Životno iskustvo i veza između roditelja i dece postavljaju osnovu za dečji način razmišljanja. Na osnovu ovih faktora, deca formiraju internalizovani radni model za interakciju sa sobom i svetom; počinju da vide šolju kao polupunu ili polupraznu, a njihov unutrašnji razgovor, tzv. introspekcija odražava optimizam ili pesimizam.
Imajte na umu da mlađa deca, u uzrastu od dve do sedam godina, teže upravljaju frustracijom, razočaranjem i impulsima. Stoga, ukoliko videte vaše dete vidno iznervirano nakon što nešto ne ide po planu, ne brinite, to nije znak pesimizma, već nedovoljna moždana razvijenost koja kontroliše impuls.
Kada bez osuđivanja opserviramo našu decu, u stanju smo da vidimo širu sliku.
Obratite pažnju da li vaše dete ako napravi grešku tokom, na primer, pravljenja crteža, baca papir u kantu ili pokušava da pretvori rad u nešto novo? Da li se služi generalizovanim izjavama "Svi su zli" i "Niko me ne voli" ili može da odvoji vrednost ljudi od njihovih postupaka?
Da li kada naiđe na problem sa kojim se bori, pomisli: "Kako sam glup jer ne mogu ovo da shvatim" ili "Kako da nađem rešenje?".
To su sve znaci koji mogu u ranom periodu da vam ukažu u kakvu vrstu osobe izrasta vaše dete.
Jedan od načina da detetu usadite "mentalitet rasta", odnosno način razmišljanja koji stalno teži ka napretku i usavršavanju, jeste da se fokusirate i hvalite njegov trud umesto rezultat.
Kad deca čuju odgovore "koji hvale ono što su uradili", a ne "koliko su naporno radili", to stvara pritisak i svest o tome da će pohvale izostati kada i rezultati. Hvaleći njegov trud, dete će se osećati ponosno i optimistično.
Ohrabrite ga govoreći nešto poput: "Vau! Naporno si radio/la na tome! Uživao/la sam gledajući te kako se trudiš.”
Način na koji reagujemo tokom kriznih faza ima veliku ulogu u izgradnji optimizma i otpornosti. Kada sedimo sa svojom decom u njihovom besu, frustraciji, razočarenju ili tuzi, ne pokušavajući da ih požurimo da se oraspolože, oni grade toleranciju na stres. Komunicirajte fizičku i emocionalnu sigurnost govorom tela i tonom.
Kada potvrdimo i saosećamo sa emocijama deteta, ono razvija veštine emocionalne regulacije i shvata široki dijapazon ljudskosti. Deca čuvaju ove naučene koregulacije u sebi i pristupaju im pri suočavanju sa nedaćama, izazovima ili preopterećenjem.
Svi mi imamo donekle "urođenu negativnost" koju su naši preci koristili da bi preživeli. Iako u današnjem svetu nemamo iste pretnje poput tigra koji vreba, negativni događaji i osećanja i dalje imaju veći uticaj na naše psihičko stanje od pozitivnih.
Glas javnosti/ONA.rs