Glas Javnosti

OVO TREBA DA ZNATE: Kakva su prava putnika kada dođe do otkazivanja čarter leta?

Putovanja
Autor: Glas javnosti

Građane brinu česti problemi u avio-saobraćaju zbog mogućnosti da im to poremeti godišnji odmor. U javnosti su se mogla čuti različita tumačenja, pa im nije jasno koja su njihova prava ukoliko dođe do kašnjenja ili otkazivanja leta.

- Međutim, situacija je znatno kompleksnija kada se radi o avio-prevozu, nego kada je u pitanju autobus - kaže za Novosti Seničić.
- Čak i kada bi agencija našla prazan avion u slučaju kašnjenja, on ne može da poleti bez dozvola, odobrenog termina. Na sve to agencija ne može da utiče. Naš Zakon o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju ne definiše precizno da putnici imaju pravo kod zakupljenih aviona da dobiju nadoknadu za kašnjenje, osim ukoliko zbog toga neka od usluga nije iskorišćena - navodi on.

Jedna turistička agencija se saglasila da svom putniku nadoknadi iznos od 65,61 EUR, u dinarskoj protivvrednosti, što je iznos cene jednog hotelskog dana, zato što dan nije u potpunosti iskorišćen zbog kašnjenja aviona kompanije Air Serbia. Taj dokument je objavljen na društvenim mrežama, a Seničić objašnjava da je agencija procenila da je pomeranje bilo dovoljno veliko da neke od usluga nisu iskorišćene.
- Te nadoknade mogu da se računaju samo u slučaju kada postoji kašnjenje od tri sata pa naviše - precizira Seničić. - Ni kod redovnih ni kod čarter letova ne postoji mogućnost refundacije za manje kašnjenje, osim ukoliko nije neki vezani let u pitanju.
Ipak, i kada je zakašnjenje na čarteru od tri i više sata, to ne znači automatsku nadoknadu. Refundacija se procenjuje u zavisnosti od situacije u kojoj je do tog pomeranja došlo, odnosno da li je to prouzrokovalo da neka od usluga nije iskorišćena. Seničić navodi primer noćnog leta, kada putnik umesto u 23.00 stigne u 02 sata noću i bitno drugačiju okolnost kada je kašnjenje u toku dana, što je dovelo do toga da je putnik izgubio jedan ili dva obroka i pola dana. On ističe i da su očekivanja putnika nerealna kada su u pitanju nadoknade.
- Prosečan boravak u hotelu se kreće od 30 do 60 EUR po danu, i nadoknada će se računati u odnosu na kašnjenje i obično će se kretati u tom rasponu i manje - precizira sagovornik.

- A, putnici računaju u odnosu na ukupnu cenu aranžmana koja je konglomerat svih usluga. Takođe, čarter let poistovećuju sa redovnom linijom i očekuju nadoknadu od 200, 300 EUR - dodaje on.
Osim toga, kako ističe, ljudi bi želeli da nadoknade i neku nematerijalnu štetu, a ona se ne refundira na taj način, već isključivo sudskim putem. On naglašava i da je to vrlo teško dokazati na sudu bilo gde u svetu.
- Nadoknade nema u slučaju "više sile", kao što su nevreme, štrajkovi i slične okolnosti - kaže Seničić. - Ali, praksa je da agencije, iako nemaju obavezu, to kompenzuju, putem nekih dodatnih izleta ili na drugi način. Trude se da putnici ne budu na gubitku i da ih zadrže kao klijente, prenosi N02S.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR