Glas Javnosti

Kriza Crvenog mora ubrzava proširenje Sueckog kanala

Svet
Autor: Glas javnosti

Nagli pad prihoda od Sueckog kanala, zbog zaobilaženja brodarskih kompanija ove najkraće plovne veze između Evrope i Azije, usled sukoba u Crvenom moru, dodatno je inicirao projekte u cilju stvaranja uslova za povećanje obima pomorskog transporta robe.

Egipat planira proširenje kanala u dužini od 80 km, kako bi bila omogućena dvosmerna plovidba velikih brodova dužinom cele rute.
Egipat je objavio planove da istraži mogućnost proširenja Sueckog kanala, kako bi se stvorili uslovi za veći obim transporta i sprečavanje uskih grla u saobraćaju, koja mogu da poremete nesmetan tok trgovine između Azije i Evrope. Proširenje kapaciteta podrazumeva izgradnju drugog kanala unutar postojećeg plovnog puta.

Naime, u sklopu aktuelnih geopolitičkih dešavanja, poremećaji plovidbe u Sueckom kanalu, kao rezultat sukoba u Crvenom moru, pogoršavaju nestašicu deviza u Egiptu. Zemlja najavljuje da će raditi na daljem uspostavljanju dvosmernog saobraćajana ovoj ruti, kako bi se omogućilo brodovima na severu i na jugu da putuju istovremeno celom dužinom kanala.
Otvaranje dvokanalne deonice od 10 km
 
Postojeća druga traka kanala otvorena je 2015. godine, u cilju odvijanja dvosmernog saobraćaja. Novo proširenje će dodati 50 km na severu i 30 km na jugu dvosmerne plovidbe, izjavio je predsednik Uprave za Suecki kanal Osama Rabie.
Vrednost investicije, niti rokovi za realizaciju projekta od 80 km nisu otkriveni. Prema većini procena, proširenje od 72 kilometra, završeno 2015. godine, koštalo je između 8 i 9 mlrd USD, prenosi portal Agbi. Prema pomenutom izvoru, uskoro bi trebalo da bude otvoreno 10 km produžetka dvokanalne deonice Sueckog kanala, što će povećati obim saobraćaja, tako da će šest do osam brodova moći istovremeno da plovi ovom rutom.
Međutim, prihodi od Sueckog kanala – ključnog izvora deviza za Egipat – pali su za nešto više od polovine tokom prva dva meseca 2024, u poređenju sa istim periodom prošle godine.
Smanjenje brodskog saobraćaja
 
Podsećanja radi, vladajući pokret Huta u severnom Jemenu, Ansar Alah, koji kontroliše veći deo jemenske obale Crvenog mora, nakon eskalacije bliskoistočnog sukoba, u novembru 2023. godine počeo je da napada brodove povezane sa Izraelom, što je izazvalo naglo smanjenje pomorskog transporta kroz Suecki kanal. Brodski giganti zaustavili su plovidbu mnogih svojih plovila ovom rutom, nakon niza napada na trgovačke brodove u moreuzu Bab al-Mandab, na južnom ulazu u Crveno more, preusmeravajući ih oko Rta dobre nade.

Suecki kanal je izuzetno važan za globalnu ekonomiju – trenutno se procenjuje da 12% svetske trgovine prolazi kroz kanal na severnom kraju Crvenog mora, što podrazumeva 30% svetskih brodskih kontejnera.
Produbljivanje i proširivanje dela kanala
 
Prema Kilskom institutu za svetsku ekonomiju, prevoz kroz Crveno more opao je za više od 80% po zapremini kontejnera. Tako je Egipat od početka godine, pa do 26. februara, zabeležio samo 724 mil USD tranzitnih naknada, što je manje za 1,47 mlrd USD u odnosu na početak 2023. godine, upravo nakon niza napada na brodarstvo Crvenog mora, preneo je portal Agbi.
Upravo u aktuelnim okolnostima Egipat intenzivno proučava mogućnosti daljeg širenja Sueckog kanala, kako bi proširio i završio drugi kanal plovnog puta, jer bi taj potez omogućio veći obim transporta i sprečio blokadu saobraćaja. Svako novo proširenje bi se nadovezalo na trenutne radove na proširenju drugog kanala za 10 kilometara, kao i na produbljivanju i proširenju dela kanala.
Da podsetimo, posao na proširenju deonice od 10 kilometara ubrzan je nakon što se Ever Given, džinovski kontejnerski brod, nasukao u jednoj traci u delu kanala u martu 2021. godine, zaustavivši saobraćaj na šest dana.
Oscilacije u prihodima od kanala
 
Prihodi od kanala su se postepeno povećavali, ali u manjoj meri nego što su zvaničnici predviđali, dostigavši rekordnih 9,4 mlrd USD u finansijskoj godini koja se završava u junu 2023, pre nego što su početkom ove godine pali za najmanje 40% zbog napada grupe Huti.

Inicijalne studije o dodatnom proširenju trajale bi oko 16 meseci i uključivale bi studije izvodljivosti, ekološke i inženjerske studije, kao i istraživanja tla i jaružanja, rekao je Rabie.
Za projekat bi bila potrebna odobrenja Vlade i finansirao bi se iz investicionog budžeta SCA, kako bi se izbeglo bilo kakvo dodatno opterećenje na opšti državni budžet. Predsednik Uprave za Suecki kanal je rekao da bi to moglo povećati konkurentnost kanala i omogućiti da preuzme više i veće brodove.
Osama Rabie očekuje da će ukupni prihodi za 2024. biti oko polovine onih iz prošle godine. U 2023. prihodi su iznosili 10,25 mlrd USD.
Veštački kanal
Suecki kanal je veštački kanal na nivou mora u Egiptu. Kada je izgrađen, 1869. godine, kanal je bio dug 164 kilometra i dubok oko 8 metara, a danas je, zahvaljujući kontinuiranim radovima na unapređenju, dugačak oko 193 kilometra, dubok 24 metra i širok 205 metara. Otvoren je 17. novembra 1869. godine, nakon deset godina izgradnje. Povezuje Crveno more i Sredozemno more i, zajedno sa moreuzom Bab el-Mandeb na južnom izlazu iz Crvenog mora, spaja Indijski okean sa Atlantikom. Suecki kanal predstavlja najbrži i najkraći morski put između Azije i Evrope, jer je potrebno samo 16 sati plovidbe da se prođe kroz njega, dok je za plovidbu oko Rta dobre nade potrebno i do deset dana.

Glas javnosti/ B02S

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR