Glas Javnosti

KOLIKO ZAPRAVO JOGURTA IMA U JEDNOJ ČAŠI: Proizvođači obmanjuju potrošače, prvo smanjili zapreminu, onda promenili i JEDINICU MERE!

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Svi koji vole da uz burek popiju i čašu jogurta iz pekare mogli su da primete da se količina tog napitka u poslednje vreme stalno smanjuje.

Proizvođači su pre nekoliko godina prvo čašu od dva decilitra smanjili na 1,8 decilitara, ali ni ta promena im nije bila dovoljna, pa su posle količinu jogurta počeli da izražavaju u gramima.

Pošto nijedna mlekara nije želela da otkrije koliko mililitara jogurta staje u njihovu čašu od 180 grama, novinari Novosti pokušali su sami to da otkriju.

U trci su bili proizvodi iz šest mlekara. Prvo saznanje bilo je da je svaki proizvod, iako na njemu piše ista gramaža, imao različitu težinu. Proizvod "Mlekare Pančevo" je sa ambalažom na kojoj je pisalo da je neto količina 180 grama, bio težak 179 grama!

U čašama koje pune "Dukat", "Imlek" i "Mlekara Ub" bilo je 160 mililitara jogurta, a u ambalaži iz mlekara "Megle", "Mlekara Pančevo" i "Granice" po 150 mililitara.

Nekada je čaša jogurta bila mera za kolače, ali su pre više od decenije proizvođači mlečnog napitka rešili da zakinu na najmanje 10 odsto ovog napitka. Tako se i merica smanjila sa 200 na 180 mililitara. 

 U Ministarstvu poljoprivrede kažu da je po zakonu obeležavanje na oba načina.

- U skladu sa članom 22 Pravilnika o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, tečnosti izražavaju u litrima, a čvrste supstance u kilogramima, ali na osnovu dugogodišnje prakse u Srbiji, zemljama regiona i članicama EU, za proizvode sa visokom viskoznošću, odnosno gustinom, neto količine se mogu navesti bilo po jedinici za masu ili po jedinici za tečnost. Takvi su na primer jogurt, med, razni sirupi - kažu u ovom ministarstvu.

- Proizvođači mogu navesti obe jedinice, pod uslovom da su tačne i da nisu prikazane na obmanjujući način.

Prema rečima profesora dr Predraga Puđe, šefa Katedre za tehnologiju animalnih proizvoda Poljoprivrednog fakulteta u Beogradu, svaki proizvod može da se izrazi maseno - u kilogramima i gramima, ili zapreminski u litrima i mililitrima. To važi i za jogurt.

- Kod jogurta konkretno 1.030 grama staje u zapreminu od jednog litra - objašnjava profesor Puđa. - Proizvođačima je dozvoljeno da izaberu, a pošto je na ambalaži istaknuta količina, bez obzira na koji način, ne može da se kaže da se radi o obmani.

Tačno je da je pre nekoliko decenija standardna čaša od jogurta merila 200 mililitara, a da je danas uglavnom od 180 grama. Verujem da se radi o potrebi proizvođača u vreme otvorenog tržišta da konkurišu i pakovanjima, da logično teže većoj zaradi, a da su po pravilu manja pakovanja jeftinija i profitabilnija.

Iako naš sagovornik objašnjava da su potročaši informisani o količini, sudeći po komentarima kupaca, mnogi ne znaju da jedan litar i jedan kilogram nisu isto.

- Postoji pravilo da se zapremina meri na 20 stepeni, jer temperatura utiče na zapreminu, koja se sa porastom temperature povećava. Izuzetak je voda, kod koje se zapremina meri na četiri stepena, jer se ispod te temperature zapremina povećava - kaže profesor Puđa.

Trend smanjivanja ambalaže da bi cena za manje proizvoda ostala ista odavno postoji kod čokolada, keksa, supa. Udruženja koja se bore za zaštitu potročaša sugerišu da je razlog kaliranja uvek pokušaj trgovaca i proizvođača da obmane kupca i maskira poskupljenje. Nema dileme, vele da je kupac u zabludi kad kupuje svoju čašu jogurta uz burek, ako veruje da u njoj ima 200 ili 180 mililitara napitka. Nema često ni 160.

Kao što ni mnogo kupaca nije obratilo pažnju da umesto 180 mililitara, pije 180 grama, tako je i Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potročaša bio zbunjen ovom promenom.

- Nisam znao da jogurt izražavaju kilogramima, to sigurno nije oduvek slučaj, a pretpostavljam da se to oslanja na Pravilnik o deklarisanju robe - kaže on.

Sve što, međutim, može da dovede kupca u zabludu iz bilo kog razloga može da se podvede pod neki oblik obmanjivanja. Još je veći problem što se ne obraća pažnja na kodekse i etičke norme kojih bi svi trgovci i proizvođači trebalo da se pridržavaju.

(Glas javnosti/Novosti)

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR