Zašto neki ljudi nanose bol drugima, dok drugi, u istim okolnostima, biraju saosećanje?
Pitanje koje vekovima muči filozofe danas sve više razjašnjavaju psihologija i neuronauka
Istraživanja pokazuju da zlo ne potiče isključivo iz "lošeg karaktera", već iz kombinacije društvenih okolnosti, autoriteta i funkcionisanja mozga.
Još šezdesetih godina prošlog veka američki psiholog Stenli Milgram sa Univerziteta Jejl pokazao je koliko su ljudi spremni da povrede druge ako im to naredi autoritet.
U svom čuvenom eksperimentu iz 1963. godine čak 65 odsto učesnika nastavilo je da "primenjuje elektrošokove" osobi za koju su verovali da trpi bol, samo zato što im je osoba u belom mantilu rekla da to učine.
Milgram je zaključio:
"Običan čovek koji obavlja svoju dužnost, bez neprijateljskih namera, može postati učesnik u strašnom destruktivnom procesu.“ (Stenli Milgram, Poslušnost autoritetu 1974.)
Nekoliko godina kasnije, Filip Zimbardo je 1971. godine sproveo čuveni "Zatvorski eksperiment“ na Univerzitetu Stenford, u kojem su studenti nasumično podeljeni u uloge zatvorenika i čuvara.
Već posle nekoliko dana, "čuvari" su postali nasilni i sadistički nastrojeni, pa je eksperiment morao da bude prekinut.
Zimbardo je kasnije objasnio: „Situacione sile i sistemske okolnosti mogu ljude pretvoriti u počinioce zla.“ (Filip Zimbardo, Luciferov efekat, 2007.)
Međutim, neuronauka dodaje još jednu dimenziju: pogled u mozak pokazuje da razlozi nasilja nisu samo društveni ili moralni, već da postoje moždane strukture i mreže koje tome doprinose.
Istraživanje objavljeno u časopisu "The Journal of Neuroscience" 2018. godine pokazalo je da stimulacija dorzolateralnog prefrontalnog korteksa (dlPFC) smanjuje agresivne impulse kod učesnika.
"Povećana aktivnost u ovom delu mozga dovodi do veće samokontrole i manje želje za osvetom", naveli su autori studije (Čester i saradnici, 2018).
Dalja istraživanja (Rejn i saradnici, 2024) pokazala su da su osobe s manjim volumenom sive mase u istom području sklonije impulzivnom i antisocijalnom ponašanju.
"Smanjena funkcija prefrontalnog korteksa može narušiti sposobnost donošenja moralnih odluka", objašnjava neurokriminolog Adrian Rejn sa Univerziteta u Pensilvaniji.
Iako su neurološki faktori važni, društveni i moralni konteksti i dalje imaju ključnu ulogu.
Još 1963. godine filozofkinja Hana Arent upozorila je na „banalnost zla“ u svojoj knjizi "Ajhman u Jerusalimu":
"Najveće zlo na svetu često čine obični ljudi koji ne razmišljaju o tome šta rade."
Upravo ta ravnodušnost i slepo pokoravanje autoritetu, pokazala su istraživanja, često stoje iza najtežih zločina – od ratnih do porodičnog nasilja.
Psiholozi naglašavaju da razumevanje korena zla nije opravdanje, već preduslov za prevenciju.
Naučnici ističu da biološke predispozicije ne znače moralno oslobađanje. Jačanje empatije, emocionalne pismenosti i moralne odgovornosti u porodici i obrazovanju smatra se najučinkovitijim načinom smanjenja nasilja.
Kako je Zimbardo sažeo u svom TED govoru:
"U svakom čoveku postoji i heroj i zlikovac. Na nama je koga ćemo hraniti" (Filip Zimbardo, TED Talk, 2008)
Filozofska tradicija podseća da moralni čin nije samo racionalna odluka, već i čin empatije. Dok neuronauka meri impulse, filozofija nas podseća na dužnost da „razmislimo“ pre nego što delujemo – jer upravo nedostatak razmišljanja, kako je Arent napisala, otvara put zlu.
U tom smislu, razumevanje mehanizama mozga može nam pomoći da prepoznamo rizike, ali ne može zameniti moralnu odgovornost.
Glas javnosti /U01S