Glas Javnosti

Kruži prevara na društvenim mrežama: Sa navodnog naloga NBS, jednom čoveku uzeli 70.000

Hronika
Autor: Glas javnosti

Jedna osoba je navodno ostala bez 70.000 dinara

Na mrežama se pojavila informacija da kruži prevara na Fejsbuku, koja potiče sa navodnog naloga Narodne banke Srbije. Naime, u poruci koju dobijete, od vas se traži da dostavite koliko imate novca na računu i pitaju vas ,,da li želite da vam taj novac bude dupliran?".

Ukoliko pristanete, od vas se traže podaci sa računa, a ostalo je manje-više istorija. Iako je jasno da je reč o prevari, ljudi često nasednu, a jedna od osoba je navodno ostala bez 70.000 dinara. Tim povodom Telegraf Biznis kontaktirao je Narodnu banku Srbije, te smo ih upitali da li su upoznati sa ovom internet prevarom.

U dosadašnjoj praksi upoznati su sa sličnim kreiranjem lažnih objava u kojima se neistinito pominje i Narodna banka Srbije, sa osnovama sumnje da se na ovaj način pokušava pribaviti protivpravna imovinska korist na štetu imovine građana Republike Srbije, i pri tome je na svaku ovakvu objavu s kojom je bila upoznata – odmah reagovala. 


Narodna banka Srbije je u više navrata i raznovrsnim kanalima informisanja, na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i na nalogu društvene mreže Fejsbuk obaveštavala javnost o navedenim prevarama, dodaju iz sedišta NBS.

Lažni nalog zloupotrebljava naziv i grb NBS, ali je jasno da je po sredi prevara zbog gramatičke greške u nazivu naloga "Narodna Banka Srbije". Takođe, pravi nalog banke je na ćiriličnom pismu.

- Narodna banka Srbije upozorava građane na učestalu pojavu lažnih imejlova, objava na društvenim mrežama, anketa, gde im se nudi nagrada u različitim iznosima, zloupotrebom Dina kartice ili druge platne kartice ukoliko im se dostave lični podaci. U ovim porukama se neretko zloupotrebljavaju i naziv i grb Narodne banke Srbije. Od građana se traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke s korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu i slično - navode iz NBS i dalje objašnjavaju:

- Nakon toga, dolazi do zloupotrebe kartica građana i vrše se transakcije njihovim novčanim sredstvima, a građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa. Kao i u prethodnim slučajevima kod sličnih prevara, Narodna banka Srbije apeluje na građane da nikako ne odaju svoje podatke drugim licima. Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata – kartica i elektronskog odnosno mobilnog bankarstva (PIN kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke s kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu elektronskog bankarstva, izmenjeni PIN kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne treba da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke.


Naglašavaju i da ovakve podatke banka nikada neće tražiti putem društvenih mreža, mejlova ili anketa, a posebno za takve informacije neće nuditi novčanu nagradu.

- Korisnici platnih kartica ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva treba da znaju da banka takve podatke nikada neće tražiti od njih putem društvenih mreža, lažnih imejlova ili anketa a posebno neće za takve informacije nuditi novčanu nagradu. U slučaju da ste već na ovaj način oštećeni, neophodno je da se bez odlaganja javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva. Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platni instrument. Istovremeno, ukazujemo građanima da je neophodno da sami pokažu odgovornost i odgovarajući stepen pažnje, tako što neće putem lažnih stranica, imejlova ili anketa ostavljati svoje podatke koje nude novčanu nagradu i odavati svoje podatke. U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija.


Dodaju i to da je Narodna banka Srbije ove slučajeve prevare prijavila Posebnom odeljenju Višeg javnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i Ministarstvu unutrašnjih poslova, Odeljenju za suzbijanje visokotehnološkog kriminala.




Glas javnosti/A03S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR