Glas Javnosti

Stopa samoubistava samo raste: Otkrivene tajne prevarantske aplikacije koja pozajmice ucenjuje golim slikama i pretnjama

Svet
Autor: Glas javnosti

Prevara putem ucena koristi aplikacije za trenutne pozajmice da zarobi i ponizi ljude širom Indije i drugih zemalja Azije, Afrike i Latinske Amerike. Najmanje 60 Indijaca se ubilo nakon zlostavljanja i pretnji.

Astha Sinhaa probudila se uz paničan glas svoje tetke na telefonu. „Ne daj majci da izađe iz kuće."


U polusnu, 17-godišnjakinja bila je prestravljena kada je zatekla svoju mamu Bhoomi Sinhaa u susednoj sobi, jecajuću i izbezumljena.
 
Ovde je bila njena smešna i neustrašiva majka, ugledni advokat za imovinu iz Mumbaija, udovica koja sama odgaja ćerku, dovedena u mahnitu zbrku.

"Raspala se", kaže Astha. Uspaničeni Bumi je počeo da joj govori gde su svi važni dokumenti i kontakti, i činilo se da je očajnički želela da izađe kroz vrata.


Astha je znala da je njena majka dobijala neke čudne pozive i da nekome duguje novac, ali nije imala pojma da se Bhoomi otezala od višemesečnog uznemiravanja i psihičke torture. Ona je postala žrtva globalne prevare sa pipcima u najmanje 14 zemalja koja koristi sramotu i ucenu da bi ostvarila profit - uništavajući živote u tom procesu.

Poslovni model je brutalan, ali jednostavan.

Postoji mnogo aplikacija koje obećavaju pozajmice bez problema za nekoliko minuta. Nisu svi predatorski. Ali mnogi – kada se preuzmu – sakupljaju vaše kontakte, fotografije i lične karte i kasnije koriste te informacije da bi vas iznudili.


Kada mušterije ne otplate na vreme – a ponekad čak i kada to urade – dele ovu informaciju sa kol centrom gde su mladi agenti svirke, naoružani laptopovima i telefonima, obučeni da maltretiraju i ponižavaju ljude kako bi im otplatili novac.

Krajem 2021. godine, Bumi je pozajmila oko 47.000 rupija (62.000 dinara) iz nekoliko kreditnih aplikacija dok je čekala da pokriju neke troškove rada. Novac je stigao skoro odmah, ali sa velikim delom oduzetim u naplati. Sedam dana kasnije trebalo je da vrati, ali njeni troškovi još uvek nisu bili plaćeni, pa je pozajmila od druge aplikacije, a zatim od druge. Dug i kamata  rasli su dok nije dugovala oko dva miliona rupija (2,6 miliona dinara).

Ubrzo su počeli da zovu agenti za oporavak. Brzo su postali gadni, udarajući Bhoomi uvredama i vređanjem. Čak i kada je platila, tvrdili su da laže. Zvali su i do 200 puta dnevno. Znali su gde živi, rekli su, i poslali joj slike mrtvog tela kao upozorenje.


Kako je zlostavljanje eskaliralo, zapretili su da će poslati poruku svim od 486 kontakata u njenom telefonu rekavši im da je lopov i kurva. Kada su zapretili da će ukaljati i reputaciju njene ćerke, Bhoomi više nije mogla da spava.

Pozajmila je od prijatelja, porodice i sve više aplikacija - ukupno 69. Noću se molila da jutro nikada ne dođe. Bez greške u 07:00, njen telefon bi počeo da zvoni i zuji bez prestanka.


Na kraju, Bhoomi je uspela da vrati sav novac, ali jedna aplikacija posebno - Asan Loan - nije prestajala da zove. Iscrpljena, nije mogla da se koncentriše na posao i počela je da ima napade panike.

Jednog dana ju je kolega pozvao za svoj sto i pokazao joj nešto na svom telefonu - njenu golu, pornografsku sliku.

Fotografija je bila grubo fotošopirana, Bumina glava zaglavljena na tuđem telu, ali ju je to ispunilo gađenjem i stidom. Srušila se pored stola svoje koleginice. Asan Loan ga je poslala svakom kontaktu u njenom telefonskom imeniku. Tada je Bhoomi pomislila da se ubije.

Videli smo dokaze o ovakvim prevarama koje vode razne kompanije širom sveta. Ali samo u Indiji, najmanje 60 ljudi ubilo se nakon što su ih maltretirale aplikacije za pozajmice.


Većina je bila u 20-im i 30-im - vatrogasac, nagrađivani muzičar, mlada mama i tata koji su za sobom ostavili svoje trogodišnje i petogodišnje ćerke, deda i unuk koji su se zajedno uključili u aplikacije za kredit. Četvoro su bili samo tinejdžeri.

Većina žrtava se stidi da govori o prevari, a počinioci su uglavnom ostali anonimni i nevidljivi. 

Rohan - nije njegovo pravo ime - rekao nam je da je bio uznemiren zlostavljanjem kojem je bio svedok. Mnogi kupci su plakali, neki su pretili da će se ubiti, rekao je on. "Proganjalo bi me cele noći." Pristao je da pomogne da se prevara razotkrije.


Prijavio se za posao u dva različita kol centra i proveo nedelje snimajući tajno.

Njegovi video snimci su uhvatili mlade agente koji maltretiraju klijente. „Ponašaj se ili ću te razbiti“, kaže jedna žena, psujući. Optužuje kupca za incest i, kada spusti slušalicu, počinje da se smeje. Drugi sugeriše da bi klijent trebalo da prostituiše svoju majku da bi otplatio kredit.

Rohan je snimio preko 100 incidenata uznemiravanja i zlostavljanja, snimivši ovu sistematsku iznudu po prvi put kamerom.

Najgore zlostavljanje kojem je prisustvovao bilo je u jednom kol centru, nedaleko od Delhija. Ovde su agenti rutinski koristili nepristojan jezik da bi ponizili i pretili klijentima. To nisu bili lažni agenti koji su bili van scenarija - bili su nadgledani i usmeravani od menadžera u kol centru, uključujući i jednog po imenu Vishal Chaurasia.


Rohan je stekao njegovo poverenje i zajedno sa novinarom koji se predstavljao kao investitor dogovorio sastanak na kome su ga zamolili da objasni kako tačno funkcioniše ta prevara.

Kada klijent uzme kredit, objasnio je, oni daju aplikaciji pristup kontaktima na svom telefonu. Njihova korporacija Callflex angažovana je da povrati novac - a ako klijent propusti uplatu, kompanija počinje da gnjavi njih, a zatim i njihove kontakte. Njegovo osoblje može reći bilo šta, rekao im je Čaurasija, sve dok dobiju otplatu.

„Kupac onda plaća zbog sramote“, rekao je on. „Na njegovoj listi kontakata naći ćete bar jednu osobu koja može da mu uništi život."


Jedan od mnogih uništenih života bila je Kirni Mounika.

Ova 24-godišnja državna službenica bila je mozak svoje porodice, jedina učenica u svojoj školi koja je dobila posao u vladi, voljena sestra svoja tri brata. Njen otac, uspešan farmer, bio je spreman da je podrži da uradi master u Australiji.

U ponedeljak kada je sebi oduzela život, pre tri godine, skočila je na svoj skuter da bi išla na posao kao i obično.

„Bila je sva nasmejana“, kaže njen otac.

Tek kada je policija pregledala njen telefon i izvode iz banke, otkrila je da je pozajmila od 55 različitih aplikacija za kredit. Policija kaže da su je aplikacije uznemiravale pozivima i vulgarnim porukama - i da su počele da šalju poruke njenim kontaktima.


Mounikina soba je sada improvizovano svetilište. Njena državna lična karta visi pored vrata, a torba koju je njena mama spakovala za venčanje još uvek leži tamo.

Ono što najviše uznemirava njenog oca je to što mu nije rekla šta se dešava. „Mogli smo lako da sredimo novac“, kaže on brišući suze iz očiju. On je besan na ljude koji su ovo uradili.

Dok je nosio telo svoje ćerke kući iz bolnice, zazvonio joj je telefon i on je odgovorio na psovke prepune nepristojnosti. „Rekli su nam da mora da plati“, kaže on. „Rekli smo im da je mrtva."

Pitao se ko bi mogla biti ta čudovišta.

Hari - nije njegovo pravo ime - radio je u kol centru koji je obavljao oporavak za jednu od aplikacija iz koje je Mounika pozajmila. Plata je bila dobra, ali kada je Mounika umrla, on se već osećao nelagodno zbog onoga u čemu je bio deo.


Iako tvrdi da sam nije upućivao uvredljive pozive – kaže da je bio u timu koji je upućivao početne ljubazne pozive – rekao nam je da su menadžeri naložili osoblju da zlostavlja i preti ljudima.

Agenti bi slali poruke kontaktima žrtve, slikajući žrtvu kao prevaranta i lopova.

„Svako treba da održava reputaciju pred svojom porodicom. Niko neće pokvariti tu reputaciju za mizernu sumu.“, kaže on.


Kada se uplata izvrši, sistem će reagovati sa „Uspešno!“ i oni bi prešli na sledećeg klijenta.

Kada su klijenti počeli da prete da će sebi oduzeti život, niko to nije shvatio ozbiljno – tada su počela da se dešavaju samoubistva. Osoblje je pozvalo svog šefa, Parshurama Takvea, da pita da li treba da prestanu. On je bio nemilosrdan, ali on nije sam vodio ovu operaciju. Ponekad bi, kaže Hari, softverski interfejs prelazio na kineski bez upozorenja.

Takve je bio oženjen Kineskinjom po imenu Liang Tian Tian. Zajedno su osnovali posao za vraćanje kredita, Jiialiang, u Puni, gde je Hari radio. U decembru 2020. godine, Takvea i Lianga policija je uhapsila tokom istrage slučaja uznemiravanja i puštena uz kauciju nekoliko meseci kasnije.

U aprilu 2022. godine optuženi su za iznudu, zastrašivanje i podsticanje samoubistva. Do kraja godine su bili u bekstvu.

Ova kompanija ima sopstvene aplikacije za kredite u Indiji, Meksiku i Kolumbiji. Usluga naplate dugova šire se u jugoistočnoj Azij i širom Latinske Amerike i Afrike – sa više od 3.000 zaposlenih u Pakistanu, Bangladešu i Indiji spremnim da pruže „usluge nakon zajma“.


Bhoomi Sinha mogla je da se nosi sa uznemiravanjem, pretnjama, zlostavljanjem i iscrpljenošću - ali ne i sramotom zbog povezanosti sa tom pornografskom slikom.

.„Izgubila sam samopoštovanje, moral, dostojanstvo, sve u sekundi," kaže ona. To je podeljeno sa advokatima, arhitektama, državnim službenicima, starijim rođacima i prijateljima njenih roditelja - ljudima koji je više nikada ne bi gledali na isti način.

Komšije u zajednici u kojoj živi već 40 godina su je progonile.

„Od danas nemam prijatelje. Pretpostavljam da sam samo ja“, kaže ona uz tužno cerekanje.

Neki članovi njene porodice još uvek ne razgovaraju sa njom. I stalno se pita da li je muškarci sa kojima radi zamišljaju golu.


Onog jutra kada ju je njena ćerka Asta pronašla, bila je na samom dnu. Međutim, to je bio i trenutak kada je odlučila da uzvrati. „Ne želim da umrem ovako“, odlučila je. Podnela je policijsku prijavu, ali od tada ništa nije čula. Sve što je mogla da uradi je da promeni svoj broj i da se reši svoje SIM kartice - a kada je Asta počela da prima pozive, njena ćerka je uništila i njenu. Rekla je prijateljima, porodici i kolegama da ignorišu pozive i poruke i na kraju su svi prestali.

Bhoomi je našla podršku u svojim sestrama, svom šefu i onlajn zajednici drugih koje su zloupotrebljavale aplikacije za pozajmice. Uglavnom je snagu pronašla u svojoj ćerki.

Što se tiče kol centara za vraćanje kredita, tvrde da se pridržavaju strogih standarda i negirali su da profitiraju od patnje građana.
Njihovi agenti upućeni su da izbegavaju uvredljive ili preteće pozive, a svako kršenje politike kompanije rezultira otpuštanjem.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR