Glas Javnosti

Da li ste se nekad zapitali šta znači IZRAZ "ŠIO MI GA ĐURA"

Zanimljivosti
Autor: Glas javnosti

Naš jezik bogat je raznim izrekama koje je strancima teško objasniti, a jedna od njih je Šio mi ga Đura (a koristi se i Šio mu ga Đura).

Da li ste se nekad zapitali šta znače izrazi koji su se ustalili kao sinonimi za neke životne pojave. 

Sa "šio mi ga Đura" obično se danas komentarise nesto što je promašeno, nije uspelo, ili kad mislimo da neko lupa. Ovaj izraz znači da je neko nešto bezveze napravio, uzaludno radio.

Ali nekada se ovaj izraz koristio sa sasvim drugim značenjem, u smislu da je neko u vezi sa nečim preterao u perfekcionizmu. To nas dovodi do priče o tome ko je bio Đura i zašto se kaže “šio mi ga Đura”. 

Dvadesetih godina 20. veka muško odelo izgledalo je  ovako: sako širokih ramena, visoki struk i špicasti reveri. Košulja bela, pantalone do članka sužene ispod kolena.

Popularna su bila uska ali i odela sa širokim krojem tzv. oksfordski stil, te vrećasti stil sa sakoom ravnog kroja, prslukom preko košulje i trenš-kot mantilom za kišu.

Šešir je obavezan, od flica ili štofa, ili onaj od slame i platna za leto. Kicoši su još dodavali i modne detalje kao što su: maramica u džepu, štapu, kamašna, hozentregeri, igla u kravati I tabakera u džepu. Boja u trendu siva ili smeđa.

Frak je išao u kompletu sa belim prslukom, belom košuljom sa sedefnim dugmetima na manžetnama i grudima, sa tvrdom kragnom i leptir mašnom, uz lakovane, crne cipele. Pravila tako kažu: "Ako je dama u svečanoj toaleti – pratilac nosi frak, ako je ona u običnoj večernjoj haljini – on je u smokingu".

Između dva rata u Beogradu odelo ugladnoj gradskog gospodi šio je još ugledniji šnajder Đura Janošević, on je imao najstariju i najcenjeniju krojaćku radnju, osnovanu 1889. koja se nalazila u Knez Mihailovoj ulici. Njen vlasnik krojio je takva odela da su se ona prepoznavala na baketima, u pozoritu, na ulici, pa i u Skupštini.

Milan i Branko, sinovi Đure Janoševića, najčuvenijeg modnog krojača i trgovca u Srbiji , povodom proslave 40 godina postojanja firme, 1929, organizovali su, do tada neviđenu, akciju u svojoj prodavnici.

Tokom proslave, koja je trajala 40 radnih dana, svu robu su prodavali sa popustom od 40%, svakom većem kupcu poklanjali po 40 dinara, svaku 40. mušteriju nagradili buteljkom vina, kravatom ili svilenim rukavicama, a podelili su i 40 vrednih nagrada: bunde, kapute, svilene marame, srebrne servise itd, najvećim kupcima koji su gotovinom pazarili i sve to uz 40 banketa organizovanih na kraju svakog radnog dana tokom trajanja akcije.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR