Glas Javnosti

Sve više dece zbog malih ekrana izbegava svakodnevne aktivnosti

Porodica
Autor: Glas javnosti

Istraživanja pokazuju da čak oko 70 odsto dece mlađe od dve godine provodi više od dva sata pred ekranom, što je previše za taj uzrast. U prilog ovoj činjenici govori i podatak da sve više dece ima poteškoće u razvoju govora, što predstavlja samo jedan od kasnijih razvojnih problema.

Na koje sve funkcije utiče prekomerna upotreba ekrana u formativnim godinama razvoja dece?

– Prekomerna upotreba ekrana na ranom uzrastu od rođenja do treće godine života deteta, a i kasnije, ima negativan uticaj na kognitivne funkcije uključujući pažnju, pamćenje, mišljenje, učenje, govor, jezik i ponašanje. Takođe, ima nepovoljan uticaj i na motorni i socio-emocionalni razvoj, jer ne podstiče decu na kretanje, na igru, na druženje i komunikaciju sa okolinom. U društvu digitalnih uređaja deca su vizuelno i auditivno prestimulisana, pa se teško usredsređuju na dešavanja u realnom svetu i na taj način gube interesovanja za svakodnevne aktivnosti, a ustvari se razvijamo kroz interakciju sa okolinom.

Šta se podrazumeva pod ,,uravnoteženom upotrebom ekrana?

– Uravnotežena upotreba ekrana odnosi se na ograničeno vreme koje deca mogu provesti ispred ekrana, ali uz roditeljski nadzor. Prema preporuci stručnjaka, za decu do tri godine dovoljno je 30 minuta pred ekranom. Za stariju decu savetuje se da pred ekranom ne budu duže od sat vremena dnevno. Najbolje je da roditelji odaberu sadržaje na internetu primerene uzrastu deteta, da razgovaraju sa njima o toj temi i da im pomažu da razmišljaju o slikama koje gledaju. Deca ne mogu da budu pasivni posmatrači. Kada se uspostavi svrha korišćenja digitalnih uređaja i poštuje dogovor oko primene, ne bi trebalo da bude problema.


Koliko je važno govoriti o ovoj temi?

– Ova tema je važna iz više razloga. Upotreba ekrana kod dece na ranom uzrastu je poprimila razmere epidemije u poslednjih desetak godina. Deca se povlače iz svog okruženja i premeštaju u svet digitalnih medija, a onda ne reaguju na govor okoline, izbegavaju interakciju, ne razvijaju motivaciju, niti potrebu ni za komunikacijom ni za druženjem, najpre sa roditeljima, a zatim ni sa ostalim osobama u okruženju. Primećeno je da je povećan broj dece koja kasne u senzomotornom, saznajnom, socio-emocionalnom i govorno – jezičkom razvoju. A onda deca postaju zavisna. Što više vremena provode uz ekrane, imaju sve veću potrebu za njima, otuđuju se iz sredine, povlače se u sebe… Zato je važno da naglasimo značaj prevencije, tj. odlaganja preranog i preteranog izlaganja dece ekranima u prvim godinama života, a na kasnijem uzrastu im ograničiti vreme.

Koje konkretne savete biste uputili roditeljima?

– Ne stavljajte svoju decu pred ekrane, ne smirujte ih ekranima, ne hranite ih pred ekranima, ne kupujte im ljubav ekranima, korist je mala, a šteta velika. Nemojte brinuti da li će vaše dete naučiti da koristi pametne uređaje. Digitalna tehnologija je postala neophodno sredstvo za svakodnevni život i funkcionisanje, ali nije potrebna deci do treće godine kada je njihov razvoj najintenzivniji i kada treba da ih učite drugim veštinama. Bolje je sprečiti, nego lečiti!


Glas javnosti/T02S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR