Međutim, ova taksa će se sada proširiti i primenjivati na sve posetioce Venecije u 2025. godini – evo šta treba da znate.
Iako nije voljna da se potpuno okrene protiv svojih turista, Venecija je već dugo svesna da je preplavljena turistima, a ovaj problem je postao ozbiljan u poslednjoj deceniji, uz dramatičan porast napetosti.
Na primer, tokom leta 2021. godine, 80.000 jednodnevnih posetilaca izašlo je sa sve većeg broja kruzera, a problem leži i u tome što ovi putnici imaju vrlo mali uticaj na ekonomiju grada – ne spavaju u hotelima i ne jedu u restoranima.
Pored toga, grad oseća i ekološke posledice prisustva ovih ogromnih kruzera na već osetljivim, gotovo potopljenim kanalskim vodama.
Debata o ovom problemu intenzivirala se nakon nesreće 2019. godine, kada je ogroman kruzer udario u veliki kanal Giudeka, jedan od glavnih vodenih prolaza koji vodi ka Trgu svetog Marka.
pixabay
Međutim, sve više turista posećuje Veneciju i tokom noći.
„Washington Post“ izveštava da je 2023. godine rekordnih 3,5 miliona ljudi prenoćilo u venecijanskim hotelima, što lokalno stanovništvo smatra uništavanjem grada.
Turisti ostavljaju 70.000 tona otpada svake godine i tretiraju grad kao igraonicu, ponekad se vozeći u gondolama.
I dok turisti godišnje potroše 3 milijarde dolara, mnogi lokalni stanovnici smatraju da je to previše za mnoge Italijane koji ne mogu da priušte da kupe nekretnine – vlasnici nekretnina mogu više da zarade iznajmljivanjem apartmana na kratkoročnoj bazi nego što bi zaradili ako bi ih iznajmili lokalnom stanovništvu na duži rok.
Pre nego što je uvedena turistička taksa, grad je uložio velike napore da ograniči broj turista na druge načine. Godine 2021. Venecija je zabranila kruzerima da ulaze u kanal Giudecca, u odgovoru na zahtev UNESCO-a, a 2023. godine je uvela zabranu za turističke grupe koje broje više od 25 ljudi, kao i zabranu korišćenja zvučnih sistema.
Pilot projekat turističke takse 2024. godine uveo je naknadu od oko 5 evra dnevno za turiste koji dolaze na jednodnevne posete u 29 specifičnih dana, uglavnom vikendom, od aprila do jula.
Posetioci stariji od 14 godina morali su da kupe tiket koji su preuzimali na svojim telefonima sa QR kodom, koji su morali da pokažu inspektorima ukoliko ih zaustave u nasumičnom pregledu.
Turisti koji su prenoćili u gradu bili su izuzeti, jer već plaćaju turističke takse na smeštaj, a umesto toga, hotel im je obezbedio QR kod koji im je omogućio slobodno kretanje po gradu.
Pilot projekat turističke takse 2024. godine smatra se uspešnim, pa će se proširiti na 54 dana u 2025. godini, od 18. aprila do 27. jula, uglavnom petkom, subotom, nedeljom i na državne praznike.
Cena će ostati oko 5 evra, ali će biti duplirana na 10 evra ako se tiket rezerviše manje od 4 dana unapred.
April 2025: od 18. do 30. aprila.
Maj 2025: od 1. do 4., od 9. do 11., od 16. do 18., od 23. do 25. i 30. i 31. maja.
Jun 2025: od 1. do 2., od 6. do 8., od 13. do 15., od 20. do 22. i od 27. do 29. juna.
Jul 2025: od 4. do 6., od 11. do 13., od 18. do 20. i od 25. do 27. jula.
Ponovno će biti potrebno preuzeti QR kod za sve posetioce starije od 14 godina, osim ako nisu stanovnici regiona, osobe sa invaliditetom ili ako posećuju prijatelje i rodbinu (iako će i ove osobe morati da preuzmu QR kod koji potvrđuje njihovu izuzetnost), piše „B92“.
Takođe, turisti koji mogu da dokažu da su rezervisali mesto za boravak (bilo u Veneciji, Muranu, Buranu, Lidu, Pelestrini, Favaro Venetu, Mestre-Karpenedu, Čirignago-Zelarinu i Margeru) za najmanje jednu noć, ne moraju da plaćaju taksu.
Glas javnost/B10S