Naučnici identifikovali neutronsku zvezdu rođenu iz supernove viđene 1987.

Kada je zvezda, do 20 puta masivnija od Sunca, eksplodirala u obližnjoj galaksiji, eksplozija je bila toliko snažna da je nedeljama 1987. bila vidljiva golim okom sa Zemljine južne hemisfere. Naučnici su konačno identifikovali potomka te supernove – neutronsku zvezdu.

Kada je zvezda do 20 puta masivnija od Sunca eksplodirala u obližnjoj galaksiji, eksplozija je bila toliko snažna da je bila vidljiva golim okom sa Zemljine južne hemisfere nedeljama 1987. Naučnici su konačno identifikovali potomka te supernove – neutronske zvezde.

Dva instrumenta na svemirskom teleskopu Džejms Veb (JVST), posmatrajući supernovu na infracrvenim talasnim dužinama, uočili su hemijske dokaze koji uključuju atome argona i sumpora koji ukazuju na to da je novorođena neutronska zvezda skrivena iza krhotina preostalih od eksplozije, rekli su naučnici ove nedelje.

Takve eksplozije mogu stvoriti crnu rupu ili neutronsku zvezdu. Vebova zapažanja rešavaju zagonetku koja je nastala iz ove supernove.

„Nakon praćenja supernove i traženja kompaktnog objekta više od tri decenije, uzbudljivo je konačno pronaći nedostajuće dokaze za neutronsku zvezdu, zahvaljujući JVST-u“, rekao je profesor astrofizike Kle Franson sa Univerziteta u Stokholmu, glavni autor objavljene studije. u časopisu „Science“.

Koautor studije Patrik Kavanah, predavač eksperimentalne fizike na Univerzitetu Mainooth u Irskoj je dodao da su „neutronske zvezde izuzetno gusti kompaktni ostaci eksplozije masivne zvezde“.

Ova supernova, nazvana 1987A, nastala je 160.000 svetlosnih godina od Zemlje u Velikom Magelanovom oblaku, patuljastoj galaksiji u blizini našeg Mlečnog puta. Zbog velike mase, zvezda je imala relativno kratak životni vek od oko 20 miliona godina, mnogo kraći od našeg Sunca.

Svetlost eksplozije viđena je sa Zemlje 24. februara 1987. godine, dan nakon što je otkrivena eksplozija supernove neutrina – subatomskih čestica proizvedenih u ogromnim količinama kada se jezgro velike zvezde sruši. Bio je to prvi put od 1604. godine da je supernova bila vidljiva golim okom.

Zvezde koje su najmanje osam do deset puta veće od Sunca završavaju svoje živote u supernovama, izbacujući veliki deo svoje materije u svemir nakon kolapsa njihovog jezgra, ali ostavljajući za sobom ostatak.

Iako su katastrofalne, ove eksplozije su glavni izvori hemijskih elemenata, uključujući ugljenik, kiseonik, silicijum i gvožđe, koji omogućavaju život.

Ostatak, u zavisnosti od veličine kolapsirane zvezde, može biti ili neutronska zvezda ili crna rupa, objekat čija je gravitaciona sila toliko jaka da čak ni svetlost ne može da pobegne.

U supernovi 1987A, veličina zvezde i trajanje neutrina sugerišu da je ostatak neutronska zvezda, ali to nije potvrđeno direktnim dokazima.

„Direktni dokazi za bilo koji od ovih egzotičnih objekata nikada nisu pronađeni tako brzo nakon eksplozije supernove, do sada“, rekao je Kavanah.

Vebovi instrumenti su detektovali atome argona i sumpora kojima su spoljni elektroni ogoljeni, što znači da su „jonizovani“. Naučnici su proučavali različite scenarije i otkrili da su ovi atomi tamo mogli da ostanu u tom stanju samo uz ultraljubičasto i rendgensko zračenje neutronske zvezde.

Oni sada rade na utvrđivanju o kakvom je tipu neutronske zvezde reč: o brzorotirajućem tipu koji se zove pulsar sa jakim magnetnim poljem ili „tišim“ sa slabim magnetnim poljem.

Otkrića predstavljaju još jedno dostignuće za Veba, koji je počeo da radi 2022. godine.

Glas javnosti/ N01S