Glas Javnosti

Crnogorcima stigao račun za auto-put: Milionski troškovi

Crna Gora
Autor: Glas javnosti

U Crnoj Gori dobili izveštaj za pet meseci rada deonice auto-puta Beograd - Podgorica

Na deonici Smokovac - Mateševo auto-puta, poznatog u Srbiji kao Beograd - Južni Jadran, putarine su donosile impresivnih 4,5 miliona evra tokom pet meseci ove godine. Međutim, prema saopštenju NVO "Akcija za socijalnu pravdu" (ASP), država je od tog iznosa dobila svega 940.000 evra putem PDV-a. S druge strane, troškovi održavanja deonice su se popeli na više od 2,2 miliona evra.


Ovi prihodi i rashodi obuhvataju period od juna do kraja oktobra ove godine, obuhvatajući i dva meseca koji su inače najprofitabilniji zbog turističke sezone - jul i avgust. Očigledno je da je upravljanje ovom deonicom auto-puta iziskivalo značajne resurse, dok je državi ostala znatno manja suma u odnosu na ukupne prihode od putarina.
 U junu je ostvaren prihod od nepunih 600 hiljada evra, u julu preko 1,1 milion, u avgustu više od 1,3 miliona, u septembru je ostvareno nepunih 840 hiljada prihoda, a u oktobru oko 560 hiljada – navodi se u saopštenju ASP.

Od ukupne ostvarene sume, PDV prihod države je oko 940 hiljada evra a trošak održavanja deonice više od 2,2 miliona evra

– Od toga  je oko milion evra bruto trošak zaposlenih, kojima je u ovom periodu prikazana i isplata zimnice – navodi se u saopštenju.


Na cenu gradnje još 45% za prateće troškove

Iz te NVO navode da su sami građevinski radovi izgradnje deonice Smokovac-Mateševo koštali preko 900 miliona evra, ali se stvarni trošak investicije, sa nizom povezanih troškova (kreditni troškovi, poreska, carinska i koncesiona oslobađanja, plaćanja nadzornih i ostalih tela, eksproprijacija) procenjuje mnogo više, i on je oko 1,3 milijardi evra.

Radove je, dodaju, izvodila kao glavni izvođač kineska „Čajna roud end brid korporejšen“ (China Road and Bridge Corporation, CRBC) a uključila je i niz domaćih kompanija, od kojih je najveći deo “finansijskog kolača” kao podizvođaču pripao “Bemaxu”.

– Do danas nije obelodanjen Finalni izveštaj Upravljača projektom o izgradnji deonice autoputa, koji je nadzorni organ nad radovima, odnosno to je bio francusko italijanski konzorcijum „Ingerop i Geodata“ (Ingerop Conseil & Ingenierie-Geodata Engineering S.p.A.). Prema najnovijim informacijama, koje je „Akcija za socijalnu pravdu“ dobila od „Monteputa“, ni finalna faktura za plaćanja nije izdata. Kako se obrazlaže, potrebno je da se završe nezavršeni radovi koji ne utiču na funkcionalnost autoputa i radovi na otklanjanju nedostataka uočenih u toku upotrebe, tj. probnog rada, a što je obaveza CRBC – kazali su iz ASP.


Podsećaju da je deonicu država finansirala iz dolarskog kredita kineske državne EXIM banke.

– Uslov za dobijanje kredita bio je da gradnju deonice autoputa realizuje kompanija iz Kine. Deonica je trebalo da bude završena za četiri godine, ali je na kraju posao završen za sedam godina – zaključuju iz ASP.

Glas javnosti/D03S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR