Prošla godina bila je rekordna za kupovinu na internetu u Srbiji, sa 225.000 kupovina dnevno, pokazuju podaci Narodne banke Srbije. Ukupno je u 2024. godini u Srbiji je zabeleženo više od 82 miliona onlajn narudžbina, a potrošeno je 162 milijarde dinara.
Te brojke su velike, ali su i dalje ispod evropskog proseka. Prednost se daje domaćim onlajn prodavcima, najvažnije su cene, a najčešći kupci su žene, a pažnju kupaca najviše privlače odeća i obuća poznatih modnih brendova.
„Temu“ u padu
„Glavni trendovi iz Evrope dolaze i kod nas. Konkretno mislim na pojavu Market Place-a, Pure Players-a kao modela poslovanja, kada firma ima samo internet prodavnicu, dakle nema fizičku prodavnicu. I jedan novi model poslovanja koji se zove ‘Fulfillment’, odnosno logistička podrška e-komercima“, kaže Ivan Tanasković, direktor „E-komerc asocijacije Srbije“, a piše RTS.
Platforma „Temu“, koja je prošle godine protresla svetsko tržište onlajn trgovine, beleži pad. Stručnjaci kažu da je to očekivano nakon prestanka agresivne marketinške kampanje.
„Temu će morati da se prilagodi, moraće da nađe način kako da parira drugim platformama, kao što je ‘Aliekspres’. Oni su ovom poslovnom strategijom napravili uspeh, ta strategija je bila odlična, ali sada ćemo videti šta će oni da donesu što će biti drugačije u odnosu na konkurente“, kaže stručnjak za marketing Miljan Premović.
Bez mogućnosti reklamacije
Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača upozorava da je sve to kupovina na sopstvenu odgovornost i da nema primene zakona.
„Samim tim, potrošači u Srbiji nemaju mogućnost reklamacije, ni da se pozovu na naše domaće zakonodavstvo“, dodaje Dragić.
Slabljenjem svetskih onlajn igrača, priliku dobijaju domaći.
Ivan Tanasković ističe da su domaći trgovci shvatili šta su njihove prednosti: podrška na domaćem jeziku, brža dostava i zamena robe, povrat novca.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, građani Srbije preko interneta najviše kupuju odeću i obuću, sportsku opremu, nameštaj i opremu za kuću, kao i hranu.
Glas javnosti/V06S