Glas Javnosti

INTERESOVANJE ZA ORGANSKE PROIZVODE RASTE: Zdrava hrana u Srbiji je najbrže rastući biznis

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Vrednost izvoza organske hrane iz Srbije skočila je čak 30 puta, sa 2 mil EUR u 2012. godini na 60 mil EUR u pandemijskoj 2021.

Kada bi se ceo sektor organske proizvodnje Srbije uporedio sa funkcionisanjem preduzeća, bez preterivanja bi se moglo reći da je domaća organska proizvodnja uspešna startap kompanija srpskog agrara i da po brzini rasta može da se uporedi sa IT sektorom, ističe Dimitrije Ivanović, rukovodilac Službe za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.

– Organska proizvodnja u Srbiji raste neverovatnom brzinom. Od 2012. godine kada je bilo 2 mil EUR izvoza, sledi eksponencijalni rast na 60 mil EUR u 2021. godini, a uskoro očekujemo i najnovije rezultate za prošlu godinu – kaže Ivanović, prenosi portal Ekapija.


Interesovanje za srpske organske proizvode u svetu raste. O tome svedoči i oko 400 unapred zakazanih poslovnih sastanaka domaćih proizvođača sa potencijalnim ino-partnerima na predstojećem Međunarodnom specijalizovanom sajmu organske hrane BIOFACH 2023, koji će biti održan u nemačkom gradu Nirnbergu od 14. do 17. februara. Na njemu će učestvovati 12 srpskih kompanija u organizaciji PKS i Razvojne agencije Srbije, a u saradnji sa Švajcarskim programom za promociju izvoza (SIPPO) i Nacionalnom asocijacijom za organsku proizvodnju "Serbia organica".

Uspeh i prepoznatljivost srpskih proizvođača organske hrane dolazi iz činjenice da pre svakog nastupa PKS organizuje stručne seminare kako bi ih upoznala sa najnovijim tendencijama u svetu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja.

Brzina kojom se danas dešavaju promene u svetu ne ostavlja ni u sektoru organske proizvodnje i prodaje mnogo vremena za gubljenje pa se sastanci i prezentacije proizvoda dešavaju unutar svega nekoliko minuta.

– Kompanije koje prodaju svoje proizvode na tržištu proteklih 20-30 godina, počeli su u vreme kada je tržište bilo u povoju i nije bilo mnogo konkurencije. Ali, tri decenije kasnije, konkurencija dolazi iz "svake garaže" i svakog grada – kaže Peter Bruner, stručnjak za marketing i prodaju SIPPO-a.

On napominje da nema više starih tehnika prodaje, poput dugačkih pisama i mejlova, poziva ili prodaje "od vrata do vrata" jer niko više nema vremena za duge sastanke i analize i zato je važno naučiti privrednike kako kreirati kratke poruke za potencijalne klijente.

– Pičing (pitch – predstavljanje) mora biti kratak, od dve sekunde do najduže pet minuta. Čak i video od jednog minut je već predug – objašnjava Bruner.


Nužno je, ukazuje, adaptirati se savremenim trendovima i podseća na propast velikih kompanija, poput Kodaka, koji nisu pratili i prihvatili moderna dostignuća tog vremena.

Preduzeće "Drenovac" iz Arilja je pre 13 godina pokrenulo proizvodnju liofilizovanog voća, znatno pre brojnih firmi iz Evrope i sveta koje se sada bave tim poslom. Danas je ariljska firma uspešna porodična kompanija koja proizvodi oko 100 tona liofilizovanog voća godišnje, od malina do kajsija, kao i drugog duboko smrznutog voća. Na sajmu organske hrane u Dizeldorfu nastupiće peti put, kaže Aleksandar Obradović, menadžer marketinga i prodaje u "Drenovcu". Navodi da su uz podršku PKS, preduzeća učesnice ovog sajma u Nemačkoj došle od 500.000 evra dogovorenih poslova pre pet godina, do 5 mil EUR ugovorenih izvoznih poslova koliko je bilo na prošlogodišnjoj manifestaciji u Nirnbergu.

Vrednost tržišta organskih proizvoda iznosila je 2020. godine u svetu oko 126 mlrd EUR. U svetu je 1999. godine bilo oko 200.000 proizvođača organske hrane dok je ta cifra pre dve godine iznosila 3,4 miliona. Srbija beleži cifru od 7.000 proizvođača organske hrane, kažu u Službi za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR