Glas Javnosti

STIŽE SEZONSKO VOĆE I POVRĆE: Možemo li da očekujemo niže cene hrane?

Zdravlje
Autor: Glas javnosti

Društvo agrarnih ekonomista Srbije sa Lajbnicovim institutom za poljoprivredni razvoj zemalja u tranziciji iz Halea u Nemačkoj završili su istraživanje o kretanju cena hrane u Srbiji u protekle tri godine

Rezultati su pokazali da je krompir u maloprodaji poskupeo u proseku 90%, isto toliko i šargarepa. Cena jabuke i rozbratne skočila je za više od 50%, a nešto malo manje je poskupela suva slanina.
Apsolutnim rekorderima poskupljenja označili su svinjsku mast sa povećanjem cene većim od 160%. Najvećeg krivca za nerealna poskupljenja hrane istraživači vide u trgovačkim maržama, za koje kažu da su daleko više od evropskih.

Ombudsman za hranu
 
Dugoročno rešenje između ostalog vide i u uvođenju institucije ombudsmana za hranu, koji bi radio na fer odnosu proizvođača, prerađivača i trgovaca hranom. Ali i u ulaganju u domaću prehrambenu industriju, u aktivaciji robnih rezervi kao i uvođenju visoke transparentnosti u pogledu cena.
Samo jedan, domaći lanac maloprodaje ima maržu približnu onoj u EU, ostali nisu fer.
Na pitanje da li možemo da očekujemo manje cene hrane budući da stiže sezona domaćeg voća i povrća, profesorka Tatjana Brankov, predsednica Društva agrarnih ekonomista Srbije, kaže da nije preterani optimista.
Raspodela profita nije pravedna
 
Predsednica Društva agrarnih ekonomista Srbije dodaje da u sezoni dospevanja domaćih plodova možemo da očekujemo pad cena, ali da je to kratkoročno. Ne veruje da će taj trend imati posebne efekte na sektor prerade. Kaže da raspodela profita između poljoprivrednika, prerade i trgovca nije pravedna i da do snižavanja cena hrane u Srbiji može da se dođe putem snižavanja trgovačkih marži.

- Marže koje ću ja sada izneti su i veće, zbog toga što mi ne znamo koliko se nepoštene prakse trgovaca dodatno ugrađuju u troškove proizvođača. Ako gledamo bruto maržu, ona se u Srbiji kreće za važnije supermarkete od 21 do 31%, dok je mark-ap (marža koja pokazuje koliko je proizvod "nadograđen" iznad njegovog originalnog troška) čak 44 odsto", kaže profesorka Brankov i podvlači da samo lanac domaćih supermarketa ima za jedna odsto nižu maržu nego što je prosek Evropske unije, a za koji kaže da iznosi 22,5%.
- Čak i diskaunteri koji su se pojavili u Srbiji, za koje se očekivalo da utiču na spuštanje cena, nisu dovoljno efikasni. I oni imaju veću maržu nego što ima domaći lanac. Isti lanac koji posluje i u zemljama Evropske unije i u Srbiji, ovde maržira recimo 9% više nego u EU. Znači, to generalno nije fer - zaključuje Brankov.
Potrošačka udruženja treba da budu nezavisna
 
Na pitanje da li potrošači i njihova udruženja mogu da urade nešto u vezi sa nerealno visokim cenama, odgovara da bi ona trebalo da budu nezavisna i efikasna.
- Komisija za zaštitu konkurencije takođe treba da radi efikasno svoj posao, a mi moramo da budemo informisani. Znači, nije mi logično da postoje tako velike razlike u maržama. Da je ta razlika u maržama jedan do dva odsto, to bih mogla da razumem. A to je prisutno i u mesnoj industriji. Jedna kompanija ima maržu 35%, druga kompanija ima maržu 20% - kaže profesorka agroekonomije. Dodaje i da je rast cena doveo do manje potrošnje.

Poskupljenje sira od 10% smanjuje njegovu potrošnju za 15%
 
Profesorka ističe da se pokazalo da je najosetljivija potrošnja belog sira. Znači, ako se cena belog sira poveća za 10%, njegova potrošnja se smanjuje za 15%.
- Ako se cena suve slanine poveća za 10%, njena potrošnja se smanjuje za 8% - navodi profesorka Brankov i podvlači da će se trgovci ponašati onako kako im bude dozvoljeno.


Glas javnosti/ M02S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR