Pre odobrenja bilo kog kredita, banke detaljno proveravaju klijenta - njegovu kreditnu istoriju, ali i sposobnosti. Dejan Gavrilović iz udruženja potrošača Efektiva objašnjava da se sposobnost potencijalnog dužnika procenjuje i po njegovom upravljanju novcem, a ne samo visini primanja i sigurnosti radnog mesta. Među rizičnim ponašanjima je i odlazak na erotske internet sadržaje i plaćanje te usluge.
Iako su klijenti najčešće odbijani za kredit zbog neredovnih ili niskih primanja, nesigurnosti posla – odnosno ugovora koji nije zastalno, banke su znatno pooštrile kriterijume pod kojima odobravaju kredite još pre tri godine, tokom pandemije korona virusa.
Razlozi banaka za neodobravanje zahteva klijenata za kredit jesu i njegova loša kreditna istorija i industrija u kojoj je klijent zaposlen, odnosno situacija u toj industriji.
Odmah pri podnošenju zahteva klijenta, prvi korak koji bankari urade jeste provera kreditne istorije klijenta. To znači provera u Kreditnom birou da li klijent ima dugovanje po kreditima i ostalim bankarskim proizvodima.
Pri podnošenju zahteva za kredit, bankarski službenik klijenta upozorava da neki od faktora koji mogu da dovedu do odbijanja zahteva jesu dužina zaposlenja klijenta kod trenutnog poslodavca, i istorija klijenta u banci u kojoj je podneo zahtev za kredit, odnosno da li je klijent imao blokade u banci i da li je kasnio sa plaćanjem obaveza prema njoj.
Banke takođe vode računa o tome da li bi uplate za kredit prelazile „limite“ po računu ili kartici klijenta, što znači da vode račune da klijent novčane obaveze može da reši. Kašnjenje u otplati obaveza prema banci evidentira se i u Kreditnom birou, poručuju ekonomisti.