Slava u osnovi predstavlja čuvanje porodične tradicije i prenos običaja sa kolena na koleno, koji generalno ne bi trebalo da se menjaju. Međutim, dekoracija trpeze pruža mogućnost da modernim elementima oplemenite već dobro poznatu postavku stola.
Iako smo svesni da gozba i bogata trpeza ne bi trebalo da bude glavna stvar, već druženje sa porodicom i prijateljima, na dan slave, ipak mnogi imaju veliku želju da svoje goste ugoste na što bolji način.
Kako kažu crkvena predanja i verovanja, slava se obavezno slavi kod kuće, ne u restoranima, iznajmljenim prostorijama i kafićima. Bez obzira koliki je vaš dom, obeležavanje slave uvek možete prilagoditi broju gostiju, ukoliko naravno ne želite da izostanete sa slavljem.
Pored ukusne i lepo aranžirane hrane, savršena trpeza podrazumeva i lepo postavljen sto.
Prema pravilu, sto se prekriva stolnjakom, po mogućstvu belim. Ako se stavlja i cveće, treba voditi računa da ono bude u skladu sa bojom stolnjaka.
Prilikom postavljanja stola, u duboki tanjir se stavlja plitki, a desno od ovog seta tanjira se stavlja kašika i nož, dok se viljuška stavlja sa leve strane. Ako postoji i desert, pribor se stavlja sa leve gornje strane - drška kašičice prema desnoj strani, a drška viljuščice prema levoj.
U slučaju da ima potrebe za više escajga, on se dodaje redom dalje, kako slede jela. Ako se pre pečenog mesa servira riba ili bilo kakvo predjelo, pribor za to se stavlja pre pribora za pečenje.
Na sto se stavljaju karafindl i čačkalice. Pribora za jelo mora da dovoljno toliko da gost nikada ne mora svojim priborom da uzima jelo iz zajedničkog posuđa.
Čaše se stavljaju desno i iznad tanjira.
Dekoracija stola za slavu zavisi samo od vas. Ukrašavanje možete da prilagodite broju gostiju, ali i enterijeru doma, kako bi sve delovalo skladno.
Za manje prostore stručnjaci za uređenje enterijera savetuju jednostavnost i jednobojnost. Jednobojan stolnjak, jednostavan geometrijski dizajn posuđa i čaša i escajg svedenog dizajna, kako biste postigli elegantan izgled bez prenatrpavanja.
Kada je reč o velikim stambenim prostorima, tu već možete da kombinujete boje od izbora dezena stolnjaka, dekoracije za stolice, sve do svećnjaka i rada na posuđu.
Ako ste tradicionalista, biraćete već dobro poznate dezene stolnjaka, rustičnih, sa svedenijim šarama. Međutim, ako želite da “razbijete monotoniju” i izaberete jednobojni stolnjak, možete ga razigrati nadstolnjakom ili salvetama u kontrast bojama.
Prilikom dekorisanja stola za slavu, ljudi generalno biraju čisto bele tanjire, jer sr oni slaži sa svim ostalim bojama koje ćemo tog dana zateći na trpezi. Pored dubokih i plitkih tanjira, važno ih je uskladiti sa ostatkom stola. Srećom, tanjiri bele boje se mogu kombinovati uz sve.
Escajg može biti vrlo dekorativan, kreativan i elegantan. Još jedna okosnica pri dekoraciji stola za slavu jeste njegov dizajn. Čak i kada na stolu nema ništa, odabirom lepo dizajniranog escajga ćete mnogo postići.
Biranje čaša zavisi od vrste pića koje ćete služiti za slavu. Na stolu se svakako moraju naći čaše za vodu, sok i vino. Nemojte da se opterećujete kakvog su stila ili dizajna. Uvek se možete poigrati kombinacijom boja, kao i visokim i niskim čašama, uskim i širokim, obojenim i neobojenim. Uparite ih prema njihovim različitim primenama, ali samo u okviru jednog mesta za sedenje.
One su neizostavan ukras svake trpeze. Mogu da budu papirne i platnene. Za početak, važno je da budu postavljene kraj tanjira, a ukoliko niste vešti u pravljenju figura od salveta, uvek ih možete “vezati u prsten”.
Pored svega što je neophodno za obedovanje, na slavskom stolu bi moglo da se nađu i cvetni aranžmani. To može biti običan buket cveća čije će boje pratiti ostatak dekoracije stola, a može biti i sveže voće ili povrće u pletenoj ili staklenoj činiji.
Ikona krsne slave je obavezna u svakom hrišćanskom domu. Ona se postavlja uvek na istočnom zidu u dnevnoj sobi ili trpezariji i na tom zidu ne bi trebalo ništa drugo da se nalazi. Poželjno ju je kupiti u crkvi ili crkvenoj prodavnici i potrebno ju je odmah odneti svešteniku na osvećenje.
On simbolizuje žrtvu blagodarnosti Bogu što smo spaseni od naših grehova. Lomljenje kolača u obliku krsta predstavlja Isusovo stradanje zbog nas, a prelivanje polomljenog kolača vinom simbolizuje Isusovu krv. To znači da smo Hristovom krvlju očišćeni od sopstvenih grehova. Na dan slave ili dan uoči slave domaćica pravi slavski kolač od čistog pšeničnog brašna, soli i vode. Osvećena vodica, koju je sveštenik svetio pred slavu koristi se prilikom spravljanja slavskog kolača. Svako od gostiju uzme po delić kolača, dok se ostatak odloži na trpezu kako bi se svako naknadno mogao poslužiti.
Za slavu bi trebalo da se kupi sveća od pravog pčelinjeg voska. Ona simbolizuje prinos žrtve. Na dan slave se stavlja u svećnjak, koji se dodatno ukrašava. Neposredno pred rezanje kolača, domaćin se prekrsti, izgovori molitvu, celiva sveću i pali je.
Sveća gori celog dana i ne gasi se rukom, već je domaćin gasi vinom. Zatim, sveća se odlaže pred ikonu ili na neko drugo svečano mesto i tu stoji do sledeće godine.
Ono je simbol vaskrsenja i večnog života. Kuva se od čistog i otrebljenog pšeničnog zrna. Nakon što se skuva, žito se melje, dodaju se šećer, mleveni orasi, muškatni oraščić i vanilin šećer. Nakon što se žito stavi u plitku činiju, na sredinu se stavi mala sveća koja gori dok traje obred lomljenja slavskog kolača. Nakon obreda slavsko žito se preliva crnim vinom, sveća se gasi i vadi.
Slavko vino simboliše krv koja je tekla iz Hristovih rana. Vinom se preliva slavski kolač prilikom rezanja, kao i slavsko žito, kao simbol čišćenja od grehova. Slavska sveća se obavezno gasi vinom i nikako drugačije.
Slave su posne ili mrsne isključivo u zavisnosti od dana kada se proslavlja. Na primer, Sveti Nikola je uvek posna slava, jer se obeležava tokom božićnog posta. Prema crkvenim predanjima, posti se sredom i petkom, kao i danima koji su u crkvenim kalendarima označeni kao posni.
Ukoliko je reč o posnoj slavi, cela porodica bi trebalo da jede posnu hranu i da se na trpezi nalaze samo takva jela.
Slava bi trebalo da se slavi uvek, bez obzira na okolnosti, u sreći i nesreći, u veselju i žalosti, kada se ima i kada se nema…
36 min