Tu sumu novca traži Uprava Sueckog kanala (SCA) od vlasnika ovog 400 metara dugog broda, koji pripada japanskoj brodskoj kompaniji Šoej Kisen (Shoei Кisen Кaisha). To je, kažu, ceh koji je nastao zbog šest dana blockade, kada je sa obe strane kanala čekalo na prolaz oko 400 brodova. Trećina tih troškova je, kako ističu, nastala u komplikovanom oslobađanju zaglavljenog broad.
Tu sumu bi trebalo da plate japanska firma Šoej Kisen i njena panamska kćerka Luster Maritime, koji su, prema saznanjima agencije Rojters (Reuters) ponudili samo 100 miliona dolaza za odštetu. Zbog toga su Egipćani kao hipoteku zadržali brod sa 18.000 kontejnera punih robe, sa sve posadom. Egipatske vlasti su pustile na obalu samo dvojicu pomoraca zbog zdravstvenih tegoba koje su imali.
Brod Ever Given je 23. marta, ploveći pod zastavom Paname, blokirao Suecki kanal, jedan od najprometnijih pomorskih puteva na svetu. Blokada Sueza je trajala šest dana. Egipatske vlasti su posle toga zadržale brod, tražeći pomenutu odštetu.
Pravni zastupnici ove pomorske kompanije smatraju da je procenjeni iznos štete prevelik i smatraju da je u ovom slučaju grešku napravila sama Uprava Sueckog kanala kada je omogućila ovom ogromnom teretnom brodu da po lošem vremenu i slaboj vidljivosti uopšte i uđe u kanal.
SCA, međutim, poriče svaku odgovornost za to što je zadesilo brod Ever Given koji je preprečio Suecki kanal i time je šest dana onemogućio prolazak stotina drugih brodova ovim morskim putnim pravcem koji značajno smanjuje put i vreme isporuke tereta do utvrđenih destinacija.
Кao što je izjavio advokat SCA Nasir Farag, sud u Ismailiji koji se nalazi desetak kilometara od mesta na kome je brod usidrem, je na prvom ročištu, početkom ovog meseca, izjavio je da nije nadležan da odlučuje o tom pitanju. Tako je odbačena žalba brodovlasnika na njegovo zadržavanje. Sud je, takođe, odlučio da slučaj uputi drugom sudu, a novo ročište bi trebalo da počne u subotu.
Niko ne očekuje, ukoliko se ne postigne zadovoljavajući dogovor za obe strane, da će brod i njegova posada biti uskoro pušteni da isplove iz Egipta. Pogotovo, ako se podsetimo jednog ranijeg slučaja bahreinskog teretnjaka koji je već četiri godine ukotvljen oko stotinak kilometara južnije, na ulazu u Suecki kanal. Radi se o brodu MV Aman koji je jula 2017. godine tu zaustavljen zbog problema oko sigurnosne opreme i računa za gorivo. Jedan egipatski sud je proglasio prvog oficira broda Mohameda Aišu pravno odgovornim za taj brod. Aiša je napustio palubu tek prošlog petka, nakon višemesečne borbe međunarodnog sindikata pomoraca. Na brodu je proveo skoro četiri godine.
Ever Given, sa 25 članova posade, koju čine Indijci, uputio se sa svojim kontejnerskim tovarom u luku Roterdam u Holandiji.
(Glas Javnosti)
49 min