Koka-kolu je 1886. godine izumeo farmaceut Džon Plemblton i patentirao je kao lek za poremećaje nervnog sistema. Pepsi-kolu je 1898. godine stvorio farmaceut Kejleb Bradam i reklamirao je kao pomoć za varenje. To su dve kompanije koje su postale veliki konkurenti.
Pepsi-Kola se pojavila 12 godina posle Koka Kole, kao farmaceutski proizvod. Sadržala je pepsin, enzim koji poboljšava varenje. Obe Kole su koristile šećer u ogromnoj meri. Prednosti strašno slatkog pića su sumnjive, ali ljudi su šećer veoma cenili, a Kole su postajale sve slađe i slađe.
Sa izbijanjem Prvog svetskog rata, cene šećera su enormno porasle, što je ozbiljno uticalo na proizvodnju oba pića. Pepsi je doživeo prvi ozbiljni kolaps – Pepsi Kola je bankrotirala, a Koka-Kola je počela da se proizvodi u staklenim flašama što je povećalo rejting nekoliko puta. Bankrot Pepsija nije bio kraj, već početak pravog rata brendova.
Ključne bitke Koka-Kole protiv Pepsi Kole
Da bi dezorijentisao neprijatelja, Pepsi je koristio eksplozivnu napravu – bescenje, jeftinoću.
Koka-Kola nije Pepsi smatrala ozbiljnim konkurentom. Kako nije imao ništa da izgubi, Pepsi je ušao u "all in" i počeo da prodaje 12 unci pića po istoj ceni kao boca od 6 unci Koka-kole. Ovaj potez je podigao Pepsi Kolu iz pepela, ali je veoma razljutio gazde Koka-Kole.
Koka Kola je tužila svog konkurenta da koriste reč "kola" u nazivu Pepsi-Kola. Sve je prošlo dobro za Pepsi - reč je ocenjena kao opšta oznaka i tužba je propala.
Da bi oduzeo Koka-Koli slavu najprepoznatljivijeg i najmasovnijeg brenda među pićima, Pepsi je promenila dizajn u boje američke zastave a potom je smislila slogan koji je ušao u istoriju i udžbenike marketinga: omladinu su nazvali - „Pepsi generacija“.
U napadu reklamnog ludila malo su izmešali hemiju i, kobojagi, uveli nove dodatke.
Koka-Kola je kofein razblažila u vodi sa šećernim sirupom i ortofosfornom kiselinom. Pepsi sadrži ogromnu količinu eteričnih ulja, biljnih ekstrakata, pa čak i etil alkohola. Tamo već dugo nije bilo pepsina.
Nešto su zaista i dodali, ali su najviše dodali laganje. Laganje je najbolji Kola argument. Lagali su i nisu marili za Boga, a i što bi jer Bog vlada na nebu, a Kola u Harlemu. Crnci, Meksikanci, Indijanci, sirotinja... Neobrazovani svet ne pita mnogo. Tako je i danas!
Pepsi laže nas, Koka laže vas. U laganju je spas. Ukus dolara je večan.
Koka-Kola se u početku oslanjala na univerzalne ljudske vrednosti, pozicionirajući se kao porodično piće i zato sve božićne i novogodišnje reklame imaju u kadru mnogo dece i vesele roditelje.
Pepsi je izvršio pritisak na um mladih: agresivna reklama i slogan „Uzmi sve od života“ ili „Nova generacija bira Pepsi“. Nisu znali za izum bivšeg predsednika Srbije Borisa Tadića koji je u cvetu mladosti tvrdio da se "živi sad i odmah".
IZVOR: Ustupljena fotografija / Koka Kola na ruskom
Amerikanci nisu znali ni za Dragana Živkovića Tozovca. Bata Toza je bio majstor harmonike da bi u Americi mogao da svira i peva bluz sa bilo koim crnim bluz majstorom.
"Uzmi sve što ti život pruža, Danas si cvet, sutra uvela ruža."
Reči pesme , koje bi Tozovcu donele pravo bogatstvo u rodno Kraljevo ali Bata Toza nije mario za engleski jezik i američke dolare.
To bata Tozo, to je srpski marketing.
Primer takmičenja dva giganta je kupovina estradnih zvezda 2000-ih: Kristina Agilera i Britni Spirs. Agileru je kupila Koka-Kola, potpisavši ugovor vredan više od 60 miliona dolara. Britni je otišla u Pepsi - više od 80 miliona dolara.
Nekoliko godina kasnije, Pepsi je pobedio, kupivši i Agileru.
Koka-Kola protiv Pepsi Kole: Ko vlada industrijom pića?
Globalnim tržištem bezalkoholnih pića dominiraju ove dve korporacije: Pepsi Ko. i Koka-Kola Korporejšn. Koka-Kola ostaje najvredniji brend bezalkoholnih pića na svetu sa berzanskom cenom od 266 milijardi dolara. Pepsi Ko. zauzima drugo mesto sa 241 milijardom dolara.
Neki analitičari smatraju da Pepsi ima šansu da uskoro nadmaši Koka-Kolu, ali ne povećanjem prodaje sode. Pepsi ima spektar brendova grickalica, slično čipsu i štapićima grisini. Da bi se bolje i duže "ugrickavali" plaćaju odlično sport i dosadne TV serije sa igranjem, pevanjem i pucanjem. Plakanje se podrazumeva.
SSSR je spasao Pepsi kolu od propasti
Pitate se kako, kako se to zbilo, e pa onda znajte kako je sve bilo. SSSR dugo pio Pepsi kolu, ali ne i Koka Kolu. Zašto?
IZVOR: Ustupljena fotografija / Pepsi na ruskom
Pepsi je došao u SSSR početkom 1970-ih i bio je prva američka kompanija koja se ušnirala u Moskvu. Koka-Kola nije mogla da uđe na sovjetsko tržište dugih 13 godina. Tek u januaru 1985. godine brend Koka-Kola ulazi na tržište SSSR-a, uz gubitke teške i uz sudbu kletu (stihovi Sergeja Jesenjina). U Americi moćna Koka Kola uspeva da prevaziđe monopol Pepsi Ko. Generalni ekretar KPSS je dobio Nobelovu nagradu za "nizašta" ali je Amerika ušla u Moskvu i zacementirala svoj prestiž.
Moglo je biti i ranije
Istorija širenja kole u SSSR-u mogla je da počne već 1930-ih. Tada su predstavnici jedne kompanije iz SAD posetili Sojuz kako bi procenili mogućnosti sovjetskog tržišta. Ispostavilo da je kola preskupa za sovjetske ljude, tako da od posla nije bilo ništa.
Posle 1945. počeo je Hladni rat između SSSR-a i SAD, i o kapitalističkom piću nije bilo govora. Kole su morale da zaborave Moskvu sve do 1972. godine.
Godine 1972, prema sporazumu sa SSSR-om, "Pepsi ko" je počeo da dovozi opremu i Pepsi koncentrate za desetak budućih fabrika. SSSR je koncentrat trebalo da razblaži u određenoj proporciji, sipa u boce i distribuira po celom Savezu.
Prva punionica Pepsija u SSSR-u otvorena je 1974. godine u gradu Novorosijsku. Radnici fabrike su među prvima ocenili njen ukus. Mesto je bilo veoma prestižno, a svaki radnik je dobio prelepu, snežno belu radnu odeću koja je odgovarala njegovoj veličini, što je za SSSR bio neviđen luksuz. Još jače je izgledao imidž prvog Mek Donalda u Moskvi na trgu Puškin.
"Mek" je sazidan na mestu nekadašnje "šašljične Lira", ekspres restorana koji je prodavao neku vrstu ražnjića. Lokal je sazidao beogradski "Geneks" za dva miliona dolara.Prvog dana je u redu bilo više od 10 000 Moskovljana. Na ulici red od dva kilometara, a u "Meku" muzika Majkla Džeksona, uniforma "ala Mek" sa kačketima nikad viđenim u Moskvi. A personal... Mamo mila koliko lepotica i nijedna starija od 18 godina, a plaćene više nego bedno. Veštački ukus "Big Meka" i ukus američke Kole nije isto što i votka, al to nikoga ne brine.
Prva fabrika Pepsi je proizvodila oko 160 hiljada boca Pepsija za jednu smenu. Fabrika je izgrađena „ključ u ruke“ za samo 11 meseci.
Hruščovljeva Pepsi reklama
Pepsi ko je dugo planirao da „zauzme“ sovjetsko tržište pića, ali prilika se ukazala tek 1959. U to vreme je u moskovskom parku Sokolniki održana Nacionalna izložba posvećena robi široke potrošnje. Direktor Pepsi ko je smislio jednostavnu i nenametljivu verziju „proboja“. Zamolio je potpredsednika SAD Ričarda Niksona da pomogne da „Pepsi nekako padne u ruke Nikite Hruščova“. Generalnog sekretara SSSR su, lokalni mediji fotografisali sa prepoznatljivom čašom okrepljujućeg pića u rukama. Za Pepsi je ovo bila pobeda, jer njegov glavni konkurent, Koka-Kola, nije radio u SSSR-u.
Ričard Nikson je pribegaoi prevari. Ponudio je Hruščovu dve čaše Pepsi: jednu ,navodno, napravljenu u SSSR-u, a drugu u Americi. Naravno, piće proizvedeno u SSSR-u razlikovalo se samo po tome što je koncentrat Kole razblažen lokalnom vodom. Hruščov je, očekivano, više voleo piće napravljeno u Sov. Savezu. U američkoj štampi je objavljena fotografija sa natpisom „Hruščov želi da bude društven“. To je ličilo na Pepsi slogan „Budi društven, pij Pepsi“. Kasnije, 1964. godine, Pepsijev slogan je postao „Nova generacija bira Pepsi“.
Pepsi u zamenu za votku i tankere
Pregovori o prodaji Pepsi SSSR-u vodili su se od 1970. godine, ali bez Hruščova već sa Leonidom Brežnjevim. Problem su bile pare. Van Sojuza nisu bile potrebne rublje, ali su SSSR-u bili potrebni dolari. Tada je rukovodstvo Pepsi predložilo opciju razmene. U novembru 1972. prva serija Pepsi sode je zamenjena za rusku votku Stoličnaja.
Centralni komitet KPSS je izvestio da je votka u vrednosti od 25 miliona dolara isporučena u Sjedinjene Države. Za to vreme, Pepsi je prodat u SSSR-u za nešto više od 300 miliona rubalja. Šefovi Pepsi Ko su bili zadovoljni. Do tada je potrošnja Pepsi u svetu bila samo 1/5 prodaje Koka-Kole, a do 1980- zahvaljujući SSSR-u već bila 1/2. 1989. Amerikanci su odlučili da votka nije dovoljna za razmenu. Pepsi Ko je ponudio Sojuzu, koji je bio na ivici finansijskog kolapsa, razmenu koja bi odgovarala Sjedinjenim Državama. Bilo je to vreme "perestrojke" Gorbačova koja je više bila "katastrojka". Prema novom ugovoru, kompanija je dobila vojni razarač, torpeda, bombardere, krstaricu i 17 podmornica u zamenu za sirovine marke Pepsi. Brodovi su bili stari i prodati su u staro gvožđe. Pepsi je zatim jeftino kupio funkcionalne naftne tankere proizvedene u SSSR-u i počeo da ih daje u zakup.
IZVOR: Gama imaž / Red za Pepsi
Najveći posao sklopljen je 1990. godine. Bio je to dogovor Pepsi za votku vredan neverovatnih 3 milijarde dolara. Ali, Sovjetski Savez se ubrzo raspao i dogovor se „srušio“ zajedno sa njim.
Koka-Kola ulazi u SSSR
Koka-kola je, zajedno sa Fantom, u Sojuz došla tek pred početak Olimpijade 1980. godine. Koka-kola je postala zvanično piće igara, uprkos činjenici da su Sjedinjene Države bojkotovale Olimpijske igre. Kola se proglasila sponzorom Olimpijade od 1928. godine i korporacijom koja je „van politike“ i stoga ne podržava bojkot.
Fanta je počela da se proizvodi u Moskvi u fabrici Očakovo, a Koka-kola u aluminijumskim limenkama doneta je iz Evrope. Prva mala linija za flaširanje Kole otvorena je u fabrici piva i bezalkoholnih pića u Moskvi krajem leta 1979. godine, ali je količina pića bila veoma skromna. Sledeća inovacija je bila da su se pića tokom Olimpijskih igara sipala u plastične čaše za jednokratnu upotrebu, a ne u „večnu” čašu, kao u aparatu za gazirano piće gde su iz jedne čaše pili hiljade ljudi.
U početku se Koka kola prodavala za stranu valutu i samo u prodavnicama "Berioska". Od 1988. u hotelu "Meždunarodnaja" postavljena je mašina za koka-kolu. Moskva je 1989. bila puna neonskih reklama za Koka-Kolu. Kasnije se otvorio Mekdonalds na Puškinskom trgu, gde se mogla kupiti Kola bez ikakvih ograničenja.
Prema istraživanjima, Koka-Kolu preferira duplo više ljudi od Pepsija. Pepsi čeka novu šansu u povratku američkih brendova u Moskvu koju su Pepsi i Koka Kola napustili svojom voljom zbog američkog embarga. Rusi su u međuvremenu došli sebi i američki, kaubojski, metodi više ne pale na Crvenom Trgu osim, možda, na nekom udaljenom kolhozu.
Ovo je bila priča o američkoj promaji i šećernoj prevari. Slobodni svete, pažnja : čuvajte se američke šećerne vodice jer veliki šećer ubija. Spas je u – pivu!