Za neke sistro deluje kao ulaz i izlaz sa jednog mesta na drugo koje koriste bogovi (portali), s obzirom da se pojavljuje u blizini “lažnih vrata” drevnih egipatskih hramova. To je dovelo do uverenja da je ovaj artefakt imao moć otvaranja portala.
Jedan od najsvetijih muzičkih instrumenata u drevnom Egiptu bio je upravo sistro, koji se koristio ne samo za proizvodnju neobičnih melodija već i u verske svrhe. Verovalo se da ima magična svojstva i da može smiriti opasna božanstva i poboljšati klimu.
Pogledajmo istoriju i značenje ovog jedinstvenog instrumenta.
Sistro i njegova upotreba u drevnom Egiptu
Prvobitno je sistro bio instrument koji su koristili bogovi, može se videti u rukama boginja Izise i Basteta, ali uglavnom je povezan sa Hathor koji se među mnogim drugim aspektima smatra božanstvom nebeskog svoda, poznatim kao “dama zvezda” i “suveren zvezda”.
Pored toga, sistro se smatrao za magični instrument, službeno i trajno se koristio u kultu boginje Hathor a pronađeni su prikazi na kojima ona drži sveti sistro.
Isto tako, Egipćani su koristili sistro za smirivanje reke Nil i pokušali da spreče njeno izlivanje na obale i izazivanje poplava koje su pustošile poljoprivredno zemljište. Dalje, verovalo se da je zvuk koji emituje ovaj instrument plašio Seta, boga pustinje, oluja, nasilja i nereda.
Pored toga, boginja Izida je u svojoj ulozi tvorca i majke bila predstavljena držeći kantu koja je u jednoj ruci simbolizovala poplave Nila, a druga sistro. Ovaj muzički predmet imao je veliku važnost u ritualima obožavanja koje su izvođeni.
Sistro kao muzički instrument
Sistro je vrlo star muzički instrument, obično u obliku luka ili potkove, a sastoji se od metalnih ploča umetnutih u šipke. Kada se snažno prodrma, ispušta zvuk sličan vetru koji duva. Tako su ga opisali Egipćani i druge bliskoistočne kulture.
Reč sistro potiče od grčke reči sinio, što znači tresti. Instrument je nazvan terminom siktron, reč koja se odnosi na objekat koji se trese. Kao udaraljke iz porodice idiofona nalazi se u istoj kategoriji kao i drugi poznatiji instrumenti, poput zvona, kastanjeta i marake.
Sistro i njegovo simboličko značenje
U svom eseju “O Izidi i Ozirisu” grčki istoričar Plutarh ističe važnu ulogu koju je sistro igrao u egipatskom kultu. Nije se koristio samo kao muzički instrument, već je imao i duboku i snažnu simboličku konotaciju.
Plutarh ukazuje da potresanje sistre da bi proizveo zvuk simbolizuje činjenicu da sve postojeće stvari treba promućkati da bi se one probudile i funkcionisale. Kretanje je nešto što se nikada ne može i ne sme prekidati da bi stvari izašle iz stanja pospanosti i rasle.
Dalje, upotrebom sistre, pokušano je da se kontrolišu i smire destruktivne sile prirode. To je takođe bilo sredstvo za uticaj na bogove, bilo da se udovoljava, obožava ili čak plaši i odbija. Sistro je bio poput neke vrste kultnog predmeta ili čak amajlije.
Zvuk instrumenta se takođe smatrao zaštitnim i simboličnim. Bio je povezan sa božanskim blagoslovom i konceptom ponovnog rođenja, ne samo simboličkim značenjem njegovog zvuka već i oblikom i ukrasom artefakta, vezanim za božanstva.
Trenutno se mogu naći freske i zapisi koji prikazuju sveštenike Izise ili njihove pomoćnike kako drže sistro. Neki istraživači ukazuju da njihov zvuk koristio za ulazak u stanje transa tokom kojeg su sveštenice i sveštenici “komunicirali” sa bićima u drugim dimenzijama svesti.
Sistro se nastavilo koristiti u Egiptu i nakon nestanka faraona
Danas se sistro i dalje koristi u ritualima u koptskoj i etiopskoj crkvi tokom plesa debtere (pevača) na važnim crkvenim festivalima. Takođe se povremeno može pronaći u novopaganskim bogosluženjima i ritualima.
Bez sumnje, sistro je neverovatan i mističan objekat, što ponovo potvrđuje da su Egipćani bili civilizacija puna senzacionalnih tajni i priča.
BONUS VIDEO: Poznati astrolog otkriva:Nepoznata žena me je naterala da se bavim astrologijom