Uopšteno govoreći, više godina obrazovanja znači duži život ali još uvek naučnici pokušavaju da otkriju zašto. Stručnjaci iz SAD, Norveške i Ujedinjenog Kraljevstva su stoga želeli da bliže sagledaju odnos obrazovanja i zdravlja.
Iako je opšte prihvaćeno da, kao opšte pravilo, bolje kvalifikacije znače bolje poslove i više novca – što zauzvrat znači bolji pristup zdravstvenoj zaštiti i mogućnostima za zdraviji život – ovo novo istraživanje sugeriše da na ćelijskom nivou naša tela verovatno stare sporije ako više vremena provodimo u školi.
„Već dugo znamo da ljudi sa višim nivoom obrazovanja obično žive duže“, rekao je epidemiolog Danijel Belski sa Univerziteta Kolumbija dodajući:
„Ali postoji niz izazova u otkrivanju kako se to dešava i, što je kritično, da li će intervencije za promovisanje obrazovnog postignuća doprineti zdravoj dugovečnosti.
Dodatne dve godine školovanja u proseku su dva do tri odsto sporijeg starenja, pokazala je analiza. Podaci su preuzeti iz Framingham Heart Studi, istraživačkog projekta koji je pratio podatke prikupljene od 1948. do danas, a odnose se na veću grupu ljudi, njihovu decu i unuke.
Istraživači su koristili algoritam epigenetičkog sata na podacima, dizajniran za merenje biološke starosti koristeći markere u DNK. Kada naučnici govore o bržem biološkom starenju, ne radi se o tome da nam rođendani dolaze brže – već da naše ćelije ranije pokazuju oštećenja.
Putem unakrsnih referenci između braće i sestara i između dece i njihovih roditelja, istraživači su uspeli da donekle izoluju efekte obrazovanja. Ovo je prvi put da su obrazovanje i biološko starenje povezani na ovaj način.
„Ključna zabuna u ovakvim studijama je da ljudi sa različitim nivoima obrazovanja obično dolaze iz porodica sa različitim nivoima obrazovanja i drugim resursima“, rekla je epidemiolog sa Univerziteta Kolumbija Glorija Graf.
Da bi umanjili ove nedoumice, osvrnuli su se na „obrazovnu mobilnost”, odnosno koliko je neko obrazovanje postigao u odnosu na roditelje, braću i sestre. Ovaj metod je pomogao da se objasne razlike u porodicama kako bi se preciznije utvrdilo kako obrazovanje utiče na starenje i dugovečnost.
„Otkrili smo da je bolje obrazovanje povezano sa sporijim tempom starenja i smanjenim rizikom od smrti“, rekao je Graf.
Pitanje zašto se to tačno dešava nije obrađeno u studiji. Svakako je moguće da su razlozi isti kao i oni koji povezuju visoko obrazovanje sa dužim životom – mogućnost da se priušti bolja zdravstvena zaštita i pristup zdravijem načinu života.
Deo razloga za studiju je bio da se ispitaju prednosti promovisanja daljeg obrazovanja i da se istraže načini merenja njegovog uspeha u održavanju boljeg zdravlja – u čemu ovi biološki markeri starenja sada mogu da pomognu.
Takođe, brojni drugi faktori, uključujući siromaštvo u detinjstvu, verovatno će uticati na smrtnost.
„Na kraju krajeva, potrebni su eksperimentalni dokazi da bi se potvrdili naši nalazi“, zaključuje Belski.
Glas javnosti/ N01S