Ove mere imaju za cilj da podstaknu prihvatanje električnih vozila, da omoguće da vazduh bude čistiji uz puteve i da doprinesu smanjenju emisije „gasova staklene bašte“ što je državni cilj.
Nove standarde su pozdravila udruženja za zaštitu životne sredine, ali su ih kritikovali proizvođači kamiona i prevoznici.
Teška teretna vozila predstavljaju oko pet odsto ukupnog broja vozila, ali proizvode 25 odsto emisija „gasova staklene bašte“ iz sektora transporta koji je najveći zagađivač vazduha u SAD.
Novi propisi objavljeni u petak odnose se na „teška teretna vozila“ – kamioni, autobusi i druga, koja će biti proizvedena od 2027. do 2032. godine.
Ovo su „najstroži standardi emisije gasova staklene bašte u istoriji za teška teretna vozila“ – rekao je novinarima Majkl Regan, šef EPA.
Proizvođačima je prepušteno da izaberu kojom će tehnologijom postići postavljene ciljeve smanjenja emisija: hibridna, punjiva hibridna, električna ili vozila na vodonik.
U poređenju s predloženim standardom dostavljenim na javnu debatu, finalizovana pravila daju proizvođačima više vremena da primene te tehnologije u prvim godinama.
Ali, „cilj zacrtan za 2030. godinu potpuno je nedostižan s obzirom na stanje tehnologija sa nultom emisijom štetnih gasova“ i „nedostatak infrastrukture za punjenje“ baterija vozila – reklo je Američko udruženje proizvođača kamiona (ATA).
Američki institut za naftu (API) koji predstavlja naftni sektor, takođe je ukazao na „značajne neizvesnosti u pogledu tehnoloških i infrastrukturnih mogućnosti“ za usklađivanje s novim standardima. To bi moglo da ugrozi brzinu i cenu transporta robe – dodala je ta organizacija.
Novi standardi bi trebalo da omoguće da se izbegne emisija čak milijardu tona gasova staklene bašte – navela je EPA.
„Teški kamioni su neophodni za transport robe i usluga“ – rekao je Majkl Regan i odmah ukazao da „oni znatno doprinose zagađenju iz transportnog sektora, emisiji koja podstiče klimatske promene i pogoršava kvalitet vazduha“.
Po EPA, oko 72 miliona ljudi živi u blizini ruta koje koriste kamioni u SAD, što su često siromašni ljudi koji nisu bele rase.
Električni kamioni su zasad retki. Po analizi Fonda za zaštitu životne sredine, svega 13.000 ih je u prometu u SAD među ukupno 13 miliona ;kamiona.
Vlada SAD se zalaže za ubrzanje prodaje električnih vozila, posebno automobila, podstičući razvoj mreže stanica za punjenje njihovih baterija. ;Obećala je instaliranje najmanje 500.000 punjača do kraja ove decenije, ali to ide sporo. Po Ministarstvu energetike, u SAD postoji oko 180.000 punjača.
Glas javnosti/ N01S