Glas Javnosti


Umesto 20, skoro 100 miliona evra: Cena izgradnje Autobuske stanice u Beogradu raste iz dana u dan

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Ni posle skoro sedam godina Beograd nema Glavnu autobusku stanicu, a za to vreme cena njene izgradnje rasla je brzinom svetlosti.

Iako je u septembru prošle godine otvorena nova autobuska stanica u bloku 42, kod nekadašnjeg „buvljaka“, građani karte od tad kupuju u privremenom objektu ispod Železničke stanice Novi Beograd. Kako je najavio gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapića prošle godine, stanična zgrada biće izgrađena za dve do tri godine.

Ono što je konstanta u čitavoj priči u vezi sa Glavnom autobuskom stanicom jeste to da cena iste stalno skače.

Pre osam godina, 4. jula 2017. godine, grad Beograd i Beogradska autobuska stanica (BAS) potpisali su ugovor o izgradnji novog staničnog kompleksa u Bloku 42 na Novom Beogradu. Siniša Mali, tadašnji gradonačelnik Beograda, i direktor BAS-a Anđelko Mučibabić, naveli su posle potpisivanja ugovora da će Grad obezbediti zemljište, dok će BAS uložiti sredstva u iznosu od 25 miliona evra.

21,2 miliona „otišlo“ u startu

Tada je najavljeno da će nova autobuska stanica koštati oko 20 miliona evra, da bi 2018. godine Siniša Mali, obilazeći teren rekao da će izgradnja koštati 25 miliona evra.

Kako su pisali mediji uoči formalnog početka izgradnje, firma BAS, koja je većinski bila u privatnom vlasništvu, trebalo je da obezbedi osam miliona evra iz svojih sredstava, a naredne 2019. podigla je kredit kod Komercijalne banke u iznosu od 12 miliona evra. Infrastrukturu je trebalo da plati Grad.

Uporedo sa najavljenim početkom radova, počela je i gradnja takozvanog aneksa. Reč je o objektu koji trenutno služi kao stanična zgrada, dok ne bude sagrađena nova. Kako je saopšteno, za aneks je iz budžeta Grada izdvojeno 140 miliona dinara, što je oko 1,2 miliona evra.

Kredit od 7,8 miliona evra od Fonda za razvoj i još 10 miliona iz budžeta
Međutim, taj novac nije bio dovoljan i radovi su stajali. Zbog toga je na leto 2023. podignut kredit od Fonda za razvoj u vrednosti od 915 miliona dinara, što je oko 7,8 miliona evra, kako bi se stanica konačno izgradila. Ali ni to nije bilo dovoljno. Privremeni organ grada Beograda u aprilu prošle godine usvojio je zaključak u kom se navodi da će za izgradnju stanice tokom 2024. biti izdvojeno 1,2 milijarde dinara ili oko 10 miliona evra.

Stanična zgrada od 57 miliona evra

Kako cene radova vrtoglavom brzinom rastu, najbolje govori podatak da je krajem oktobra raspisan tender za izgradnju centralne stanične zgrade koja košta duplo skuplje od cele stanice –  5.630.000.000 dinara ili oko 48,1 milion evra, bez PDV-a, ili oko 57 miliona evra sa porezom.

Posao izgradnje stanične zgrade Glavne autobuske stanice dobio je konzorcijum koji predvode kompanije u vlasništvu Dragoljuba Zbiljića, jednog od ključnih ljudi nove naprednjačke poslovne elite, i Nikole Malbaše, biznismena bliskog gradonačelniku Aleksandra Šapića.

Međutim, realizacija ovog posla je stopirana nakon što je podnet zahtev za zaštitu prava ponuđača u procesu javne nabavke. Na ovaj tender su se prijavile tri grupe ponuđača, a jedna od njih je i tokom samog postupka već ponosila zahtev za zaštitu, što je produžilo i već jednom stopiralo ceo postupak izvođača radova.

A šta košta 57 mliona evra?

Sama zgrada stanice trebalo bi da bude pravougaonog u vidu razvučenog ćiriličnog slova „П“.

Kako je ranije objavljeno ovaj objekat trebalo da ima 27 hiljada kvadrata, odnosno suteren i tri sprata (prizemlje, prvi sprat i povučeni sprat).

Glavni ulazni front će biti, kako se navodi u dokumentaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki, orijentisan ka ulici Antifašističke borbe, dok će na suprotnoj strani objekta biti ulazi i izlazi na perone. Imaće pet glavnih ulaza i izlaza za korisnike, kao i dva službena.

Po svemu sudeći čini se da od stanične zgrade i dalje nema ništa, s obzirom na to da je objavljeno da će Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda ponovo morati da ocenjuje ponude koje su stigle na tenderu za izgradnju stanične zgrade BAS-a, nakon što je usvojen i drugi zahtev za zaštitu prava koji je podnela kompanija Štrabag d.o.o, objavio je Forbes Srbija.

I dok čekamo izgradnju stanične zgrade, koja već košta i više nego duplo od izgradnje čitave Glavne autobuske stanice, putnici u međuvremenu i dalje koriste privremeni objekat koji menja glavnu zgradu.

Glas javnosti/N07S
 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR