Prvi transatlantski let koji pokreće samo „održivo vazduhoplovno gorivo“ (SAF), poleteće iz Londona danas u 11.30 po lokalnom vremenu i sleteće na njujorški aerdrom "Džon F. Kenedi".
Takozvana održiva vazduhoplovna goriva (SAF) se mogu napraviti od različitih izvora, uključujući useve, kućni otpad i ulje za kuvanje.
BREAKING: The first ever transatlantic flight by a large passenger plane powered only by alternative fuels will soon take off. The Virgin Atlantic flight will fly from Londons #Heathrow to New Yorks #JFK airport pic.twitter.com/UgiONb4gYS
— Breaking Alerter (@BreakingAlerter) November 28, 2023
Virdžin Atlantik upravlja avionom Boeing 787 Dreamliner, označenim kao „Virgin100“, na najprometnijoj međunarodnoj vazdušnoj ruti na svetu. Avio-kompanija je dobila specijalno odobrenje od britanskih, irskih, kanadskih i američkih vazduhoplovnih vlasti da upravlja pionirskom misijom.
Za ovaj let, Boing 787 će koristiti 88 odsto otpadne masti, dok će ostatak 50 tona teškog goriva činiti otpadi kukuruza. Osnivač Virdžin Atlantika, ser Ričard Brenson, i sekretar za transport Mark Harper biće prvi putnici ovog leta.
SAF se pravi od održivih izvora kao što su poljoprivredni otpad i korišćeno jestivo ulje, što znači da njegova proizvodnja uključuje korišćenje oko 70 odsto manje ugljenika.
Our Sustainable Aviation Fuel (SAF) journey continues next week when Trent 1000 engines take to the skies to power @VirginAtlantic’s Flight100, the worlds first 100% SAF transatlantic flight by a commercial airline. Check out the video to see more. #PowerofTrent #VS100 pic.twitter.com/CQ1UHrB1i6
— Rolls-Royce (@RollsRoyce) November 24, 2023
Dva motora Rols Rojs će uglavnom pokretati prerađene otpadne masti, poznatim kao HEFA (hidroprerađeni estri i masne kiseline). Ali 12 odsto biljnog „sintetičkog aromatičnog kerozina” (SAK) se dodaje kako bi se obezbedila neophodna mešavina za normalno funkcionisanje motora.
???????? ????????????
— Mark Harper (@Mark_J_Harper) November 28, 2023
Today’s historic @VirginAtlantic flight, powered by 100% sustainable aviation fuel, shows how we can both decarbonise transport and enable passengers to keep flying when and where they want ???? https://t.co/vjIQgcD3bk
Virdžin Atlantik tvrdi da gorivo nudi „uštedu emisija CO2 tokom životnog ciklusa do 70 odsto, dok ima performanse poput tradicionalnog mlaznog goriva koje zamenjuje“. Emisije iz leta od 3.451 milju biće potpuno iste kao kod leta na kerozin.
Korišćenjem SAF-a u manjoj količini je odskočna daska za zelenu budućnost. Uprkos obećavajućem prvom koraku ka smanjenju zagađenja, eksperimenti ovog tipa naišli su na kritike zbog povećanja cena letova.
Borci za zaštitu životne sredine osporavaju prednosti i kažu da samo smanjenje letenja može značajno smanjiti štetu koju izaziva avijacija.
Prvi let britanskog aviona sa punim pogonom SAF-a dogodio se pre godinu dana, kada je avion RAF Voiager – vojna verzija Erbas A330 – izvršio probni let iz Brize Nortona u Oksfordširu.
Glas javnosti