Glas Javnosti

DA VAS NE LAŽU! Robu kupljenu onlajn, možete da vratite u roku od 14 dana, ovo je caka

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Ono što je pandemija sigurno trajno promenila u sferi ekonomije je kupovina onlajn, odnosno naručivanje preko interneta. Ubrzo, pojavile su se brojen malverzacije u ovakvoj trgovini.

Odluku o kupovini nove garderobe ili kućnog uređaja uglavnom donosimo istražujući ponude na internetu. Međutim, da li ćemo proizvod na kraju kupiti u običnoj ili virtuelnoj prodavnici zavisi od naših potrošačkih navika, ali i poverenja u onlajn trgovinu koja poslednjih godina i u Srbiji vrtoglavo raste.

Istovremeno, internet je preplavljen ilegalnom prodajom na društvenim mrežama gde se nude razni proizvodi sumnjivog kvaliteta i nepoznatog porekla.

Potrošači koji kupuju na internetu svoja prava mogu da ostvare samo ako transakcije obavljaju u legalnim tokovima e-commerce, a da bi se edukovali o pravilima u bezbednoj onlajn trgovini pokrenuta je zajednička kampanja „Klikni na sigurno, kupuj provereno“ koju sprovode Američka privredna komora (AmCham) i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija. - E-trgovina u ovom trenutku prerasta u novi okvir koji nas podstiče da u pogledu zaštite potrošača u onlajn trgovini adekvatno ispratimo njihova prava i potrebe, jer su upravo brzina obavljenih transakcija i udobnost kupovine na klik glavne prednosti svih e-commerce usluga. Naravno, sve dok ta onlajn kupovina nije preko Facebook ili Instagram naloga nepoznatog trgovca a usluga se plaća na tekući račun fizičkog lica - kaže Dragana Vujko, predsedavajuća AmCham odbora za sivu ekonomiju.

Samo kupovinom od legalnih e-trgovaca vi se ne odričete svojih potrošačkih prava koja su i zakonom regulisana. Bilo koji proizvod koji kupite u legalnoj onlajn prodavnici možete vratiti u roku od 14 dana od trenutka preuzimanja robe i potraživati nazad svoj novac bez ikakvog obrazloženja zašto to činite.

Takođe, kupci bi trebalo da znaju da pravo na ispravku ili zamenu robe imaju dve godine, čak i ako u tom trenutku kod sebe nemaju garanciju.

U trgovini koja se odvija u nelegalnim tokovima ne samo da je nemoguće na ovaj način ostvariti potrošačka prava, nego se transakcije obavljaju u sivoj zoni čime je šteta učinjena i kupcu i legalnim tokovima e-commerca, pa i samom budžetu - kaže sagovornica Telegraf Biznisa.

Šta je razlog da građani još imaju blagi otpor kada naručuju preko interneta?

- Verujem da je pandemija dosta uticala na to da se naše društvo postepeno izmesti iz faze učenja u frekventnije korišćenje onlajn trgovine. U protekloj godini e-commerce je doživeo svoju punu globalnu ekspanziju i taj trend će se nastaviti, doživljavati svoja unapređenja kojima svakodnevno i svedočimo.

Broj onlajn kupovina u Srbiji je sa sedam miliona u 2019. godini porastao na 14,3 miliona u 2020. godini, dok je u protekloj godini u Srbiji potrošeno 455 miliona evra, a 1,8 miliona potrošača je koristilo usluge onlajn kupovine.

Zadatak svih učesnika u lancu podrške digitalnoj transformaciji jeste da sa jedne strane osnažimo privredni sektor da prepozna i koristi prednosti onlajn trgovine, a sa druge strane da korisnike ovih usluga edukujemo da bi bezbedno uživali u poručivanju preko interneta, da se u tom virtuelnom okruženju osećaju zaštićeno i sigurno, ali i da raspolažu znanjem kako da razlikuju legalne od ilegalnih elektronskih trgovaca, što je jedan od glavnih ciljeva kampanje „Klikni na sigurno, kupuj provereno“.

- Prodavci od poverenja imaju oznake na veb stranici (tzv. „trustmarks“) što je znak da je e-trgovina pouzdana. U Srbiji važe nacionalna oznaka e-Trustmark i internacionalna Safe.Shop, a izdaju ih sertifikaciona tela koja proveravaju prodavce.

Takođe se treba uveriti u sigurnost web stranice na kojoj se ostavljaju lični podaci, kao i u samo poslovanje trgovca čiji će biznis, ukoliko je legalan, biti dostupan i jednostavnom pretragom na stranici Agencije za privredne registre (APR).

- Rast legalne e-trgovine prati i ekspanzija ilegalne trgovine koja se sada prebacuje na internet, gde se danas može naći na hiljade oglasa za prodaju robe široke potrošnje, uređaja, pa i rezanog duvana, cigareta i drugih duvanskih proizvoda, do čak onih proizvoda čija je prodaja i promet u bilo kom obliku zabranjen.

Suzbijanje nelegalne trgovine na internetu u redovnoj je nadležnosti svih inspekcija, pa je tako tržišna inspekcija upotrebom naprednih softverskih alata za skeniranje internet prostora u prvoj polovini ove godine locirala oko 9.000 osoba koje nude lekove, duvan, dijetetske suplemente i robu kojom se povređuje i pravo intelektualne svojine.

I hrana preko interneta sve traženija

- Najtraženija roba na internetu u Srbiji je i dalje odeća i sportska oprema čiji je rast u prošloj godini uvećan 100 odsto, dok je poručivanje hrane u uslovima pandemije uvećano za čak 200 odsto, a slede ih kupovina tehnike i računarske opreme. Uvereni smo da će interesovanje kupaca u ovim oblastima i dalje rasti, ali ne treba da zaboravimo da ovakve kampanje upravo treba da podstaknu kupce da kupuju od legalnih trgovaca pa bi bilo očekivano da se asortimani robe dalje prošire i na druge sektore - kaže  ona za Telegraf..

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR