Demontaža Starog savskog mosta počela je 3. aprila, a delove čelične konstrukcije na obalu prenosi dizalica “Klark Adam”, koja je posebno za tu svrhu stigla iz Mađarske. U trenutku pisanja ovog teksta još samo centralni zeleni luk izvijao se nad Savom, oslonjen o dva bela betonska stuba, piše N1.
Uklonjeni delovi mosta skladište se u Batajnici, u pogonu “Mostogradnje ING”, navela je Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, u odgovoru Insajderu.
Predviđeno je da se tu obavi ispitivanje stanja čelične konstrukcije, a most potom ponovo montira “na nekoj lokaciji koju će odrediti republički organi i institucije“, naveli su iz Direkcije.
Studijom za procenu uticaja na životnu sredinu uklanjanja mosta iz novembra 2021. godine, koja i dalje stoji na sajtu Direkcije, bilo je predviđeno da se delovi mosta Dunavom transportuju u Veliko Selo u opštini Palilula.
Međutim, ta odluka je izgleda promenjena i prema poslednjim informacijama iz Direkcije, delovi idu u Batajnicu u skladište „Mostogradnje“, koja je od kraja 2024. godine u vlasništvu Milenijum tima.
Ništa ankete, šta kaže predsednik
Kuda će most dalje, zvanično se ne zna. Kada je 2019. godine odlučeno da se preko Save pravi novi most tadašnja gradska vlast je konsultovala građane gde da se premesti stari. Ponuđene su dve opcije – jedna da se prebaci u Park Ušće i da predstavlja svojevrsnu instalaciju i druga da most postane pešačko-biciklistička veza između Ade Ciganlije i Bloka 70 na Novom Beogradu.
Kako je tada rečeno, obe opcije koštaju otprilike isto, a građani su se u onlajn anketi navodno opredelili za Ušće. Autentičnost rezultata i regularnost same ankete nije bilo moguće proveriti, a Radomir Lazović je govorio da je glasanje bilo namešteno i da odluku o premeštanje na Ušće nisu doneli građani.
Ispitivanje građana o budućem mestu starog mosta organizovalo je i više različitih organizacija, a rezultati su se kretali od toga da most ne treba ni uklanjati, do toga da ga treba prebaciti na Veliko ratno ostrvo.
Nova gradska uprava pod rukovodstvom Aleksandra Šapića glasnije od svojih prethodnika zagovarala je rušenje, odnosno uklanjanje mosta, ponekad se činilo više iz ideoloških i istorijskih nego urbanističkih razloga.
Kada su novinari u maju 2024. godine upitali gradonačelnika šta će biti s mostom i gde na kraju ide, on im je rekao – ni na Adu, ni u Zemun, ni u park, jer u tom gabaritu ne može da se prenese ni na jedno mesto.
Direkcija: Demontirani delovi nisu otpad
Procenjena težina metalne konstrukcije mosta je oko 1.400 tona, navodi se u dokumentu „Plan upravljanja otpadom“, koji je donet 13. novembra 2024. godine, a u koji je Insajder imao uvid. U njemu piše da se demontirani, metalni delovi, neće smatrati otpadom. Predviđeno je i da će „cela metalna konstrukcija starog mosta biti upotrebljena za izgradnju novog mosta na lokaciji koju će odrediti investitor“.
Ipak, nekoliko meseci kasnije, pošto se u prorežimskim medijima pojavila informacija od „osobe uključene u projekat“ da će Stari savski most ubuduće spajati Zemunski kej i Lido preko Dunava, na mestu gde se u letnjoj sezoni postavlja pontonski most, Šapić je poručio da je to pitanje za Vladu.
„Da li taj most može da se prebaci, pitajte Vladu. Mi nemamo ništa protiv“, rekao je Šapić novinarima u Starom dvoru, podsećajući da je to vladin projekat.
Međutim, umesto Vlade i nadležnog ministarstva, o budućoj lokaciji govori, kako to studenti kažu, „nenadležna insticuija“ – predsednik države.
Vučić je više puta u javnosti pominjao Lido i Zemunski kej, nekada više nekada manje direktno, poručujući da je na tom mestu potreban pešački most.
Poslednji put je to uradio u četvrtak, 22. maja, obraćajući se građanima sa Kule Beograd. Pokazujući rukom na novu panoramu Beogradu, on je rekao da će se preostali luk Starog savskog mosta premestiti nekoliko kilometara severnije od njega, što se poklapa sa ranije pominjanim Zemunskim kejom.
„Prema informacijama CLS-a, namera države jeste da se luk mosta preseli između Zemuna i Lida, dok gradonačelnik insistira da se on u potpunosti istopi i baci“, rekao je za N1 Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu.
Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda na svom sajtu navodi da će nova lokacija biti određena i javno objavljena „nakon ponovnog obavljanja konsultacija sa stručnjacima i javnošću“.
Glas Javnosti/ N07S