Stope transporta kontejnera na relaciji Azija-Evropa skočile su za oko 150 odsto. Kašnjenja u isporuci zrna kafe, naročito robuste iz zemalja poput Vijetnama i Indonezije, dostižu i do tri nedelje za evropske kupce, s obzirom na to da brodovi izbegavaju Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.
Pržionice se, stoga, suočavaju s neophodnošću pronalaženja alternativnih izvora snabdevanja, uključujući Brazila i Ugandu. Posrednici ističu da je rezultat toga porast veleprodajnih cena, što dodatno opterećuje pržionice.
Izvršni direktor jedne od najvećih kafa izvoznika u Vijetnamu izjavio je: "Vidimo pad novih narudžbi iz Evrope jer kupci trpe povećane troškove isporuke. Veoma smo zabrinuti, posebno s obzirom na to da u ovo doba godine obično beležimo vrhunac izvoza kafe." On je dodao da oko 60 odsto njihove kafe ide u Evropu.
Problemi s nestašicom kontejnera, upozoravaju trgovci, verovatno će se intenzivirati, dostižući slične razmere kao tokom vrhunca pandemije kovida 19. Ipak, jedan trgovac sa sedištem u Evropi smatra da rizik od dugoročnog poskupljenja robuste zbog poremećaja u tranzitu kroz Crveno more nije značajan. Poremećaji podržavaju cene u kratkom roku, ali iz srednjoročne i dugoročne perspektive, kašnjenja su samo prolazna. Kafa će stići na odredište", naglasio je.
Glas javnosti/I01H