Glas Javnosti


Zašto uvek sedamo na isto mesto?

Zanimljivosti
Autor: Glas javnosti

Teritorijalnost je mehanizam prostornog organizovanja koji se ispoljava na iznenađujuće načine

Da li ste ikada primetili da ste "ukopani u svoje navike" kada je reč o izboru mesta za sedenje? Da li uvek sednete na istu stolicu kada uđete u salu za sastanke, izaberete isto mesto ta sedenje za trpezarijskim stolom ili birate istu stranu aviona kada unapred određujete svoje sedište?

Niste jedini: to je stvar ambientalne psihologije.

Za ovo ponašanje koriti se izraz "teritorijalnosti“. Teritorijalnost je mehanizam prostornog organizovanja koji se ispoljava na iznenađujuće načine, piše Quartz.

"Obično se o teritorijalnosti razmišlja u smislu agresije i odbrane, kao kada se nacije ili bande sukobljavaju, ali zapravo je njena najčešća svrha održavanje mira“, kaže profesor psihologije sa Univerziteta Viktorija, Robert Giford.

"Većinu vremena većina ljudi zauzme neki prostor, a drugi to prećutno prihvate."

U slučaju učionica, stalni izbor istog mesta omogućava studentima da efikasno regulišu i kontrolišu svoje odnose sa drugim studentima u zajedničkom prostoru, što ih čini udobnijim i manje ranjivim. Nadovezujući se na ranija istraživanja, Marko Kosta, psiholog sa Univerziteta u Bolonji, odlučio je da objektivno prati navike studenata pri izboru mesta.



Tokom četiri nedelje, koristio je diskretnu fotografiju kako bi zabeležio navike sedenja u dve univerzitetske učionice sa 47 i 31 studentom. Studija je sprovedena na brucošima na početku semestra kako bi se minimalizovao uticaj prijateljstava na raspored sedenja. Takođe je izabrao učionice sa dovoljno više stolica od broja studenata, što im je davalo više slobode i sprečavalo pritisak gužve. Na osnovu ovih podataka procenio je prosečna pomeranja i dimenzije teritorija kako bi video obrasce sedenja.

Otkrio je da većina studenata iznova bira isto mesto. Njihovo ponašanje odražava stvaranje male lične teritorije oko sedišta, što im pruža osećaj udobnosti. Primetio je i da, čak i ako studenti ne mogu da "personalizuju svoj prostor ili da ga brane od upada drugih kada nisu prisutni“, oni i dalje sede na istim pozicijama. Zaključio je da izbor istog sedišta pomaže studentima da steknu kontrolu nad svojom okolinom i da postignu akademske i lične ciljeve uz minimalne smetnje.

Ovo ponašanje dalje je potvrđeno u istraživanju Žila Klementa iz istraživačkog centra za neurologiju u Lionu i Endži Bakli sa Međunarodnog svemirskog univerziteta.

Njihov cilj bio je da utvrde koliko brzo se studenti "usidre“ za određeno mesto – ako se to uopšte desi.

Proučavali su izbor mesta studenata u učionici tokom dva akademska programa u trajanju od 19 i 44 dana. Kako bi dodatno precizirali posmatranje formiranja obrazaca sedenja, prikupljali su podatke na časovnom nivou, koristeći diskretnu fotografiju.

Njihovi nalazi pokazali su da studenti počinju da se ustaljuju na svojim omiljenim mestima već od drugog dana nastave, a do kraja prvog meseca dužeg kursa, više od polovine sedelo je na istom mestu svakog puta.

Ovakve studije postajale su sve detaljnije. Naz Kaja, nezavisna obrazovna psihološkinja, i Bridžit Burgs sa Univerziteta Južnog Misisipija želele su da ispitaju kako pol i dizajn učionice utiču na izbor mesta. Posmatrale su učionice sa redovima stolica sa dodatkom za pisanje, U-oblikovane rasporede, klastere i redove stolova sa pojedinačnim stolicama.

Primećena je izvesna razlika u zavisnosti od rasporeda, ali još značajniji nalaz bio je da žene mnogo češće od muškaraca zauzmu isto mesto, bez obzira na dizajn učionice. Zaključile su da bi razlog mogao biti to što žene često nose torbu uz sveske ili knjige, što stvara veću potrebu da zauzmu sedeće mesto koje im omogućava više prostora.

Ali kakav efekat ovo može imati na učenje?

Prema profesoru Ralfu B. Tejloru sa Univerziteta Templi, autoru knjige Human Territorial Functioning: An Empirical Perspective on Individual and Small Group Territorial Cognitions, uspostavljanjem lične teritorije osobe izbegavaju svakodnevnu potrebu da pregovaraju sa spoljašnjim okruženjem. Pošto ne troše mentalnu energiju prilagođavajući se novom mestu svakog dana, lakše im je da postignu ciljeve, poput bolje koncentracije na predavanje.

Drugim rečima, sedenje na istom mestu na svakom času može vam obezbediti optimalnije okruženje za učenje.

"Razumevanje toga kako teritorijalnost utiče na socijalnu interakciju i ponašanje u učionici omogućava stvaranje okruženja koje je pogodnije za učenje“, kaže Kaja.

Glas javnosti /U01S 

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR