Glas Javnosti

Niko neće u vozače gradskog prevoza, vozači stižu iz Turske, Rusije, Bangladeša, Indije

Društvo
Autor: Glas javnosti/rts

Gradskom saobraćajnom preduzeću nedostaje oko 200 vozača, prema pisanju medija, a privatnicima oko 100.

Pre tri meseca započeta je procedura dovođenja vozača iz više zemalja, rekao je za RTS Drago Tošić iz Konzorcijuma privatnih prevoznika i najavio da bi za tridesetak dana seli za volan u Beogradu. Vozači dolaze iz Turske, Rusije, Bangladeša, Indije, Šri Lanke.

Od okretnice na Zelenom vencu do okretnice u Zemunu, nekada nema vremena ni za pauzu od pet minuta. Jovan Tomić je u penziji, ali i radi.


Kod privatnog prevoznika, na liniji 84, vozi osam sati dnevno i ima pravo na samo jedan slobodan dan nedeljno.

Jovan Tomić, vozač autobusa, kaže da to nije dovoljno. "Trebalo bi dva po zakonu, ali nema dovoljno vozača, pa onda mora tako. Mladi neće uopšte na zanate, malo je teže, svi hoće u programere i te lakše poslove", rekao je Jovan.

Većina vozača javnog prevoza ne sme pred kamere, kažu – dobiće otkaz. Nezvanično, žale se na gužve u saobraćaju, loša vozila, duge smene i male plate.

Posao vozača je težak i pre svega veoma odgovoran. Oni koji su zaposleni u GSP-u kažu da se plate kreću 70–90.000 dinara. Sve zavisi od toga koliko ko može i želi da radi noću i prekovremeno. Uz to, svaki prekovremeni sat plaća se manje od "redovnog".

- Radi se po satu i koliko sati radite – toliko se plaća", kaže Jovan.

U jednoj od privatnih kompanija u kojoj je zaposleno 540 vozača, raspon plata je isti, a prosečna starost zaposlenih 55 godina. Iako traže nove radnike, nude besplatnu obuku i beneficirani radni staž, pa čak i 100 evra za vozače koji dovedu novog kolegu, zainteresovanih nema.

- Mi smo kao kompanija pokušali sa svim vrstama akcija, marketinških, jedna je ova što ste naveli, drugo imamo non-stop otvoren oglas za vozača, probali smo i preko društvenih mreža, jednostavno tržište je takvo da vozača nema, ima ih izuzetno malo, slobodnih nema nikako, tako da je to jako mali broj vozača koji se nama jave na bilo kakav oglas", kaže Đorđe Krstić, direktor saobraćaja privatnog prevoznika.


Mnogi vozači su zbog boljih uslova za rad otišli u inostranstvo. Osim što moraju da vode računa o bezbednosti putnika, vozači autobusa često su izloženi i različitim negativnim komentarima putnika, a dešavali su se i fizički okršaji. Ipak, imaju i putnici na šta da se požale.

Neki vozači ne poštuju saobraćajne propise, voze prebrzo, puše ili koriste mobilni telefon u toku vožnje. Na Zelenom vencu, vozač koji je bio neprijatan i prema ekipi RTS-a, nije otvorio vrata slabovidom čoveku sa štapom. 

Tošić: Za tridesetak dana sešće za volan vozači iz drugih zemalja

Drago Tošić iz Konzorcijuma privatnih prevoznika rekao je, gostujući u Beogradskoj hronici, da je posao vozača odgovoran i težak, i da su uslovi saobraćaja takođe teški i komplikovani, pa je zato slab odziv vozača. 

Od okretnice na Zelenom vencu do okretnice u Zemunu, nekada nema vremena ni za pauzu od pet minuta. Jovan Tomić je u penziji, ali i radi.

Kod privatnog prevoznika, na liniji 84, vozi osam sati dnevno i ima pravo na samo jedan slobodan dan nedeljno.

Jovan Tomić, vozač autobusa, kaže da to nije dovoljno. "Trebalo bi dva po zakonu, ali nema dovoljno vozača, pa onda mora tako. Mladi neće uopšte na zanate, malo je teže, svi hoće u programere i te lakše poslove", rekao je Jovan.

Većina vozača javnog prevoza ne sme pred kamere, kažu – dobiće otkaz. Nezvanično, žale se na gužve u saobraćaju, loša vozila, duge smene i male plate.

Posao vozača je težak i pre svega veoma odgovoran. Oni koji su zaposleni u GSP-u kažu da se plate kreću 70–90.000 dinara. Sve zavisi od toga koliko ko može i želi da radi noću i prekovremeno. Uz to, svaki prekovremeni sat plaća se manje od "redovnog".

- Radi se po satu i koliko sati radite – toliko se plaća", kaže Jovan.

U jednoj od privatnih kompanija u kojoj je zaposleno 540 vozača, raspon plata je isti, a prosečna starost zaposlenih 55 godina. Iako traže nove radnike, nude besplatnu obuku i beneficirani radni staž, pa čak i 100 evra za vozače koji dovedu novog kolegu, zainteresovanih nema.

- Mi smo kao kompanija pokušali sa svim vrstama akcija, marketinških, jedna je ova što ste naveli, drugo imamo non-stop otvoren oglas za vozača, probali smo i preko društvenih mreža, jednostavno tržište je takvo da vozača nema, ima ih izuzetno malo, slobodnih nema nikako, tako da je to jako mali broj vozača koji se nama jave na bilo kakav oglas", kaže Đorđe Krstić, direktor saobraćaja privatnog prevoznika.

Mnogi vozači su zbog boljih uslova za rad otišli u inostranstvo. Osim što moraju da vode računa o bezbednosti putnika, vozači autobusa često su izloženi i različitim negativnim komentarima putnika, a dešavali su se i fizički okršaji. Ipak, imaju i putnici na šta da se požale.

Neki vozači ne poštuju saobraćajne propise, voze prebrzo, puše ili koriste mobilni telefon u toku vožnje. Na Zelenom vencu, vozač koji je bio neprijatan i prema ekipi RTS-a, nije otvorio vrata slabovidom čoveku sa štapom.


Tošić: Za tridesetak dana sešće za volan vozači iz drugih zemalja

Drago Tošić iz Konzorcijuma privatnih prevoznika rekao je, gostujući u Beogradskoj hronici, da je posao vozača odgovoran i težak, i da su uslovi saobraćaja takođe teški i komplikovani, pa je zato slab odziv vozača.

- Nedostaje nam oko 100 vozača, ali preduzeli smo neke aktivnosti i nadamo se da će se brzo rešiti", rekao je Tošić.

Pre tri meseca započeta je procedura dovođenja vozača iz više zemalja. "Naše osoblje je bilo u tim zemljama, vršili su odabir vozača, probu, sada je u toku dolazak tog voznog osoblja. Ovde je procedura kod nekih nadležnih organa duža, neke grupe su pristigle i očekujemo da će biti dobro primljeni ovde i pomoći u rešavanju problema", objasnio je Tošić.

Podvlači da oni moraju da imaju sve uslove kao naši vozači. "Imamo dobro obučeno vozno osoblje, ali ih nema. Vozačima koji dolaze obezbedili smo smeštaj, mora biti prijavljena adresa i u toku su provere po depoima i kada prođu sve procedure, biće uključeni u saobraćaj", rekao je Tošić.

Ističe da vozači dolaze iz Turske, Rusije, Bangladeša, Indije, Šri Lanke.

Prema njegovim rečima, obezbeđen im je kolektivni smeštaj, a imaće ishranu u tim objektima.

To su, kako kaže, vozači koji su već vozili u raznim zemljama, i sele se iz zemlje u zemlju – obavljaju posao. Ne bismo ušli u taj posao da nisu kvalitetni vozači, kaže on.

"Oni sad već po depoima uz instruktore rade na preparkiravanju, negde se u nekim zemljama  različitom stranom vozi. Ovde kada prođu osnovne provere, biće uključeni", rekao je Tošić.

Za tridesetak dana sešće za volan u Beogradu, najavio je Tošić.

Mislim da ćemo da nadomestimo nedostatak vozača, imamo ugovor sa Gradom i moramo omogućiti građanima da se prevezu, rekao je Tošić.

O reklamama na autobusima 

Grad je naložio da se skinu sve reklame sa autobusa kako bi bili jednoobrazni. 

"Donosilo nam je prihod, imali smo koristi, ali ostavljen je rok do 1. oktobra da to skinemo, obavezali smo se ugovorom. Očekujemo od Grada da reguliše oblast reklamiranja, da možemo iznajmljivati prostor i prihodovati od toga", kaže Tošić.

Biće reklame na spoljašnjosti vozila, biće uređeno gde se mogu postaviti i koje su dimenzije reklama, kaže on.

Ukazuje da samo 30 odsto ljudi plaća kartu, a kad se odluči da se naplata podigne – rešiće se ta stvar.

Da se odlučno stane na tu stranu i doći će naplata do nivoa koji želimo, napominje Tošić.

Najveći problemi 

Pokušavamo da zadržimo dobre vozače. Osnovni problem je što kod 40 odsto okretnica nemamo toalete za vozače, kada krene s jedne na drugu stranu grada, nema toalet. Očekujemo što pre to rešenje, kaže on.

Prema njegovim rečima, ulična mreža je takva da dolazi do uništavanja vozila, zbog kolotraga na stajalištima i šahtova koji su loši.

Govoreći o kontroli privatnih prevoznika, Tošić kaže da imaju identičan ugovor kao i GSP, isti penali se plaćaju, tamo gde ne izađu po redu vožnje, plaćaju penale Gradu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR