Glas Javnosti

Kupci i dalje preferiraju benzinska i dizel vozila, električni polovnjaci se sporije prodaju i gube na vrednosti

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Kupci u najvećem broju opredeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju sporije i pada im vrednost,

Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih oglasnika ukazuju na to da je tržište polovnih vozila u Evropskoj uniji i u maju 2025. godine zadržalo stabilnost u odnosu na prethodnu godinu.

Konkretno, prema podacima specijalizovanog sajta Autovista24, u prvom kvartalu ove godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromesečje prošle, što je oko 1,64 miliona jedinica. Kupci se i dalje u najvećem broju opredeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju znatno sporije, a pri tom beleže i pad vrednosti.


Prema AUTO1 Group Price Indexu, cene polovnih automobila u EU su u maju 2025. godine zabeležile gotovo beznačajan pad od 0,3 odsto u odnosu na april. Ipak, ako se poredi maj ove sa istim mesecom prošle godine primetan je rast cena od oko 2,6 procenata.

Od početka godine pa do kraja maja cene polovnjaka, prema podacima Auto1 Grupe, skočile su za nešto manje od pet procenata u odnosu na isti period 2024. Cene su najviše porasle kod automobila koji pripadaju klasi takozvanih kompakta, dok je kod SUV modela situacija nešto stabilnija.

Kad je reč o električnim modelima, primetna je manja potražnja, pa i njihove cene rastu u manjem obimu.

Vrednost vozila i dalje u padu

Zanimljivi su podaci sajta Autovista24 za maj 2025, o prosečnim rezidualnim vrednostima vozila (vrednost automobila posle tri godine korišćenja i 60.000 pređenih kilometara) koje su nastavile da opadaju širom Evrope i sada su na 47,3 odsto. U odnosu na april to predstavlja pad od 0,3 procenta.

Posmatrano po vrstama pogona, vozila sa klasičnim hibridnim sistemima (HEV) pokazala su se kao najstabilnija, jer su u proseku zadržala 51 odsto svoje početne vrednosti. Benzinci i dizelaši beleže nešto niže vrednosti – 49,2 procenta i 47,7 odsto. Električna vozila (BEV), međutim, nastavljaju negativan trend. U maju su zadržala svega 39,9 odsto početne vrednosti, što je drugi uzastopni mesec u kome beleže pad.

Neka od pet najvećih evropskih tržišta borila su se sa registracijama novih automobila u prvom kvartalu 2025. godine. Međutim, prodaja polovnih automobila se poboljšala u svim regionima.

Francuska, Nemačka i Italija zabeležile su pad prodaje novih automobila u prva tri meseca. U međuvremenu, Španija i Velika Britanija su zabeležile rast registracija. Ipak, tržište polovnih automobila u svakoj zemlji je zabeležilo poboljšanja, jer sve više kupaca bira stariji model kao svoj sledeći automobil, navodi se u analizi Autoviste24.


Francusko tržište novih automobila zabeležilo je najveći pad od pet velikih tržišta u prvom kvartalu godine. Registracije su pale za 7,8 odsto, a veliki pad isporuka benzina dodatno je otežao sektor. Međutim, tržište polovnih automobila je poraslo u istom periodu, prema podacima AAA Data. Ukupno 1,36 miliona transakcija obavljeno je između januara i marta, što je povećanje od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Ipak, tržište polovnih automobila u zemlji nije u potpuno stabilnoj poziciji. U januaru je broj transakcija porastao za 7,7 odsto, ali je u februaru prodaja pala za jedan procenat, a u martu je usledio novi pad od 0,2 odsto.

Španci prodali priličan broj novih automobila, to se odrazilo i na kupovinu polovnjaka

Španija se pojavila kao najjače tržište novih automobila u prvom kvartalu godine, sa povećanjem registracija od 14,1 odsto. Ovaj rezultat se odrazio i na tržište polovnih automobila u zemlji. Transakcije između januara i marta porasle su za 8,6 odsto prema proračunima Autovista24, sa 516.672 jedinica koje su promenile vlasnika u tom periodu.

Svaki mesec je zabeležio poboljšanje, pri čemu su brojke u januaru porasle za 7,7 odsto, dok je februar zabeležio povećanje od 5,4 procenta. Mart je bio najjači mesec u kvartalu, jer je prodaja porasla za 12,7 odsto, što je jednako poboljšanju od 20.231 jedinice.

Nemačko tržište polovnih automobila zabeležilo je skroman rast u prvom kvartalu godine, dok je tržište novih vozila opalo.

U prva tri meseca 2025. godine transakcije su porasle za 0,6 odsto, što je iznosilo 1,64 miliona jedinica. U istom periodu registracije novih automobila u zemlji pale su za 4,3 odsto. Brojke su vođene snažnim januarom, jer je prodaja polovnih automobila porasla za 6,9 odsto, u februaru je zabeležen pad od 5,2 odsto, da bi narednog meseca bio zabeležen skroman rast od 0,5 odsto.

Italijansko tržište polovnih automobila poboljšalo se za 4,7 procenata u prvom kvartalu 2025. godine, sa 1,47 miliona jedinica koje su promenile vlasnika. Ovo je u suprotnosti sa tržištem novih automobila u zemlji, koje je tokom prva tri meseca godine zabeležilo pad od 1,6 odsto.

Prema podacima industrijskog udruženja ANFIA, transakcije u Italiji su se poboljšale za 3,7 odsto u januaru. U februaru je broj porastao za 4,6 procenata, dok je mart bio najjači mesec na tržištu polovnih automobila, sa porastom prodaje od 5,8 odsto.

Tržište polovnih automobila u Velikoj Britaniji bilo je najveće po obimu tokom prvog kvartala godine. Prema SMMT-u, ukupno 2,02 miliona jedinica je promenilo vlasnika u tom periodu. Ovo je prvi put od pre pandemije Covid-19 da je sektor zabeležio više od dva miliona transakcija.


Prodaja polovnjaka počela je sporo, sa poboljšanjem od 1,4 odsto u januaru. U februaru su transakcije pale za 0,3 odsto, ali je u martu došlo do snažnog skoka, sa prodajom koja je porasla za 6,9 procenata.

Da li bi ovi podaci trebalo da zabrinu proizvođače novih i električnih vozila? Odgovor je jednostavan – da.





Glas Javnosti/ B06S

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR