Glas Javnosti

KO I KAKO OCENJUJE REKLAMACIJE U SRBIJI: Procedura nas uvlači u začarani krug, sve je ODOKATIVNO (FOTO)

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Prilikom kupovine bilo kog proizvoda u zvaničnim radnjama i trgovinama prodavac je u obavezi da kupci izda garanciju na određeni period, koji gotovo nikad nije ispod godinu dana. Da su reklamacije samo prazan papir pokazuje i najnoviji slučaj trgovinskog lanca u Srbiji.

Patike koje platite platili 100 evra u Srbiji mogu da se raspadnu posle mesec dana i da niko ne odgovara za to. Od ukupne robe koja se prodaje u Srbiji, obuća izgleda spada u najnekvalitetniju. Zbog lošeg kvaliteta, cipele i patike glavni su predmet većine reklamacija, ali tek pokoja primedba stigne i do suda, jer su često parnični troškovi skuplji od same robe.

Međutim, pojedini trgovci uvek pređu igricu, što dokazuje novi slučaj sramnog odbijanja reklamacije. Naime, naš sugrađanin pazario je pre mesec dana obuću koju je ovih dana reklamirao, i dobio je samo odgovor da je proizvod "tehnološki ispravan", piše Telegraf Biznis.

U pitanju je kršenje Zakona o zaštiti potrošača, s obzirom da je od kupovine prošlo svega mesec dana, a da je teret dokazivanja nesaobraznosti na trgovcu u prvih šest meseci od kupovine. Dovodi se u pitanje kako i na koji način je trgovac utvrdio da je proizvod "tehnološki ispravan", ukazuje jedan kupac.

U konkretnom slučaju potrošač je doveden u zabludu jer nije dobio stručno mišljenje i detaljan opis tehnologa kako i na koji način je došao do zaključka da je proizvod "tehnološki ispravan".

Potrošač na osnovu jedne rečenice, a bez konkretnog dokaza i dokumentacije, ne može dalje da nastavi sa dokazivanjem da nije kriv za nastalu nesaobraznost, jer da poseduje stručno mišljenje mogao bi isto, da uz pomoć sudskog veštaka, obori u odgovarajućem sudskom postupku.

- Kontrolu prilikom uvoza radi laboratorija za kontrolu kvaliteta proizvoda i oni daju potvrdu da je proizvod tehnološki ispravan. Odnosno, da je prošao određenu kontrolu, i da je ima svojstva za redovnu upotrebu tj. namenu, i da je proizvod testiran po određenim parametrima. Sigurno je da se svaki proizvod pojedinačno ne testira, već nasumično po nekoliko pari iz cele serije - kaže za Telegraf Biznis Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS. 

Da li je to zaista dovoljno da se moze garantovati da je proizvod tehnološki ispravn, ostaje nedoumica.

- Trgovac se prilikom odbijanja reklamacije poziva upravo na to mišljenje laboratorije, što onda dovodi potrošača u začarani krug - kaže Dragić.

Dodatno, potrošač koji je prinuđen da reklamira proizvod na kojem je došlo do odlepljivanja đona, pucanja obuće na prevojima, deformacije oblika obuće, itd, dobija odgovor na reklamaciju koji je često negativan.

Uz napomenu da je laboratorija za kontrolu kvaliteta odbija reklamaciju sa obrazloženjem da se nesaobraznost pojavila kao poslednica mehaničkog oštećenja ili da je u pitanju uticaj vlage.

Najveći problem je što ne postoje akreditovane labolatorije za kontrolu kvaliteta proizvoda i koje bi zaista uradile analizu i utvrdili šta je uzrok nesaobraznosti, dok se sve sada svodi na vizuelnom zapažanju.

Jedan od problema je u tome što ne postoje utvrđeni standardi prilikom uvoza, što znači da roba i nižeg kvaliteta može da se nađe u rafovima trgovaca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR