Glas Javnosti

PROSVETNI RADNICI U STRAHU da jednostrano FORSIRANJE DIGITALNIH UDŽBENIKA i učionica VODI u KATASTROFU obrazovanja

Društvo
Autor: Glas javnosti

Nedavna najava političkih, uz podršku prosvetnih, vlasti da su tableti i digitalni udžbenici jedina naša “svetla budućnost” u kojoj neće biti mesta za štampana izdanja, pa čak ni olovke, duboko je  zabrinula naše prosvetne radnike i roditelje, jer je očigledno reč o eksperimentu koji dugoročno može uzdrmati temelje našeg tradicionalnog vaspitanja i obrazovanja.

Već sada se zna, tvrde prosvetni radnici, da kada bi realno testirali naše učenike na stečeno znanje iz postojećih digitalnih udžbenika da bi rezultati bili katastrofalni!   

Ovakve crne prognoze samo je podgrejala najavu zamenika gradonačelnika Beograda, Gorana Vesića, da će učenici od prvog do četvrtog razreda iz prestoničkih osnovnih škola u novoj školskoj godini dobiti besplatne tablete i digitalne udžbenike, ali da se radi na tome da i radne  sveske uskoro dobiju elektronsku verziju, pa se “pohvalio” da i olovke tako odlaze u istoriju!

Da li ćemo zaista, zarad zadržavanja monopola izdavača oko nemačke multikompanije “Klet” koji će proizvoditi i te digitalne udžbenike, ići toliko daleko da i naši prvaci svoja prva slove ne pišu olovkom več “klikću” po tabletima ili je to samo ružan san, svakako je jedna je od glavnih tema među prosvetnim radnicima ovih dana.

Na sreću, po tradicionalno vaspitanje i obrazovanje, iz razgovora i objavama po društvenim mrežama mišljenja među prosvetnim radnicima su skoro jedinstvena da su digitalni uređaji u podršci nastavi dobrodošli, ali samo ako su pod kontrolom! Da se nikako ne može zanemarivati  motorika učenika mlađih razreda, jer oni pre svega moraju da što više pišu rukom, da nauče da sede pravilno dok ispisuju slova i crtaju, a ne da “kuckaju i klikću” po tabletima, računarima i  mobilnim telefonima.

Iz mora komentara, za Glas javnosti, izdvojili bi na kompetentnu izjavu profesora Filozofskog fakulteta u penziji Ivana Ivića, koju je nedavno dao za dnevni list Danas, gde u uvodu kaže da je u svom naučnom radu posvetio dosta prostora upravo ovom pitanju, da su digitalni udžbenici nova pojava ne samo u našoj zemlji, ali da još uvek ne postoji dovoljno praktičnih iskustava, niti ozbiljnih istraživanja o njihovoj primeni i učincima.

- Kod onih koji se često služe digitalnim medijima konstatovane su teškoće u koncentrisanju, stalno skakanje s jednih informacija na druge, nesposobnost da se čita sa razumevanjem nekoliko kontinuiranih stranica, ometanje procesa dugoročnog pamćenja, kao jedinog načina da se formiraju trajna i upotrebljiva znanja. Zaključci iz ovakvih istraživanja idu čak dotle da se govori o dekoncentrisanom, rasturenom umu! Zato kao dugoročan i ozbiljan problem koji treba rešavati pri stvaranju digitalnih udžbenika je u tome kako iskoristiti sve prednosti digitalnog medija kao što su multimedijalnost, mogućnost animacija i simulacija, brzog povezivanja sa drugim izvorima informacija, a izbeći sve pomenute rizike. Digitalizaciju u ovoj oblasti u našoj zemlji prate brojni problemi, između ostalog i to što u Srbiji danas ne postoje stručnjaci koji su kompetentni da definišu specifične standarde kvaliteta za digitalne udžbenike, izjavio je uvaženi profesor Ivan Ivić, da bi na kraju poentirao ozbiljnim upozorenjem:

-Kada bi naši učenici učili iz postojećih digitalnih udžbenika i njihova znanja bila ispitivana pomoću testova kakvi su PISA, rezultati bi bili katastrofalni!

E, ovako misle prosvetni radnici, tek da se zna, rekli su i spasili dušu. Mada znamo da nije realno da će na kraju o ovom novom eksperimentu sa našim školstvom odlučivati oni, već gospoda političari i njihovo vaganje na savesti koliko im je isplativo zamerati se milionskom monopolu grupaciji oko nemačke multikompanije “Klet” u Srbiji.      

 

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR