Pitanje zaštite životne sredine, u slučaju otvaranja rudnika litijuma i fabrike za njegovu preradu u dolini Jadra, zanima samo Srbiju, odnosno njene građane. Sve ostale, koji se na ovaj ili onaj način pominju u vezi sa ovim projektom, zanimaju isključivo vlastiti interesi – novac, litijum, baterije ili da se Evropa „razveže“ od Kine.
Ekonomista Džefri Saks je u jednom intervjuu izneo tezu da je ekonomija oružje geopolitike, što je stanoviše sa kog se može posmatrati i projekat „Jadar“ u kojem su svoje interese pronašli različiti veliki igrači, s tim što je u ovom slučaju ekonomska računica takva da se ekonomija ne može posmatrati samo kao alat u ostvarivanju geopolitičkih interesa.
Potpisivanje „Memoranduma o razumevanju o strateškom partnerstvu Srbije i Evropske unije u oblasti održivih sirovina, lanca vrednosti baterija i električnih vozila“ je korak bliže ka ostvarenju svih tih različitih interesa.
Nemački interes je litijum, a nije važno odakle, kaže novinar i spoljnopolitički komentator Boško Jakšić.
Nije bitno odakle, sve dok nije kineski, jer Evropa, pa i Nemačka, pokušavaju da smanje svoju zavisnost od Kine kada je reč o litijumu i diverzifikuju izvore ove sirovine.
„Prečica“ do litijuma
Stvari trenutno stoje tako da nemački proizvođači baterija ne mogu bez Kine, jer iako se litijum vadi u Brazilu, Argentini ili Čileu, Kina je odredište u kojem se ruda konačno prerađuje i vraća nemačkim kompanijama u obliku pogodnom za izradu baterija.
Zbog toga nemački „AMG litijum“ planira da u Biterfeldu na istoku zemlje napravi najveću evropsku rafineriju za preradu litijuma.
Dojče vele piše da prerada litijuma u toj firmi počinje u Brazilu, iskopavanjem spodumena, vrste kamena koji sadrži litijum, a koji se u Brazilu drobi i prerađuje.
„U prvoj fazi, brodom šaljemo spodumen-koncentrat u Kinu. Razlog za to je što za sada nema druge rafinerije koja može da preradi taj materijal“, rekao je za DW Štefan Šreder predsednik upravnog odbora firme „AMG litijum“.
(Foto: Jutjub)
Dodaje da se zatim iz Kine tehnički nedovršen proizvod vraća nazad u nemački Biterfeld, gde se prerađuje do konačnog kvaliteta potrebnog za baterije.
Rio Tinto planira da u Srbiji uz rudnik napravi i fabriku za preradu litijuma, koja bi kao konačni proizvod imala litijum karbonat. Kako su iz ove kompanije rekli za N1, litijum karbonat iz Jadra bio bi odgovarajućeg kvaliteta za upotrebu u baterijama i ne bi mu bila potrebna dodatna obrada bilo gde u svetu.
To bi spasilo Nemačku da litijum prevozi preko pola sveta i nazad da bi konačno njene fabrike mogle da proizvedu baterije potrebne za električna vozila.
„To je ogoljeni ekonomski interes Nemaca, Mercedesa i na to se svodi“, istakao je Jakšić.
A uz prerađenu rudu idu i fabrike za proizvodnju baterija, što Mihailo Gajić iz Libeka upoređuje sa termoelektranama koje su se nekada gradile uz kopove uglja.
Fajnenšl tajms je objavio da je Srbija obećala da neće prodavati litijum kineskim proizvođačima automobila i da će prednost imati evropske automobilske kompanije kao što su Mercedes-Benc, Folksvagen i Stelantis.
Aleksandar Vučić je u intervjuu za Handelsblat, uoči dolaska nemačkog kancelara Olafa Šolca u Beograd, kazao da su kineski proizvođači automobila izrazili interesovanje za kupovinu litijuma.
„Ali mi smo im rekli da o tome razgovaramo sa Evropljanima. Mi smo lojalni Evropi… EU je potreban litijum i mi želimo da ojačamo našu vezu sa EU“, dodao je. Takođe je kazao da Srbija želi da zadrži ceo lanac vrednosti u Srbiji, ali da mora da pravi ustupke i da će „manje količine ići u Nemačku“.
Gajić ocenjuje da je ova izjava „malo deo političke retorike“.
(Foto: Jutjub)
On objašnjava da su u pitanju dugoročni projekti i da ukoliko počne da proizvodi litijum, Rio Tinto će se vezati za isporuku poznatim kompanijama, sa kojima već imaju ugovore.
Na pitanje koje su to „manje količine“, koje bi izvozili u Nemačku, iz kompanije Rio Tinto kažu da bi godišnji kapacitet proizvodnje bio oko 58.000 tona litijum karbonata.
„Nastojali bismo da prioritetno prodajemo litijum domaćim kompanijama po tržišnim uslovima, ukoliko njihova potražnja bude na nivou naše ukupne proizvodnje, koja bi trebalo da bude dovoljna za napajanje oko milion električnih vozila godišnje“, odgovor je kompanije.
„Kinezi nisu izbačeni iz igre“
Iako predsednik Srbije kaže da je kineskim kompanijama rekao „ne, hvala“, Boško Jakšić ocenjuje da Kina nije izbačena iz igre kada je u pitanju litijum iz Srbije.
Boško Jakšić (Foto: Jutjub)
On podseća da je kineski Činalko ili Čalko (Aluminijumska korporacija Kine) najveći pojedinačni akcionar u Rio Tinto sa 11 odsto akcija, i da će na taj način ostvarivati profit. Nešto manji vlasnici su američki investicioni fondovi BlackRock (8,7 odsto) i Capital Research and Management (5,2 odsto).
„Apsolutno nisu izbačeni jer se Vučić ne bi usudio da ih eliminiše nekom jednostranom odlukom. Vođeni su ozbiljni razgovori s Pekingom. Ubeđivao ih je da mu puste da to uradi, jer je to u korist stabilnosti, a to koristi Kini. Odluka je doneta uz aminovanje Kine, a ne uz nos“, smatra Jakšić.
Mihailo Gajić iz Libeka se slaže da „ne postoji aktivno protivljenje Kine“ potpisivanju Memoranduma EU i Srbije i ambicijama Rio Tinta da ovde otvori rudnik litijuma. On dodaje da je litijum potreban i kineskim proizvođačima baterija.
(Foto: Jutjub)
Fabrike baterija svuda oko nas
A kineske fabrike niču po Evropi. Najveći svetski proizvođač električnih vozila, kineski BYD, u Segedinu gradi najmoderniju fabriku električnih automobila. Prema pisanju medija, u trci za fabriku bio je i Beograd, ali je izgubio za osam bodova. Naime, kako je Nedeljnik objavio, Beograd se pozicionirao na drugom mestu kineskog investitora sa 508 bodova, dok je Segedin imao 511.
Najveći svetski proizvođač baterija – kineski CATL, takođe je izabrao je Mađarsku kao mesto za investiciju. Mađarska državna agencija za promociju investicija je na svom sajtu navela da je CATL ovu zemlju izabrao zbog blizine velikih proizvođača kao što su Mercedes, BMW, Stelantis i Folksvagen. A Stelantis je baš u Srbiji 22. jula započeo proizvodnju električnog „fijata pande“.
Ova fabrika niče u saradnji sa Mercedes-Bencom, koji će novu generaciju svojih automobila puniti baterijama iz Debrecina. To je biti druga fabrika CATL-a u Evropi, posle one u Nemačkoj.
Kada je u pitanju Srbija, kod nas već posluje „Eleven Es“, fabrika za proizvodnju litijum-gvozdeno-fosfatnih baterija. Upravo njihovu bateriju je predsednica Narodne skupštine Ana Brnabić držala u rukama na konferenciji za medije na dan potpisivanja Memoranduma.
Kineski Minth, koji već ima pogone u Loznici i Šapcu, potpisao je sa Vladom Srbije Memorandum o razumevanju o gradnji i trećeg pogona – u Inđiji. Minth je proizvođač električnih vozila i proizvoda vezanih za auto industriju, a prema pisanju Nove ekonomije od Međunarodne finansijske korporacije (IFC), koja je deo Svetske banke, očekuje podršku za uspostavljanje pogona za proizvodnju električnih baterija u Srbiji i Poljskoj.