Tramp: Borbeni avion F-47 tajno testiran 5 godina, biće „najsmrtonosniji avion u istoriji“
Sjedinjene Države pet godina tajno testiraju eksperimentalnu verziju novog borbenog aviona F-47, koji će postati "najsmrtonosniji avion u istoriji", rekao je predsednik Donald Tramp, udobno zavaljen u fotelju „ovalnog kabineta“, pod zastavom Sjedinjenih država, u kabinetu gde su donošene odluke o bombardovanju država širom sveta. Bilo je u tom kabinetu seksualnih aktivnosti sa čuvenom Monikom Levinski u verziji filma „duboko grlo 2" ali, za to im nisu bili potrebni supersonični bombarderi.
Prema rečima šefa Bele kuće, ova „najsmrtonosnija“ letelica na svetu značajno će nadmašiti svoje prethodnike pete generacije što će da obezbedi Sjedinjenim Državama dominaciju u vazduhu. Predsednik je istakao da je projektovanje novog aviona započelo odavno, a ispitivanje prototipa sprovedeno u poslednjih pet godina.
F-47 i geopolitika
Tramp je napomenuo da je nekoliko zemalja saveznica izrazilo interesovanje za F-47, nagoveštavajući moguću pojednostavljenu verziju za izvoz.
To je zanimljiv preokret, obzirom da F-22 nikada nije odobren za izvoz zbog svoje napredne tehnologije. Ako F-47 na kraju bude odobren za prodaju u inostranstvu, to će pomoći u smanjenju ogromnih troškova razvoja i proizvodnje aviona.
Evropa već nekoliko godina radi na svojim projektima lovaca šeste generacije. Italija, Japan i Velika Britanija razvijaju borbeni avio program (GCAP), dok Francuska, Nemačka i Španija razvijaju borbeni vazdušni sistem (FCAS).
Do sada nijedan od ovih projekata nije pokazao nikakve stvarne rezultate osim maketa. F-47 bi mogao da bude odličan dodatak mnogim evropskim vazdušnim snagama koje žele da ojačaju svoju vazdušnu moć zbog pretnje iz Rusije.
Japan bi takođe imao koristi od lovca, posebno sada, kada Kina testira sopstvenu letelicu šeste generacije.
Međutim, o izvozu je još rano govoriti. Pored toga što avion nije fizički spreman, raste pritisak u Evropi da smanji svoju vojnu zavisnost od SAD, a mnoge zemlje razmatraju alternative kao što su francuski lovci iz fabrike "Daso".
IZVOR: Ustupljena fotografija / F-47 (levo) i F-22
Novi stelt lovac će morati da savlada mnoge prepreke pre nego što uđe u službu. Ogromna cena je ozbiljan izazov koji će neizbežno uticati na proizvodnju. Pored toga, prekoračenja troškova i kašnjenja su uobičajeni za takve ambiciozne projekte. Izvoz bi mogao da pomogne, odnosima između SAD i Evrope koji su trenutno vrlo napeti i verovatno će tako ostati do kraja Trampovog mandata.
Tramp otkriva tajne testove borbenog aviona F-47
Vazduhoplovstvo Sjedinjenih Država kreće u program lovaca šeste generacije, a to će biti F-47. Avion se već tajno testira i uvereni smo da je superiorniji od bilo koje letelice na svetu“.
"Njegova manevarska sposobnost, brzina – veća od dva maha, naoružanje i stelt tehnologija – nikada ranije nisu viđeni". Posebnost F-47 biće sposobnost letenja u društvu nekoliko dronova, dodao je šef Bele kuće.
Tramp ponovo naglašava da će nova letelica F-47 biti „najnapredniji, najmoćniji i najsmrtonosniji borbeni avion ikada napravljen“.
Narudžbu za isporuku letelice dobiće korporacija Boing.
Konkurencija je bila žestoka, trajala je mnogo godina. Ova letelica radi na način koji niko nikada nije video", rekao je Tramp.
Tramp je još dodao da će Vašington nastaviti dominaciju u vazduhu i izrazio uverenje da „američki neprijatelji neće znati šta ih je snašlo ako dođe taj dan“.
Novi lovac, opremljen stelt tehnologijom, biće „praktično nevidljiv”. Tramp je napomenuo da su američki saveznici već zainteresovani za kupovinu aviona F-47 i možda će dobiti "skraćene verzije"?
Boingov novi lovac F-47 NGAD je bio na naslovnicama širom sveta od kada je objavljen prošle nedelje. Njegove napredne karakteristike su hvaljene, a sama letelica simbolizuje želju SAD da održe prevlast u vazduhu pred novim pretnjama kao što je Kina.
Za sada nije poznato kako će izgledati lovac kreiran u okviru NGAD programa. Pentagon je, do sada, škrt sa snimcima, navodno, „brojnih“ probnih letova. Konstatujemo da će ovo biti „ravna“ mašina bez repa, sa razvijenim prednjim delta krilom. Konceptualno, donekle podseća na ruski projekat MiG 1.44 MFI iz 1990-ih.
Međutim, pre nego što se previše uzbudite, vredi pogledati F-47 iz drugog ugla.
Novi lovac F-47 , konstruisan da pruži vazdušnu superiornost Sjedinjenim Državama, suočava se sa ozbiljnim pitanjima u vezi sa njegovom cenom i izvoznim potencijalom. Zbog svojih naprednih karakteristika, F-47 je izuzetno skupa vojna oprema. Da bi nadoknadio troškove, Donald Tramp je predložio prodaju lovca saveznicima. Ali, u današnjim geopolitičkim realnostima, hoće li za to biti kupaca?
F-47 obećava da će održati američku superiornost u vazduhu. Sa naprednom avionikom, stelt tehnologijom i elektronikom, novi lovac na papiru izgleda zaista revolucionarno. Ali... Biće ogromna cena za stelt zadovoljstvo.
Do 2025. NGAD je bio najskuplji program u američkom vazduhoplovstvu, sa desetinama milijardi dolara finansiranja. Pre nego što je F-47 objavljen, cena jednog NGAD aviona bila je procenjena na oko 300 miliona dolara.
Ako se ova cena zadrži za F-47, postaće najskuplji lovac na svetu, bez konkurencije u tom pogledu.
Na sreću, čini se da novi avion i dalje pada u ceni. Dok tačan trošak još nije otkriven zbog tajnosti, načelnik štaba američkog ratnog vazduhoplovstva general Dejvid Alvin je rekao: „U poređenju sa F-22, F-47 će koštati manje?!
Iako F-47 ima napredniju tehnologiju od F-22, biće jeftiniji i proizvodiće se u većim količinama od "Raptora". Ovo je ohrabrujuće, ali pitanja ostaju. Jedan F-22 košta oko 150 miliona dolara, dok F-35 košta oko 100 miliona dolara.
Može se očekivati da će F-47 koštati oko 110 miliona, osim ako cena ne poraste (što je sasvim moguće).
F-47 bi trebalo da uđe u upotrebu do 2030-e, iako je Tramp izrazio nadu da će avion biti spreman ranije. Obzirom na istoriju F-35 i B-2, kašnjenja u ovakvom projektu su gotovo neizbežna.
Tramp je takođe rekao da eksperimentalna verzija F-47 leti već nekoliko godina. Prema nekim izveštajima, prototip NGAD je poleteo još 2015. Međutim, s obzirom na to koliko je puta program prerađivan, malo je verovatno da ovaj prototip podseća na konačni F-47.
Programeri F-47 daju mnogo obećanja, ali imaju i mnogo problema, pre svega finansijskih. Sa milijardama za razvoj i još milijardama za proizvodnju, lovac je jedan od najskupljih programa vazduhoplovstva. Ogromne količine novca su već uložene, ali osim CGI videa, još nema šta da se pokaže.
Može li izvozna prodaja platiti F-47?
Tramp je napomenuo da je nekoliko zemalja saveznica izrazilo interesovanje za F-47, nagoveštavajući moguću pojednostavljenu verziju za izvoz.
U kojoj meri reči Donalda Trampa odgovaraju stvarnosti, ostaje da se vidi. Međutim, Sjedinjene Države nisu prva zemlja koja želi da zakorači u eru šeste generacije. Još ranije su u Rusiji počeli radovi na perspektivnom avio-kompleksu. Ruski projekat, nosi radni naziv „Proizvod 41“ i nezvanični MiG-41.
O ruskom militari ponosu pišemo u drugom nastavku priče o super avionima ili super prevarama.