Glas Javnosti

NAMIRNICE IZRAZITE HRANJIVE VREDNOSTI: Kakav uticaj semenke imaju na zdravlje?

Zdravlje
Autor: Glas javnosti

U ishrani ne postoji namirnica koja bi činila kompletan izvor svih hranjivih materija, pa pri selekciji namirnica govorimo o koncentraciji različitih hranjivih sastojaka u nekoj namirnici.

Semenke su u tom pogledu dugo poznate kao hrana koja u malom volumenu ima veću kalorijsku i hranjivu vrijednost. Zbog toga su kroz istoriju bile skupljane i cenjene kao namirnice izuzetne hranjive vrednosti.

U današnje vreme često ih nazivamo superhranom da bismo toj zbijenoj energiji i koncentraciji vrednih hranljivih materija, poput vitamina, minerala, esencijalnih masnih kiselina, belančevina, skrobova i vlakana, dali važno mesto u zdravoj ishrani, piše N1.


U odnosu na druge grupe namirnica semenke se razlikuju po potrebnoj količini za konzumaciju da bismo dobili određenu hranjivu vrednost. Koristeći ih, možemo znatno da podignemo unos i obogatimo  raznolikost nutrijenata u svakom obroku, bilo da ih stavimo u supu, dodamo u žitarice ili upotpunimo salatu ili  jelo od mesa, piše Ordinacija.hr.

Kada jedemo semenke, kao da konzumiramo multivitaminski preparat, proteinski šejk i dobre nezasićene masnoće sa vlaknima blagotvornim za probavu.

Važno je napomenuti da ih koristimo u broju komada ili po kašičicama, ne u šakama, jer i dobrih stvari može da bude previše.

U prodavnicama i na pijacama najdostupnije su suncokretove semenke, semenke bundeve i lana. Odlikuju ih vrline poput izvora biljnog proteina u ishrani, nezasićenih biljnih masnoće, uključujući esencijalne omega masnoće i dobar sadržaj vlakana za redovnu funkciju probavnog trakta.

Kako ne postoji univerzalno dobra hrana za sve, tako nisu ni sve semenke za svakoga, pa zbog alergija i intolerancije na hranu trebalo bi napraviti izbor prilagođen svakoj osobi zasebno.

Semenke bundeve

Bilo da su klasične u ljusci, ili golice bez ljuske, semenke bundeve su izvor minerala poput kalijuma, cinka, magnezijuma, gvožđa, fosfora, mangana. Odlična su grickalica za dijabetičare.


Važna su podrška našem imunološkom sistemu i otpornosti. Posebno su bitne za muškarce jer sadrže fitosterole koji su blagotvorni za prostatu.

Sadrže proteine i dobar isu zvor nezasićenih masnih kiselina – omega-6 i manje omega-3. Bogate su vlaknima, što ih čini kombinacijom nutrijenata za odgovor kod povišenog holesterola i snižavanje „lošeg“ LDL holesterola.

Semenke suncokreta

Semenke suncokreta sazrevale su na suncu u crnoj ljusci tokom leta. Za zaštitu ulja koje je skupljeno u vrednoj semenci, tu je vitamin E. On je neopisivo vredan za naše zdravlje zato što je važan antioksidans, posebno fokusiran na održavanje ćelijskog integriteta i otpornosti ćelijske membrane na oksidacione i imunološke izazove.

Dve supene kašike ovih semenki odličan su izvor ovog važnog vitamina topivog u mastima, koji inače u ishrani često zna da bude deficitaran. Osim toga, sadrže i druge vitamine poput B6, ali i minerale, poput magnezijuma, mangana, fosfora, bakra i selena.

Upravo je za iskorištavanje magnezijuma u organizmu važan B6 pa je ovo odlična kombinacija dva važna nutrijenta. Kao grickalica tokom PMS-a, u kombinaciji sa malo tamne čokolade, suncokretove semenke su odličan izbor.


Semenke lana

Lanene semenke jedna su od najstarijih kultura koja se uzgaja od samih početaka civilizacije. Postoje dve vrste, smeđa i zlatna, obe podjednako blagotvorne i hranjive. Jedna kašika (7 g) mljevenih lanenih semenki sadrži: 37 kcal, 1,3 grama proteina, dva grama ugljenih hidrata, 1,9 grama vlakana, tri  grama ukupnih masnoća, od čega je 1,5 mg omega-3 masnih kiselina.

Ako ste vegetarijanac ili ne jedete ribu, lanene semenke mogu da budu vaš najbolji izvor omega-3 masnih kiselina.  One su bogat izvor alfa-linolenske kiseline (ALA) koja se smatra esencijalnom omega-3 masnom kiselinom.

ALA je jedna od dve esencijalne masne kiseline koju moramo dobiti iz hrane koju konzumiramo jer ih naše telo ne može samo proizvoditi. Prema istraživanjima, ALA u semenkama lana sprečava taloženje holesterola u krvnim sudovima, smanjuje upalu u arterijama, čak i smanjuje rast tumora. Lanene semenke sadrže lignane – biljne materije koje imaju antioksidativna i estrogena svojstva i smanjuju rizik od karcinoma.

Sadrže i do 800 puta više lignana od druge hrane biljnog porekla. Takođe, bogat su izvor dijetalnih vlakana i mogu rešiti mnoge probavne tegobe poput zatvora i neredovne stolice. Vlakna koja se nalaze u lanenim semenkama ne mogu se razgraditi u ljudskom tijelu. pa podstiču rad crevnih mišića i regulišu probavu.

Pored toga, dijetalna vlakna mogu da smanje apsorpciju holesterola i glukoze iz hrane. Mnoga istraživanja dokazala su da konzumiranje lanenih semenki tokom dužeg vremena može da doprinese sniženju krvnog pritiska, prenose Vijesti.me.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR