Verodostojnost porekla i integritet sadržine elektronske fakture obezbeđuje se od njenog izdavanja do isteka roka do kojeg postoji obaveza čuvanja. To se čini izdavanjem u formatu propisanom ZEF, kao i čuvanjem u formatu pogodnom za elektronsko čuvanje dokumenata.
- Subjekt privatnog sektora koji je izdao, odnosno primio elektronsku fakturu, može je odštampati u jednom ili više primeraka do isteka roka za obavezno čuvanje elektronskih faktura (deset godina od isteka godine u kojoj je izdata), na način koji obezbeđuje verodostojnost porekla i integritet sadržine odštampane fakture - navode advokati.
U skladu sa zakonom, odnosno uredbom o uslovima i načinu čuvanja i stavljanja na uvid elektronskih faktura u papirnom obliku, smatra se da preuzimanje i štampanje elektronske fakture od strane subjekta privatnog sektora, odnosno dobrovoljnog korisnika sistema elektronskih faktura, koje je izvršeno do isteka roka za obavezno čuvanje, obezbeđuje verodostojnost porekla i integritet sadržine, ali pod određenim uslovima.
Da bi odštampana e-faktura bila verodostojna potrebno je da papirni oblik sadrži sve elemente koje je sadržao i elektronski oblik kao i oznaku da je elektronska faktura generisana u sistemu, odnosno da ima jedinstveni identifikator fakture, kao i datum i vreme slanja.
Takođe, neophodno je da papirni oblik elektronske fakture prikazuje sve elemente na čitak način i da je preuzimanje i štampanje elektronske fakture izvršeno u skladu sa odredbama o preuzimanju i štampanju primeraka elektronskog dokumenta iz propisa kojim se uređuje elektronski dokument.
- Posledično bi izvezenu elektronsku fakturu iz sistema u PDF formatu trebalo potpisati kvalifikovanim elektronskim potpisom od strane zakonskog zastupnika koji ima izvorno ovlašćenje da registruje pravno lice u sistemu elektronskih faktura, odnosno ovlašćenog lica - naglašavaju advokati.
Dokaz o dostavljanju elektronske fakture u izvršnom postupku
Za potrebe dostavljanja sudu predloga za izvršenje na osnovu verodostojne isprave (elektronske fakture) u praksi je potreban potpis dužnika da je fakturu primio, i to u pet primeraka, od čega jedan primerak u originalu, odnosno na jednom primerku je neophodno da stoji originalni potpis dužnika.
Elektronska faktura smatra se dostavljenom u trenutku izdavanja.
- Kada je reč o verodostojnosti odštampanih e-faktura postoji pitanje na koje odgovor treba da pruži izvršni sud o tome da li će se sudska praksa u ovoj situaciji promeniti i neće više biti potrebno da se nalazi potpus dužnika na verodostojnoj ispravi – elektronskoj fakturi, jer se ona smatra dostavljenom u trenutku izdavanja – momenat izdavanja i momenat dostavljanja su isti, te nije potrebno da se dužnik potpiše na već izdatu elektronsku fakturu - zaključuju iz advokatske kancelarije Stojković Advokati, prenosi D01S.