Glas Javnosti

KAKO DA PIJACE OPSTANU NA TRŽIŠTU – promet pada, konkurencija raste

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Inicijativa nadležnima da se stopa PDV-a za naplatu pijačnih usluga neposrednim poljoprivrednim proizvođačima koji prodaju svoje proizvode na pijacama, sa 20 smanji na 10 posto.

Pijace su jedan od najvažnijih kanala prodaje bitne za opstanak malih poljoprivrednih proizvođača na tržištu Srbije i zato je važno da postanu deo agrarne politike i posluju u skladu sa savremenim svetskim trendovima, poruka je sa danas održane svečane sednice u Privrednoj komori Srbije, povodom 20 godina postojanja Poslovnog udruženja „Pijace Srbije“ i Grupacije za pijačnu delatnost Udruženja za komunalne delatnosti PKS.

Danas je sa svečane sednice ponovo upućena inicijativa nadležnima da se stopa PDV-a za naplatu pijačnih usluga neposrednim poljoprivrednim proizvođačima koji prodaju svoje proizvode na pijacama, sa 20 smanji na 10 posto, što bi prema rečima predstavnika udruženja, bio simboličan ali značajan stimulans.

„Reč je o delatnosti koja je u delikatnom položaju zbog promene načina razmišljanja kupaca od početka korone, ali i zbog starosne strukture proizvođača i prodavaca i promene tokova roba i usluga. Zato je veliki izazov u budućnosti kako da pijačarstvo opstane i u kojoj formi. Nadam se da ćemo uspeti sa nadležnim ministarstvima da napravimo model da pijace budu bolje za građane i opstanu na tržištu“, izjavio je Dalibor Joknić, sekretar Udruženja za komunalne delatnosti PKS.

Prema njegovim rečima, važno je da pijace postanu deo agrarne politike države jer je to, ističe, jedini način da malim poljoprivrednim proizvođačima bude zagarantovan kanal prodaje s obzirom na sve značajniji broj velikih trgovinskih lanaca na tržištu.

Savo Duvnjak, izvršni direktor Poslovnog udruženja „Pijace Srbije“, kaže da je promet na pijacama u tekućim cenama prošle godine bio veći za oko 21 posto u odnosu na godinu pre. Međutim, dodaje, to ne znači da je promet realno rastao, jer su cene poljoprivrednih proizvoda u istom periodu porasle za više od 30 posto.

„Pijace danas imaju oko 16 posto tržišnog udela u ukupnom prometu i prodaji poljoprivrednih proizvoda na teritoriji cele zemlje, što je trend pada u odnosu na poslednjih desetak godina“, rekao je Duvnjak.

Dodaje da je pad prometa na pijacama bio očekivan s obzirom da se one danas suočavaju sa sve izraženijom konkurencijom „super“ i „mega“ marketa, kao i novim načinima prodaje putem interneta, dostavom na kućnu adresu, i slično.

Objašnjava i da je prosečan zakupac na pijacama star oko 57 godina, te da je i to jedan od problema zašto je poljoprivrednih proizvođača na pijacama manje. Zato će, kaže, udruženja zajedno sa resornim ministarstvima raditi na obezbeđivanju stimulansa za one proizvođače koji će svoje primarne proizvode plasirati na pijacama, a posebno za one koji će od primarnih proizvoda stvoriti dodatu novu vrednost, i praviti proizvode, poput domaćeg ajvara, sira, suhomesnate proizvode...

Pomoćnik ministra za trgovinu Žarko Malinović je naveo da se rad na izmeni zakona o trgovini privodi kraju a cilj je, između ostalog, da se malim proizvođačima omogući da kroz pijacu imaju kanal prodaje svojih proizvoda.

Na svečanosti u PKS danas su učestvovali predstavnici pijaca iz više od 20 gradova Srbije, kolege iz regiona, Hrvatske, Severene Makedonije i Crne Gore, kao i predstavnici nadležnih državnih organa i lokalnih samouprava.

Povodom jubileja, „Pijace Srbije“ dodelile su plakete pojedincima i organizacijama, a u okviru svečane sednice održana je i tematska rasprava na temu „Pijace novog doba“, saopštila je Privredna komora Srbije.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR