Dug 30 metara i s rasponom krila od 10 metara, X-59 je deo NASA-inog projekta "Kvest" (Tiha supersonična tehnologija) i predstavljen je na lokaciji kompanije Lokid Martin u Kaliforniji. Prvi probni letovi iznad odabranih regiona SAD planirani su za kasnije ove godine, tokom kojih će biti prikupljeni dodatni podaci.
Ova svemirska letelica dizajnirana je za letenje na visini od oko 16 kilometara brzinom od 1.500 kilometara na sat. Ono što je posebno istaknuto kod X-59 je sposobnost postizanja nadzvučne brzine bez stvaranja eksplozivnog zvuka prilikom probijanja zvučne barijere. X-59 proizvodi samo zvuk sličan onom kada se vrata automobila zalupljaju, umesto tradicionalnog praska.
NASA showed a supersonic civil aircraft X-59 Questst with a "long nose"
— NEXTA (@nexta_tv) January 14, 2024
This feature makes the aircraft almost silent when reaching supersonic speeds, opening new perspectives for the development of civilian high-speed aviation.
The first test flight of the X-59 Quesst is… pic.twitter.com/ouq8avQlnu
Administrator NASA-e, Bob Pirs, opisao je X-59 kao "korak od 30 metara napred na putu ka održivom komercijalnom supersoničnom letu", dok je potpredsednica NASA-e, Pam Melroj, nazvala letelicu "još jednim draguljem u NASA-inoj kruni".
Trenutno je američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) zabranila sve civilne nadzvučne letove iznad SAD-a do daljnjeg. Lokid Martin je dobio oko 250 miliona dolara od NASA-e za razvoj ovog supersoničnog aviona. Ovaj poduhvat predstavlja pokušaj povratka supersoničnih letova nakon obustave redovnih putničkih letova pre dvadesetak godina, poslednjeg puta s Konkordom između Pariza, Londona i Njujorka. Iako je nakon nesreće u Parizu 2000. godine prekinuta operacija, NASA i Lokid Martin, zajedno s drugim kompanijama, sada rade na ponovnom uspostavljanju supersoničnih mlaznjaka.
Glas javnosti/D02H