Glas Javnosti

VELIKI PROBLEM SA BANKAMA: Proverite RAČUNE da ne budete ŽRTVA ZLOUPOTREBE

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Pojedine banke u Srbiji godinama ne obaveštavaju klijente da imaju neizmirene obaveze, pa se tako čini da zloupotrebljavaju račune neaktivnih klijenata, što je mnogim građanima stvorilo velika dugovanja i probleme u Kreditnom birou

Neke banke zloupotrebljavale su neaktivne račune klijenata i vršile potraživanja od njih, iako oni nisu ni znali da imaju dugovanja. Najveći problem nastane kada potraže kredit u drugoj banci.

Ovo je jedan od niza problema na koji su se građani žalili Narodnoj banci Srbije.



Iz NBS kažu za Informer da su najviše pritužbi primili prošle godine, i da je uglavnom reč o tome da klijenti nisu svesni da imaju bilo kakvih dugovanja.

"Narodna banka Srbije je u toku prošle godine primila nekoliko desetina pritužbi korisnika koje su se odnosile na neaktivne račune i potraživanja banaka u vezi s tim računima s velikom docnjom. Najčešće je upravo bilo reč o tome da korisnici nisu ni bili svesni da račun nije zatvoren i da banka ima određeno potraživanje prema njima u vezi s tim računom, jer su poslednji kontakt s bankom imali pre više godina, a banka ih nakon toga nije informisala o dugovanju. Za dugovanje bi najčešće saznali u trenutku kad podnesu zahtev za odobrenje kredita u drugoj banci (i to na osnovu uvida u evidenciju Kreditnog biroa)" - kažu iz Narodne banke Srbije.

Kako ističu, banke su mogle da naplate zastarela potraživanja što nije nezakonito, ali da je NBS smatrala da to nije fer.



Banke su u nekim slučajevima pokretale izvršni postupak po tim potraživanjima, iako potraživanja povremenih davanja zastarevaju za tri godine od dospeća, dok samo pravo iz kojeg proizilaze ta potraživanja zastareva za pet godina. Budući da o zastarelosti sud ne vodi računa po službenoj dužnosti, banke su mogle da naplate i zastarela potraživanja, što nije nezakonito, ali je Narodna banka Srbije smatrala da ipak nije fer, jer se od prosečnog korisnika ne može očekivati da se pozove na zastarelost.

Nakon pritužbi klijenata centralna banka naložila je banci na koju su stigle pritužbe da detaljno analizira sve neaktivne račune korisnika i da otpiše ona potraživanja za koja je nastupilo zastarevanje.

"Iako smo primili nekoliko desetina pritužbi koje se odnose na ovo pitanje, Narodna banka Srbije je zaključila da je kod pojedinih banaka reč o sistemskoj nepravilnosti zbog čega je sprovela odgovarajuće kontrolne postupke i preduzela mere kojima je obuhvaćeno nekoliko desetina hiljada korisnika ovakvih računa. Narodna banka Srbije je u sprovedenim kontrolnim postupcima banci naložila da detaljno analizira sve neaktivne račune korisnika i da otpiše ona potraživanja kod kojih je, prema odredbama Zakona o obligacionim odnosima, nastupila zastarelost. Takođe, kako bi se za korisnike otklonile negativne posledice koje su prouzrokovali propusti banke koji se odnose na njena potraživanja u vezi s neaktivnim računima, banci je naloženo da za sva zastarela potraživanja po osnovu ovih računa ažurira podatke u Kreditnom birou, tako što će ih evidentirati kao potraživanja ugašena otpisom s datumom kada su zastarela. Dakle, kod desetine hiljada korisnika su, zahvaljujući ovim merama Narodne banke Srbije, otpisana zastarela potraživanja i korigovani podaci u Kreditnom birou" - ističu iz NBS.



Šta da rade građani koji smatraju da su im na bilo koji način povređena prava kao korisnika finasijskih usluga mogu da ulože žalbu.

"Svi građani koji imaju problem s neaktivnim računima ili smatraju da su im na neki drugi način povređena prava kao korisnika finansijskih usluga – treba najpre da podnesu pisani prigovor banci, koja je dužna da im pismeno odgovori na prigovor u roku od 15 dana. Ako ne uspeju da svoj problem reše u postupku po prigovoru pred bankom, građani mogu podneti pritužbu Narodnoj banci Srbije preko formulara na njenom sajtu ili poštom" - odgovaraju iza Narodne banke Srbije.

Dugovanja idu i do 200.000 dinara

Dejan Gavrilović, predsednik organizacije Efektiva, potvrđuje za naš list da je zloupotreba neaktivnih računa čest slučaj, i da se uglavnom radi o računima koji su otvarani pre 7-8 godina.



"Da, takvih sučajeva ima dosta. Imali smo jedan u kom je dužnik jedne banke, zbog gomilanja naknade za održavanje računa, došao u situaciju da banci duguje 200.000 din. Radi se o dugu za nekoliko godina unazad, o kom dužnik uopšte nije obaveštavan, a na njega se redovno obračunavala kamata. Uglavnom se radi o računima koji su otvarani pre 7-8 godina, negde čak i više, u vreme kada se nisu plaćale naknade za odražavanje računa" - rekao je Gavrilović.

Gavrilović ističe da su se takvi slučajevi rešavali prigovorom.

"Klijent posle nekog vremena pormeni banku, a ne zatvori račun. Banka kasnije uvede naknadu i zadužuje ga, bez obzira što je račun neaktivan. U većini slučajeva, rešavali smo to prigovorom, tj banka otpiše takvo dugovanje, po principu da kod neaktivnog računa nema odražavanja" - kaže Gavrilović, prenosi Gavrilović ističe da su se takvi slučajevi rešavali prigovorom.



"Klijent posle nekog vremena pormeni banku, a ne zatvori račun. Banka kasnije uvede naknadu i zadužuje ga, bez obzira što je račun neaktivan. U većini slučajeva, rešavali smo to prigovorom, tj banka otpiše takvo dugovanje, po principu da kod neaktivnog računa nema odražavanja" - kaže Gavrilović, prenosi Informer.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR