Glas Javnosti

DA LI SE TO SPREMAJU NOVE PROMENE? Semafori bi uskoro mogli da dobiju novo svetlo, a evo šta bi to značilo za vozače

Zanimljivosti
Autor: Glas javnosti/prva.rs

Promena ne bi bila velika, ali saobraćajni inženjeri smatraju da bi bila značajna.

Ne postoji vozač, a ni pešak koji ne zna šta znači kada semafor pokazuje crveno, šta kada pokazuje zeleno i šta kada pokazuje žuto svetlo.

I, naravno, svi znaju da semafor ima tri svetla. Međutim, saobraćajni inženjeri na Državnom univerzitetu Severne Karoline imaju potpuno novi predlog.

Naime, oni smatraju da bi bilo dobro uvesti i belo svetlo, a zadatak belog svetla bi bio da autonomnim vozilima omogući da poboljšaju protok saobraćaja, kao i da vozačima ujedno omogući da znaju šta se dešava.

Novi pristup, u kompjuterskim simulacijama, značajno poboljšava vreme putovanja kroz raskrsnice i smanjuje potrošnju goriva.

Neće biti velikih promena, jer crveno svetlo će i dalje značiti stop, zeleno će i dalje značiti da je dozvoljeno kretanje, a bela svetla ljudskim vozačima "govoriti" da jednostavno prate autonomni automobil ispred sebe.

Koncept belog svetla zasniva se na činjenici da je moguće da autonomna vozila bežično komuniciraju međusobno i sa računarom koji kontroliše saobraćajnu signalizaciju. Kada se raskrsnici približi dovoljno autonomnih vozila, aktiviralo bi se belo svetlo.

U ovom scenariju, semafor bi radio normalno kada je procenat samovozećih automobila na raskrsnici nizak, ali kada se taj broj poveća, belo svetlo signalizira vozačima (ljudima) u redu da su autonomna vozila preuzela sistem i da jednostavno prate auto ispred.

Autori ideje smatraju da nije obavezno da svetlo bude bele boje i da može da bude u pitanju bilo koja boja koja se već ne koristi u postojećim semaforima.

Ovaj sistem je testiran od strane naučnika, a prilikom testiranja su koristili simulatore saobraćaja. Kada se radi o raskrsnici sa "belom fazom", gužva je smanjena za 3 odsto kada je bilo samo 10 odsto autonomnih vozila, ali je taj broj skočio na 10,7 odsto kada je bilo 30 odsto autonomnih vozila.

Autori studije tvrde da bi neki kratkoročni pilot programi belog svetla mogli da počnu u kontrolisanim okruženjima, kao što su luke, gde bi komercijalna vozila, za koja je veća verovatnoća da će biti autonomna, mogla da putuju brzo i efikasno.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR