Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vеsić najavio je da će u narednim godinama svi auto-putevi u zemlji biti pretvoreni u "pametne". Šta to znači za vozače?
- Narеdnih godina višе nеćеtе moći da vozitе bržе nеgo što jе dozvoljеno, pošto ćе automobil čitati znakе umеsto vas, ako nеko nе zna da ih čita, a ima i takvih - rekao je Vеsić.
To znači da će automobili "komunicirati" sa putevima, odnosno da će primati poruke od puta, nezavisno od vozača. Moći će da ukazuju automobilu gde su raskrsnice, gužve, kao i kada treba smanjiti brzinu, dati migavac.
Oni će koristiti naprednu tehnologiju za poboljšanje sigurnosti, efikasnosti i održivosti saobraćaja.
To uključuje pametnu signalizaciju, odnosno LED svetla i prometne znakove koji se prilagođavaju realnom vremenu, odnosno saobraćajnim uslovima i vremenskim prilikama.
Drugim rečima, softver će prikupljati podatke o stanju puta, gustini saobraćaja i svim dešavanjima na trasi. Ovi podaci se mogu koristiti za optimizaciju saobraćaja i upozoravanje vozača na potencijalne probleme.
Neki pametni putevi takođe koriste solarne panele za generisanje električne energije koja se može koristiti za napajanje LED svetala i drugih elektronskih sistema na putu. Takođe, delovi puta mogu biti izgrađeni od materijala koji su dizajnirani da bolje reflektuju svetlost ili apsorbuju buku.
Osim toga, sistem pametnih puteva može koristiti veštačku inteligenciju za analiziranje podataka i donošenje odluka u vezi sa saobraćajem, kao što je automatsko prilagođavanje semafora ili optimizacija ruta.
Koji automobili će moći da se "konektuju" sa pametnim autoputem?
Kada je reč o tipovima automobila koji mogu koristiti ovu tehnologiju, oni moraju biti savremeni, sa naprednim sistemima.
Mnogi moderni automobili već dolaze sa tehnologijama kao što su adaptivni tempomat, automatsko kočenje, i navigacijski sistemi koji mogu komunicirati sa saobraćajnim signalima i drugim sistemima. Ovi automobili često imaju ugrađene senzore, kamere, i radare koji omogućavaju prikupljanje i obradu informacija iz okoline.
Vozila koja su opremljena V2X sistemima mogu komunicirati sa pametnim putevima i infrastrukturom. V2X obuhvata različite vrste komunikacija, uključujući Vehicle-to-Vehicle (V2V), Vehicle-to-Infrastructure (V2I), Vehicle-to-Pedestrian (V2P), i Vehicle-to-Network (V2N). Ovi sistemi omogućavaju vozilima da šalju i primaju informacije o saobraćaju, uslovima na putu, i drugim relevantnim podacima.
Takođe, električni automobili i autonomna vozila često imaju najnoviju tehnologiju koja omogućava povezanost sa pametnim putevima.
Automobili koji koriste napredne navigacijske sisteme i tehnologije poput GPS-a, mape u realnom vremenu i informacija o saobraćaju takođe mogu imati koristi od pametnih puteva koji pružaju ažurirane informacije i optimizovane rute.
Naposletku, automobili koji imaju mogućnost povezivanja sa internetom putem mobilnih mreža (4G, 5G) ili Wi-Fi-a mogu koristiti pametne puteve za pristup informacijama i uslugama u realnom vremenu, kao što su vremenski uslovi, saobraćajne gužve ili upozorenja o stanju puta.