Glas Javnosti

AMBICIOZNI MUŠKARCI: Skoro polovina američkih muškaraca misli da bi uspešno prizemljili putnički avion: A šta kažu stručnjaci

Zanimljivosti
Autor: Glas javnosti

Zamislite situaciju: Udobno ste zavaljeni u svoje sedište, letite ka izabranoj destinaciji, kada začujete sa razglasa: "Dame i gospodo, oba pilota su onesposobljena. Da li ima putnika koji bi mogli da prizemlje avion uz pomoć kontrole leta?"

Ako mislite da biste to mogli, niste jedini. Rezultati istraživanja su pokazali da trećina odraslih Amerikanaca misli da bi mogli bezbedno da prizemlje putnički avion, uz navođenje kontrole letenja. Kada se o muškarcima radi, to smatra skoro 50 odsto njih.

Može li osoba, bez ikakve prethodne obuke, da jednostavno prizemlji avion.


Imali smo prilike da čujemo priče putnika koji su „uleteli“ i spasli letelicu od rušenja, kada je pilot bio van stroja.

Na primer, prošle godina je Daren Harison uspeo da prizemlji dvomotornu letelicu u Floridi, nakon što je pilot preminuo, uz pomoć kontrolora leta, koji je, takođe, kako se ispostavilo, bio instruktor letenja.

Međutim, takvi incidenti se češće dešavaju kod manjih, jednostavnijih letelica. Pilotirati mnogo većom i težom komercijalnom letelicom je sasvim drugačija stvar.

Ne možete se uvek osloniti na autopilota

Pilot provodi oko 90 odsto svog vremena prateći autopilot sisteme i brine se o tome da sve radi kako treba. Ostalih 10 odsto vremena rešava probleme, upravlja poletanjem i sletanjem aviona.

Poletanje i sletanje su, bez sumnje, najteži zadaci pilota, i uvek se sprovode ručno. Samo u retkim okolnostima, i kod malog broja modela aviona, pilot može da koristi autopilota da prizemlji letelicu umesto njega. Međutim, istraživanje je pokazalo da je to izuzetak, a ne pravilo.

Kod poletanja, letelica mora da ubrzava dok se krila dovoljno ne podignu da bi avion mogao da se podigne.

Pilot mora da obrati veliku pažnju na više instrumenata i spoljne signale, dok drži avion na sredini piste dok ne dostigne brzinu za poletanje.

Kad poleti, pilot mora da koordinira sa kontrolom letenja, da prati određenu putanju, uvuče stajni trap i održava preciznu brzinu i pravac dok pokušava da se popne.

Sletanje je još komplikovanije i zahteva preciznu kontrolu pravca i brzine spuštanja aviona.

Da bi uspešno sleteo, pilot mora da održava odgovarajuću brzinu dok istovremeno upravlja konfiguracijom zakrilaca i opreme, pridržavajući se propisa o vazdušnom saobraćaju, komunicira sa kontrolom leta i ispunjava brojne papirne i digitalne kontrolne liste.

Kada se avion približi pisti, pilot mora precizno da proceni njegovu visinu, smanji snagu i prilagodi brzinu spuštanja – obezbeđujući da sleti na pravi deo piste.

Na zemlji će koristiti kočnice i obrnuti potisak da bi se avion potpuno zaustavio pre kraja piste. Sve se ovo dešava u samo nekoliko minuta.

I poletanje i sletanje su previše brzi, intenzivni i tehnički i koncentracijski, za ljude koji nisu obučeni.

Takođe, zahtevaju ceo spektar veština, koje se ne stiču samo kroz intenzivan trenitng, poput razumevanja informacija na različitim meračima, i sposobnost koordinacije ruku i stopala na određeni način.

Kako se postaje pilot

Putovanje od učenika do pilota na komercijalnim letovima je dugo. Uobičajeno počinje rekreativnom dozvolom, potom sledi privatna, pa komercijalna dozvola, koja mu omogućava da leti profesionalno.


Pre nego što uđe u pilotsku kabinu, učenik mora da proučava aerodinamiku, vazduhoplovne zakone i pravila leta, meteorologiju, ljudski faktor, navigaciju, avio sisteme, planiranje i performanse leta. Mora, takođe, da uči o posebnim tipovima letelica kojima će upravljati.

Kada savlada osnove, instruktor ih vodi na probni let. Većina tih probnih letova obavlja se u malim, lakim letelicama, sa simulatorom, koji se na kratko uvodi pred kraj.

Tokom obuke, instruktor prvo demonstrira svaki manevar ili akciju, pre nego što to učini učenik.

Prvih 10 do 15 časova je fokusirano na uzletanje, sletanje, osnovnu kontrolu letenja i reagovanje u vanrednim situacijama.

Kada su studenti spremni, dozvoli im se da lete sami, odnosno u potpunosti samostalno obavljaju let. To je velika prekretnica.

Nakon godina iskustva, spremni da pređu u komercijalne avione. U tom trenutku možda će biti u stanju da dobro uzlete ili slete, ali će i dalje prolaziti opsežnu obuku, specifičnu za avion kojim lete, uključujući sate napredne teorije, desetine sesija na simulatoru i stotine sati prave obuke u avionu (od kojih je većina sa putnicima u avionu.

Dakle, ako nikada niste učili osnove letenja, šanse da uspešno prizemljite putnički avion, uz pomoć kontrole leta, blizu su nule.


Glas javnosti/ N01S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR