Glas Javnosti

Banke u Srbiji ponovo dižu cene svojih usluga

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Nove cene građane, kako je najavljeno, očekuju već od sledećeg ponedeljka, 1. avgusta, od kada će održavanje računa biti čak i do 80 odsto skuplje. Osim poskupljenja, građani će mnogim bankama ubuduće plaćati nove naknade i u elektronskom bankarstvu.

Pored drastično skupljeg održavanja računa, za izdavanje serije čekova klijenti će od sada plaćati 400 dinara umesto dosadašnjih 200, hitno izdavanje platne kartice koje je bilo besplatno, koštaće 400 dinara, dok isporuka izveštaja o troškovima koji se šalje na kućnu adresu skače više od 15 puta i sa 50 ide na 800 dinara.

Takođe, klijent koji izgubi karticu, a na računu je imao više od 3.000 dinara, troškove izrade nove snosiće sam. Ukoliko je na računu bilo manje novca od propisanog limita, troškove će snositi banka, ako klijent dokaže da nije zloupotrebio karticu ili je izgubio zbog nemara. Osim toga, građani će ubuduće morati da vode računa i o tome kako koriste bankomat ili plaćaju elektronski, jer će ih više pokušaja za podizanje novca ili neuspelih plaćanja preko interneta koštati dodatno.

Kao razlog za drastičan skok cena bankari navode svetsku krizu, koja je ugrozila njihovo poslovanje, na šta stručnjaci odgovaraju da je to samo izgovor i da banke koriste svaku priliku da što više zarade.

– Podizanjem cena svojih usluga banke deru klijente, jer su u privilegovanom položaju. Tako je svuda u svetu, a naročito u Srbiji – kaže za “Vesti” dr Danilo Šuković, ekonomista.

One se, prema njegovim rečima, ponašaju monopolistički i država bi, kako kaže, morala da reaguje i spreči to.

– Zahvaljujući ubrzanom razvoju tehnologija kao što je na primer plaćanje raznih roba i usluga telefonom, banke su, u nameri da zadrže svoju rentabilnost, posegnule za poskupljenjima provizija – kaže dr Šuković i dodaje da su građani oštećeni takvim ponašanjem.

S druge strane Vladimir Vasić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije, tvrdi da je korekcija cena bankarskih usluga, koja je najavljena za avgust, gotovo neophodna.

– Cene inputa banaka stalno rastu i ukoliko bi ostale stare cene to bi značilo lošiji kvalitet usluge, manje opcija ili da neki servis bude nedostupan – rekao je Vasić.

On je napomenuo da u poslednje tri godine imamo inflaciju i da su, pored toga, neophodna dalja ulaganja u digitalne tehnologije, što povećava i izdvajanja za plate stručnih kadrova u toj oblasti.

– Danas kada imate zavisnost od digitalnih tehnologija onda morate da osećate i ono što se dešava na tržištu. Nije jednostavno kupiti opremu za digitalne tehnologije, odnosno da napravite koncept koji pruža sigurnost, stabilnost i funkcionisanje 24 časa 365 dana u godini, zato što ako poručite jedan server čekaćete ga šest meseci, osam, a možda i više od godinu dana – rekao je Vasić.

Osim toga Vasić kao razloge za poskupljenje bankarskih usluga navodi i da je poslednjih godina povećana prosečna plata, te da je to još jedna troškovna komponenta koja naravno mora da se prenese i na banke.

– Izdvajaju se plate IT stručnjaka, danas kada govorimo o IT digitalnim tehnologijama nisu samo banke one kojima su potrebni stručnjaci. Dakle i banke moraju da se bore za takve stručnjake na tržištu rada – dodaje Vasić i kao još jedno opravdanje za poskupljenje navodi i to da “u poslednje vreme imamo i rast cena nekretnina, te da banke zakupljuju poslovne prostore i da je jasno da im je i taj trošak uvećan”.

Dobro profitirali

Povodom najavljenog poskupljenja bankarskih usluga u NBS-u navode da su svesni značaja ovog pitanja za građane i da zbog toga, od marta 2019. na svojoj internet prezentaciji objavljuju pregled pomoću kojeg se može uporediti kolika je visina naknada za najčešće korišćene usluge povezane s platnim računom kod različitih pružalaca. NBS navodi i da je “analizirajući rast profitabilnosti bankarskog sektora”, utvrđeno je da došlo do povećanja prihoda po osnovu naknada i provizija, pre svega u vezi sa pružanjem platnih usluga. Napominju i da neće dozvoliti da se na bilo koji način naruši postignuta finansijska stabilnost i ugrozi sistem štednje u našoj zemlji. Takođe, kako je istaknuto, NBS određenim regulatornim aktivnostima nastoji da poveća mobilnost klijenata, kako bi mogli da vrlo lako pređu u drugu banku.


Vasić je savetovao građanima da svako nađe banku i uslugu koja odgovara njegovim potrebama.

– Prilagodite se onom što je vama potrebno, onim bankama koje nude usluge koje najviše koristite, na primer kada potpisujemo ugovor sa telekomunikacionom operaterom imate pakete, bazični, srednji ili najskuplji, prilagodite se onome što najviše koristite – dodaje Vasić.

 

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR