Već je četvrta godina kako u Tehničkoj školi za dizajn kože ne može da se formira odeljenje za zanat galanteriste, jer su se prijavila samo četiri đaka. To je možda i najbolji pokazatelj da uskoro, ako se nešto ne promeni, u Beogradu neće imati ko da pravi, ali ni da popravlja tašne, kaiševe, novčanike, nesesere i drugu kožnu galanteriju
Živimo u kontradiktornom vremenu u kom neki zanati cvetaju, dok drugi lagano odumiru. Sa nekim "starim" Beogradom u istoriju su otišli jorgandžije, šeširdžije, abadžije, vunovlačari i drugi majstori čiji potomci su svoje mesto morali da ustupe moćnoj industriji i masovnoj proizvodnji. Uspeli su da prežive samo oni sa višedecenijskom, porodičnom tradicijom i velikom ljubavlju prema poslu kojim se bave. Među njima i poneki tašner. Stručno rečeno: galanterista.
- Nema dileme da je ovo jedan od zanata koji se polako gase. Uporedo sa padom zainteresovanosti kod učenika, mi gubimo i nastavnički kadar jer više nemamo kome da prenosimo znanje - iskren je Branislav Mileski, direktor Tehničke škole za dizajn kože.
Kaže Mileski da ovaj posao nije težak i da je dobar izbor za decu koja su maštovita i vole da crtaju, a koja mogu i da naprave ono što su osmislila. A kad mogu sve to da naprave, onda umeju i da poprave. To im pruža mogućnost da veoma brzo posle završene škole, sa malo rutine i prakse, otvore svoje radnje i da se bave biznisom.
- Šteta što nema interesovanja, jer u ovoj školi mladi ljudi mogu da razviju i svoje motoričke sposobnosti. Ali, zainteresovanost za sva proizvodna zanimanja je sve manja, deca se radije opredeljuju za popularnije profesije, za trgovce, frizere, ugostitelje. Uprkos tome što nam Ministarstvo prosvete izlazi u susret, mi jednostavno ne možemo da oformimo odeljenje, pa se onda ono malo prijavljenih preusmerava u druge obrazovne institucije - kaže Mileski.
Teško je razumljivo da uprkos tome što privreda vapi za ovom profesijom, što plata može da bude osetno veća od neke prosečne, zainteresovanih nema. Direktor Mileski svu tu nelogičnost ilustruje činjenicom da ga često pozivaju neki stari majstori i nude i radnju i posao, samo da im škola pošalje neko dete, ali on nema koga da preporuči.
Milenko Božić "čuvar vatre"
Danas je malo "čuvara vatre" odnosno duha nekadašnjeg Beograda, koji je bio poznat i po vrsnim zanatlijama. Na internetu se može naći nekoliko zanatskih radnji koje se bave proizvodnjom i popravkom ženskih ili muških tašni, ali uglavnom ih drže stariji majstori koji su odavno na zalasku karijere. A Milenko Božić se nikako ne uklapa u ovu sliku. Ima svega 28 godina, vlasnik je obućarsko-tašnerske radnje Mićko i majstor koji je već stigao dotle da svoje znanje prenosi na još mlađe.
- U želji da dalje razvijamo i usavršavamo svoje poslovanje, konstantno smo u potrazi za talentovanim ljudima. U našoj radionici imamo jednog majstora starog 64 godine, a svi ostali su u dobu između 20. i 32. godine. I niko ovde ne radi u svojoj struci. Došli su, pitali za posao i ja sam ih učio zanatu - priča Mićko i objašnjava da je poznavanje veštine stekao od oca koji je prvu radnju u Beograđanki otvorio još 1982. godine.
Po profesiji frizer, Mićko nije želeo da radi ništa drugo osim da u poslu nasledi oca. I uspeo je, mada nije bilo lako. Prvih nekoliko godina bile su vreme odricanja i investiranja gotovo svega što se zaradi. Danas može da se kaže da je Milenko Božić uspešan preduzetnik. Toliko da je u međuvremenu uspeo da otvori još jednu radnju, na Dorćolu. Spojio je sve vrednosti starog zanata sa novim tehnologijama i prebrodio svojevrsnu tranziciju koju mnoge zanatlije nisu mogle.
- Siguran sam da ovde ima mesta za one koji žele da budu ozbiljni obućari ili tašneri. Konkurencije se ne bojim, štaviše uvek sam kolegama na raspolaganju ako treba da se pomogne, da se nabavi neki materijal. Dolaze nam klinci da im popravimo školske rance. Dođu i oni prilično vremešni koji bi hteli da im sredimo cipele koje su pre više decenija nosili na maturskoj večeri. Ima tu raznih zahteva, ali se trudimo da svima izađemo u susret. Ako je materijal u iole podnošljivom stanju, mi ćemo uraditi opravku - kaže Mićko i dodaje da se neka vrsta prekretnice u poslu desila kada je rešio da se bavi reparacijom i popravkom kofera, onda kada niko u gradu to nije radio - jednostavno, nije bilo konkurencije.
Malobrojni preostali majstori starih zanata nisu samo ljudi koji pokušavaju da od zaborava otmu neke gotovo drevne veštine. Oni su i preduzetnici koji hrane porodice, ali i delić celokupne slike koja se stvara o jednom gradu. U nekim razvijenim, recimo zapadnim zemljama zanatlijama se čak dodeljuje mesečna novčana naknada od države kao stimulacija da nastave da se bave svojim poslom da se ne bi narušio duh prošlosti nekog grada. Time se i mladi ohrabruju da krenu putem starijih majstora i tako očuvaju i nastave vrednu tradiciju.
Obrazovni profil
Galanterista koji završi četiri razreda srednje Tehničke škole za dizajn kože osposobljen je da izrađuje sve vrste proizvoda kožne galanterije od prirodne i veštačke kože, tekstila, krzna i dugih materijala. U toku procesa izrade obavlja sve operacije ručno i mašinski u skladu sa zaštitnim i ekološkim merama. Izrađuje novčanike, futrole, opasače, ženske i muške tašne, sportske i putne torbe i proizvode poslovne galanterije. Kroji, obeležava, obrađuje ivice, spaja delove u podsklopove i sklopove, šije i dorađuje gotove proizvode. Izrađuje proizvode kožne galanterije po sopstvenoj ideji ili porudžbini i vrši popravke gotovih proizvoda.
Na popravku samo kvalitet
Sredovečan Beograđanin Mirko Gavrić drži do svog izgleda, garderobe, ali i kvaliteta "propratnih" stavki kao što je torbica. Seća se da je jednu takvu, čuvene marke "tomi hilfiger", krajem devedesetih godina prošlog veka kupio u Minhenu. Nije mu bilo žao, a tada se i moglo, da za nju da 150 maraka. Nije imao sreće pa mu se prvi put, sopstvenom greškom, pokvario mehanizam za zakopčavanje, a potom je žar cigarete probušio zadnju stranu.
Oba puta potražio je pomoć kod tašnera kojih je tada bilo znatno više nego danas. I nisu ga razočarali, torbica je posle njihove intervencije bila kao nova. Danas bi, kaže Gavrić, bilo besmisleno nositi na popravku neku od jeftinih torbi koje su preplavile naše tržište. Pokvari se, pohaba, odete u prvu radnju ili čak na pijacu i kupite novu za 500 do 1.000 dinara, kaže ovaj Beograđanin.
Ulica starih zanata
Ako se govori o starim zanatima, uključujući i tašnerski, priča nije kompletna ako se ne pomene Balkanska ulica. Najpopularnija beogradska uzbrdica bila je svojevrsni centar u kome su radnje držali majstori nekih zaboravljenih veština.
Poznat po najboljoj ćeten-alvi i sladoledu, ovaj sokak je ipak bio najprepoznatljiviji po zanatskim radnjama u kojima se moglo naći ili popraviti sve. Kada je postala neprihvatljivo oštećena, gradske vlasti donele su odluku da je rekonstruišu, a obnovu Balkanske narod je s pravom poredio sa zidanjem Skadra na Bojani budući da su probijena tri roka do kojih su radovi morali da budu okončani. Iako ova saobraćajnica odavno već nesmetano funkcioniše, nije zvanično objavljeno kada je tačno obnova i završena.
Ideja je bila da se Balkanska ponovo rodi kao ulica starih zanata, međutim to do danas nije sprovedeno u delo, jer je preživelo svega nekoliko radnji koje i dalje posluju. Koliko uspešno, samo vlasnici znaju. Dobra je bila to ideja, jer bi se ovom kvartu Beograda vratio neki stari, zaboravljeni šmek, a i mnogim sugrađanima bi opet, kao nekada, bilo omogućeno da na jednom mestu mogu da ožive neke svoje stare stvari od kojih ne mogu da se rastanu. Nije baš najjasnije zašto je taj projekat zakazao. Ali, ima vremena...
Glas javnosti/ P02S