Mala vozila bila su deo pilot projekata koji su trajali mnogo meseci, uključujući prisutnost ljudskih nadzornika pre nego što je preduzet sledeći logični korak. U suštini, naučno-fantastična budućnost zamišljena knjigama i filmovima – pa, barem deo samovozećeg prevoza – već je tu.
Budućnost javne mobilnosti je već počela u Evropi
Zapravo, prema medijskim izvorima, oba projekta autonomnih šatlova uklonila su ljudske nadzornike (nazvati ih vozačima bilo bi netačno) iz odbora vozila još u novembru 2022. godine, javlja The Mayor, prenosi portal Ekapija.
Jedan od njih je projekat Navetty u Le Miro – gradu zapadno od Pariza. Oni tvrde da su prvi u Evropi postigli potpuno operativnu uslugu prevoza bez vozača u normalnim saobraćajnim uslovima.
Projekat je prvi put pokrenut u maju 2021. i delovao je na lokaciji u vlasništvu vazduhoplovne kompanije ArianeGroup.
Lokacija se smatra idealnim poligonom za testiranje šatlova koji će se u budućnosti koristiti u urbanim sredinama, budući da objedinjuje mnoge složenosti gradskog saobraćaja. Šatlovi dele prostor na putu s drugim vozilima i pešacima, bez predviđenih traka ili izmena postojeće infrastrukture. Ruta uključuje raskrsnice, tunel i 18 stanica raspoređenih po celom mestu.
Ipak, postoji nadzornik, ali on samo daljinski nadzire rad vozila u hitnim slučajevima. Ruta bi trebalo da bude otvorena na putu između železničke stanice Mureaux i lokacije ArianeGroup.
Drugi testni projekat odvijao se u kampusu Univerziteta Paul-Sabatier u Tuluzu (takođe u Francuskoj). Poslednjih nekoliko meseci autonomni šatl pod nazivom autoCampus, koji je dizajnirao Izi Majl, besplatno prevozi studente i nastavno osoblje.
Vozilo završava putovanje dugo 4,5 kilometara isprekidano s četiri zaustavljanja. Jedan od njih nalazi se u blizini metro stanice Paul-Sabatier i na taj način stvara intermodalnu vezu s gradskom mrežom javnog prevoza.