Glas Javnosti

UJEDINJENJE ILI VRT

Lični stav
Autor: Glas javnosti

Otvoreno pismo nacionalno odgovornim pojedincima, strankama, pokretima i  udruženjima u Srbiji.

Srpski narod na Balkanu suočava se u trećoj deceniji 21. veka sa starim izazovima u  novim, otežanim okolnostima. Prisustvujemo početku rušenja dosadašnjeg svetskog poretka zasnovanog na dominaciji Zapada, ali i jačanju nove ekonomsko-bezbednosne strukture čiji su nosioci zemlje BRIKS-a. 

Čovečanstvu prete novi veliki sukobi koji su tipični za istorijska restrukturiranja i borbu za raspodelu moći.

Pritisci Zapada na Srbiju da se odrekne dela svoje zavetne istorijske teritorije bogate resursima, pojačavaju se iz dana u dan. Od Srbije se očekuje da se udalji od svojih velikih saveznika Rusije i Kine i da se preda na milost i nemilost Evropskoj uniji, političko-ekonomskom savezu koji munjevito gubi snagu i uticaj u globalnoj areni i da pristane da bude uvučena u vojnu strukturu koja ju je varvarski napala 1999. godine.


Srbija je na velikoj istorijskoj raskrsnici. Iznutra podeljena, posvađana i umorna od  istorije, ratova, kriza i nestabilnosti, nesigurno gleda oko sebe i traži svoj put.

Na manje od dva meseca od novih izbora, javnost se koleba između dva koncepta. Jedan Evropsku uniju vidi očima od pre dve ili tri decenije, kao nužni strateški cilj i jedino razumno ishodište našeg savremenog hoda kroz istoriju, sigurnu luku ekonomskog napretka i svakovrsnih sloboda i prava.

Drugi se zasniva na starom istorijskom iskustvu našeg naroda, koje govori da Srbi vekovima imaju samo jednog velikog i dragocenog saveznika, koji nam je uz manja kolebanja pružao tokom istorije presudnu pomoć da opstanemo u smrtonosnom vrtlogu neprijateljskih sila koje su nas satirale i poništavale, od Turske, preko Vatikana, do Beča i Londona, u poslednjim decenijama i naglo razgoropađenog, antisrpskog Vašingtona.

Kratkom spisku naših saveznika danas je priključena i Kina, uskoro neprikosnoveni gospodar svetskih tokova, inicijativa i najvažnijih impulsa.


Prvi koncept danas, donekle zamaskirano ali stabilno zastupa vladajuća koalicija koja koketira sa biračima na način da im se učini da ona uzima i od Zapada i od Istoka ono najbolje za nas, ali njen izbor je zapravo nedvosmislen i neupitan. On je stabilno na pravcu Berlin-Brisel-Vašington-NATO.

Uz vlast će u najvažnijim strateškim pitanjima za državu, uprkos velikoj međusobnoj netrpeljivosti, biti i tzv. prozapadna opozicija, uglavnom derivati usahle Demokratske stranke i nemačko-američki rezervni projekti. Za saglasje vlasti i ove opozicije oko nedopustivih ustupaka i kapitulacije u vezi sa KiM, sankcija Rusiji i sličnih stvari, u slučaju da to bude potrebno, pedantno i efikasno će se postarati ambasadori Kvinte.

Na drugoj strani spektra je ono što obično nazivamo patriotska ili desna opozicija, šta god da danas pojmovi levica i desnica uopšte znače. Ona je opterećena podelama, svađama, intrigama, pravim ili lažnim optužbama da šuruje sa režimom i drugim većim ili manjim manama volje i nedostatkom principijelnosti u nekim bitnim aspektima bavljenja politikom.

Uprkos tome, ono što sa manje ili više valjanih razloga zovemo patriotska ili nacionalno odgovorna opozicija, predstavlja koliko-toliko artikulisanu volju većine Srba koji danas zabrinuto razmišljaju o sudbini svoje države i naroda. Ona u skici predstavlja suštinsku istorijsku svest i iskustvo srpskog naroda, šapat njegovih emocija, racionalnost u odnosu na tragična povesna sećanja i izneverene nade, ali i veru u nepomućene instinkte za samoodržanje. 

Predstojeći izbori mogu lako da budu mnogo važniji nego što to izgleda. Odluke koje nas kao narod čekaju opredeliće ne samo našu blisko buduću političku sudbinu, već mogu da predstavljaju ona raskršća na kojima odabir puta bude ili fatalna greška ili spasonosno rešenje.


Uveren sam da Srbi u decembru treba da se opredele za patriotsku opoziciju i da će to, uz sve rizike, biti razumniji i bolji izbor u datim istorijskim okolnostima, ali i opredeljenje koji je više u skladu sa našim kolektivnim iskustvom, načelnim stremljenjima i tradicionalnim vrednostima. 

Da bi to poverenje zaslužila, patriotska opozicija bi morala da pronađe način i smogne snagu da se ujedini i da pozove sve nacionalno odgovorne snage, stranke, pojedince, udruženja, organizacije i pokrete, da stanu pod isti barjak i tako nastupe na izborima i zatraže podršku građana.

Potrebno je, zbog opšteg interesa, privremeno zanemariti priču o kvotama, mandatima, funkcijama i saglasiti se oko sume stavova i načela koji su strateški bitni za državu i narod i koji mogu biračima da pruže jasnu sliku o tome koji se putevi nude i koja logika i etičke vrednosti afirmišu.

Ovde sam priložio stavove za koje smatram da su razumljivi svakome i da mogu da budu mogući osnov takvog koncepta za nacionalno okupljanje u ovom konkretnom istorijskom trenutku i datim okolnostima.

Ako bi veći deo njih bio prihvaćen i primenjen, verujem da bi Srbija već za godinu dana izgledala bolje u mnogim važnim oblastima, bila bi čvršća, svesnija, bliža svojim korenima i tradiciji ali i spremnija da bude deo pozitivnih promena u svetu. Dobra i sebi i drugima. 

Uvek se nešto može dodati ili oduzeti, kritikovati ili korigovati, ali od nečega mora da se krene. 


Vuk Karadžić je odavno rekao jednom kolebljivom i sumnjičavom sagovorniku: „Ne brini ti brajko da li će narod propasti ili neće, već uradi ono što si kadar. Ako svaki uradi ono što je kadar , narod propasti neće“. 

Ja sam u ovom trenutku za ovo i za ovoliko kadar i mirna mi je savest. Ostaje da se ujedinimo oko zdravih nacionalnih ideja i koncepata i podrudimo se da im udahnemo snagu, ili da u suprotnom zanemarimo javne poslove, poslušamo Volterov savet i obrađujemo u osami svoj vrt. I tu ima dosta posla.

Slede predlozi nekih osnovnih ideja za okupljanje nacionalnih snaga, onako kako ih ja doživljavam i u koje verujem.

- Kosovo i Metohija su sastavni i neotuđivi deo Republike Srbije i teritorija od temeljnog identitetskog i kulturnoistorijskog značaja za srpski narod i nikakvi pregovori koji tu činjenicu na bilo koji način suštinski dovode u pitanje, ubuduće ne mogu da se vode, a eventualni učesnici u njima, sa srpske strane, mogu da budu suočeni i sa krivičnom odgovornošću.

- To znači da Srbija odbija da dalje razgovara o Francusko-nemačkom predlogu i o njegovoj tzv. ohridskoj varijanti, kao i o bilo kom drugom predlogu zasnovanom na istim ili sličnim principima.

- Albanci imaju Albaniju kao svoju matičnu državu sa velikim izlazom na more i to je sasvim dovoljno za potpunu i sveobuhvatnu afirmaciju svih njihovih istorijskih, kulturoloških, političkih, ekonomskih i drugih interesa. 


- U Republici Srbiji Albanci mogu imati status nacionalne manjine u skladu sa svim širokim pravima i ovlašćenjima koje predviđaju savremeno evropsko i svetsko zakonodavstvo iz te oblasti.

- Republika Srbija neće se protiviti međunarodnom nadzoru nad slobodom korišćenja tih prava albanske nacionalne manjine.

- Ukoliko najmoćnije države Zapada i NATO nastave da ucenjuju Srbiju u vezi sa priznavanjem lažne države i nastave da joj prete sankcijama ili upotrebom bilo kakve sile, Srbija će KiM proglasiti teritorijom pod privremenom okupacijom i u vezi sa zaštitom svog naroda preduzimaće raznovrsne mere u konsultaciji sa svojim saveznicima i nastojaće da se do rešenja dolazi isključivo mirnim putem i kroz pregovore pod okriljem UN. U slučaju krajnje nužde mogu biti preduzimane sve mere koje suverenoj državi stoje na raspolaganju.

- Očuvanje Republike Srpske i njenih ovlašćenja, kao i bezbednost srpskog naroda koji u njoj živi, od vitalnog su interesa za Republiku Srbiju.

- Prava srpskog naroda i SPC u Crnoj Gori takođe predstavljaju neke od vitalnih interesa države Srbije. 

- Zaštita prava srpskog naroda svuda u regionu, u skladu sa međunarodnim standardima i propisima, biće stalna obaveza državnih organa Republike Srbije.

- Članstvo u EU neće se više smatrati primarnim strateškim interesom Srbije, ali će država nastaviti pažljivo da prati i procenjuje perspektive odnosa sa tom organizacijom, kao i obim saradnje koju valja ostvarivati. Srbija je stara evropska država i njena suštinska evropska tradicija i evropski kulturnoistorijski karakter ne mogu biti dovođeni u pitanje i zavisiti od članstva u nekom privremenom političkom savezu jednog broja država. Srbija je integralni deo Evrope bez obzira na to da li je je član EU ili nije.


- Srbija će ubuduće o svojim strateškim savezništvima, integracijama, vrstama i obimima saradnje sa državama, savezima i organizacijama, odlučivati isključivo u skladu sa procenom sopstvenih interesa, pre svega u vezi sa zaštitom svog teritorijalnog integriteta, ekonomskim efektima svog razvoja, vojnom bezbednošću i drugim elementima koji se odnose na prosperitet naroda i države u svim oblastima. U proceni tih okolnosti EU neće imati bilo kakvu posebnu prednost u odnosu na BRIKS ili druge saveze koji će se možda pojaviti.

- Neće biti nikakve saradnje pre ili nakon izbora, sa političkim subjektima na domaćoj sceni koji se zalažu za obavezu nastavka evrointegracija po svaku cenu, za prihvatanje francusko-nemačkog sporazuma, za bilo kakve pregovore koji bi vodili odustajanju Srbije od borbe za sopstveni suverenitet na KiM i za dodatno povezivanje sa NATO.

- Srbija će u oblasti ekonomije sprovoditi politiku zasnovanu na već postojećim konceptima svojih uglednih stručnjaka koji su protiv pogubne neoliberalne politike i prakse.

- Biće uloženi napori usmereni na intenzivni razvoj domaćih privrednih potencijala u svim oblastima i prekinuće se sa politikom davanja ogromnih 
subvencija stranim investitorima.

- Biće sprečena prodaja preostalih strateških prirodnih resursa i poljoprivrednog zemljišta strancima.

- Biće ozbiljno razmotreno da li je ovolikoj i ovakvoj savremenoj Srbiji neophodna autonomna pokrajina Vojvodina, kao relikt zloglasnog i tragičnog 
Titovog federalizma, sa ovom sumom postojećih nadležnosti i ovlašćenja.

- Postaviće se pitanje neophodnosti broja od 250 poslanika u Narodnoj Skupštini i eventualne promene izbornog sistema.

- Razmotriće se mogućnost da srpska dijaspora ima svoje predstavnike u Narodnoj skupštini.

- Biće uveden obavezni vojni rok u trajanju od minimum šest meseci.


- Biće izvršena temeljna reforma prosvetno-obrazovnog sistema, koji će biti oslobođen nametnutih EU obrazaca i prilagođen i tradicionalnim vrednostima i savremenim potrebama efikasnog i kvalitetnog obrazovanja ljudi. Školi će biti vraćena dimenzija, koja će osim intelektualnom, biti posvećena i moralnom i patriotskom vaspitanju i uzdizanju đaka i studenata.

- Budžet za kulturu biće povećan na dva posto od ukupnog državnog, što znači dupliran.

- Kulturna politika Srbije biće zasnovana na već postojećem konceptu Strategije kulturnog razvoja koji aktuelna vlast ne primenjuje jer ga strane ambasade i njima pripadajući NVO sektor smatraju previše nacionalnim. 

- Država Srbija će se na svaki način starati o zaštiti i očuvanju srpskog materijalnog i nematerijalnog kulturnog nasleđa svuda na Balkanu, samostalno i u saradnji sa susednim državama i narodima.

- Ćiriličko pismo biće obavezno u službenoj i javnoj upotrebi, u skladu sa zakonom.

- Zdravlje naroda i zaštita životne sredine biće predmet posebne brige države.

- Posebnim aktom Narodna skupština zauzeće stav da ratni zločin u Srebrenici 1995. nipošto ne može biti tretiran kao genocid.

- Narodna skupština proglasiće genocidom masakr nad stotinama hiljada Srba u tzv. NDH i na KiM u periodu !941-1945. i doneće Zakon o zabrani negiranja genocida nad Srbima i propise koji sankcionišu svaku vrstu istorijskog revizionizma s tim u vezi.

- Biće uklonjena „Kuća cveća“ a posmrtni ostaci diktatora i ratnog zločinca J. B. Tita biće predati porodici i sahranjeni na nekom od grobalja u Srbiji, ili po želji porodice mogi biti izneti iz zemlje i trajno smešteni u nekoj državi u regionu ili bilo gde u svetu.


- Prava LGBT populacije biće rešavana u skladu sa dominantnim etičkim i moralnim standardima građana Srbije u ovom istorijskom trenutku, a ne po bilo kakvom eventualnom diktatu iz inostranstva.

- Država će ulagati maksimalne napore na suzbijanju bolesti zavisnosti, od narkomanije pa do kockanja svake vrste.

- Za trgovinu narkoticima biće uvedene oštrije kazne od postojećih, baš kao i za nasilje nad maloletnim, slabim i nemoćnim licima i za nasilje u porodici.

- Biće upućen zahtev SPC da ponovo razmotri smisao poklanjanja srpske crkvene i kulturnoistorijske baštine raskolničkoj crkvenoj organizaciji u S. Makedoniji.

- Srbija će iskoristiti sve potencijale da čuva svoju predačku slobodarsku i kulturnu tradiciju ali i da otvorenog uma, slobodno i bez predrasuda korača u budućnost.

- Srbi su slobodu i državu dobili od svojih predaka, koji su za te ciljeve neiskazivo mnogo stradali, i danas su zato u obavezi da slobodu sačuvaju, državu unaprede i ojačaju i predaju ih na korišćenje narednim generacijama u boljem stanju. U tome je osnovni smisao zdravog istorijskog hoda jednog odgovornog i vitalnog naroda.

- DO POBEDE!

AUTOR: Vladan Vukosavljević

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR




od Pera u 23.10.2023 15:12:22 h
     0 
Da li ovo beše Vučićev ministar Molim ga da više ne spašavaju Srbe, gde god su ig spasavali više ih nema.
od Sara u 23.10.2023 22:58:09 h
     0 
Одличан текст. Наведене су све најважније идеје за окупљање националних снага. Ово би могло постати основа за уједињење.