„Struja za automobile me ne košta ništa, a kada sam sabrao troškove za benzin, došao sam do uštede od 3.500 evra godišnje“, kaže Marko.
O kolikoj uštedi se radi govore iznosi na računima za električnu energiju. Oni su sa 400 evra, pre uvođenja solarnih panela pali na 40 evra što je dosta bolja situacija u odnosu na status prozjumera u Srbiji, prenosi N1.
„Za taj novac koristimo struju moja porodica i ali i porodica ženinih roditelja. Iz sopstvenih izvora pravimo energiju za posao, a bavim se filmskom produkcijom koja zahteva više struje, jer imamo i servere. Grejemo se i hladimo toplotnom pumpom na vodu. Kupili smo električnog robota za košenje trave, imamo đakuzi, a od nedavno vozimo i drugi automobil na struju. U proseku se dnevno vozimo oko 100 kilometara“, objašnjava Marko sa kojim je portal N1 stupio u kontakt zahvaljujući ljudima iz Centra za unapređenje životne sredine.
Marko kaže da je u Sloveniji je dozvoljeno kapacitet koji ide do 80 odsto priključne snage ukoliko infrastruktura to omogućava.
„Zbog specifičnosti mog posla i zbog toga što žive dve porodice naša je godišnja potrošnja iznosila oko 22 megavata (MW), pa smo odlučili smo da postavimo elektranu od 25,3 kilovata (kW)“.
On očekuje da će se paneli ispaltiti za šest godina:
„Naš plan je bio uzmemo kredit sa istom kamatom kao što nas košta struja na mesečnom nivou. Prema tom proračunu investicija je trebalo da se povrati za šest do sedam godina. Trenutno plaćamo oko 280 evra mesečno. Zbog činjenice da raste cena električne energije otplata će ići još brže. U najgorem slučaju šest godina. Struja za automobile nas praktično ništa ne košta, a mesečni račun za struju iznosi u proseku 37 evra“.
Procedura dobijanja svih dozvola je trajala pet meseci:
„Sam proces je povremeno tražio malo više papirologije i administrativnih stvari, ali polako uz internet i savete sve sam sredio. Posle svega morao sam da sačekam još četiri meseca na postavljanje elektrane, jer izvođači radovo imaju mnogo posla. Velika je navala i ne mogu sve da postignu“.