Glas Javnosti

Ovo leto bez klime u kolima: Mnogi serviseri obustavili rad

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

Zbog nedostatka formalno organizovane obuke, mnogi serviseri klima-uređaja na automobilima su pod pretnjom prekršajnih, ali i krivičnih prijava, pa su obustavili rad

Brojni serviseri klima-uređaja za automobile u Srbiji su prestali da rade jer su inspekcije, neke i u pratnju policije, zaređale po radionicama i servisima i pljušte kazne, ali i krivične prijave zbog nedozvoljene trgovine gasom. A nije da je u pitanju sivo tržište, već je došlo do eskalacije problema nastalog zbog neobaveštenosti jednih i propusta institucionalnog sistema, sa druge strane.

Kako objašnjava Aleksandra Đurišić, menadžer Udruženja "Autoservisi Srbije" (UAS), u centru problema je to što na vreme i u dovoljnom obimu nisu ogranizovane formalne obuke za servisere, na kojima bi dobili famozni „sertifikat B“. A taj sertifikat ne samo da je potreban za servisiranje klima-uređaja, već bez ljudi koji ga poseduju ni servisi ni druga ravna lica ne mogu da kupuju potreban gas kako i se servis uradio.

I dok je servisiranje klime bez sertifikata prekršajno delo za koje sledi novčana kazna, trgovina gasom mimo propisa spada već pod krivičnu prijavu i tu nema šale. Zbog toga je mnogima, dok se situacija ne razreši, lakše da stave ključ u bravu. I to na pragu udarne letnje sezone. Zbog toga je prošle nedelje održan sastanak servisera u Ministarstvu, ali pomaka, zasad, nema.


– Tražimo otvaranje novih centara za obuku bez odlaganja. Na našu inicijativu iz januaru i dve prijave za dodatne trening centre u Nišu i Beogradu, nismo još dobili odgovor. Čak i da se sada otvore, dvestotinak ljudi koji se mogu obučiti mesečno ne rešava problem odmah. A jedino privremeno rešenje je da se ne naplaćuju kazne za one koji se prijave za obuku i da, dok se ne steknu uslovi da svi radimo u skladu sa zakonom, kontrolisani gasovi prodaju pravnim licima i preduzetnicima koji su „u procesu registracije“. Ima grešaka i propusta i sa strane servisera i iz Ministarstva, ali zajedno moramo da nađemo rešenje – napominje Đurišićeva.

Ćar samo za crno tržište

Iz UAS ističu da trenutno korist od nastale situacije imaju samo servisi koji rade na crno i oni koji na crno prodaju kontrolisane supstance, jer do njih inspekcija ne stiže.

– Za servisere klima-sistema na motornim vozilima uredba predviđa da moraju da imaju zaposlena lica koja su prošla obuku za rukovanje kontrolisanim gasovima i poseduju „sertifikat B“ izdat od Ministarstva posle pohađanja obuke, kao i da su auto-servisi upisani u evidenciju.

- Za prodavce kontrolisanih gasova, uredbe su predvidele da ih mogu prodavati samo pravnim licima i preduzetnicima koji su upisani u evidenciju Ministarstva i koji imaju potrebne licence (Sertifikat B). Kako je samo 80 ljudi od 15.000 servisera prošlo obuku, jasno je koliko je problem veliki – ukazuje Đurišićeva.

U Srbiji je još 2016. godine doneto nekoliko uredbi koje se odnose na zaštitu vazduha i ozonskog omotača, između ostalih i Uredba o sertifikaciji lica koja obavljaju određene delatnosti u vezi sa supstancama koje oštećuju ozonski omotač i određenim fluorovanim gasovima sa efektom staklene bašte. Ta sertifikacija je trebalo da se obavlja kroz obuku koju praktično niko komercijalno nije organizovao.

Obuka je besplatno organizovana u nekoliko tehničkih srednjih škola koje su iz donacija u okviru UNIDO projekta 2022. godine dobile neophodnu tehničku opremu za sprovođenje obuke. Tada je stotinak servisera prošlo obuku na nekoj od četiri lokacije u Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Nišu.


Kada se projekat završio, više niko nije spominjao "sertifikat B", a komercijalno je počela da ga organizuje samo jedna firma iz Kaća.

– Tokom 2023. godine kontaktirali smo sa svim školama u želji da omogućimo obuku našim članovima. Osim u Tehničkoj školi na Novom Beogradu, u svim ostalim školama su rekli da se obuke više ne održavaju. Deo problema je i na serviserima jer interesovanje za obuke je bilo malo i one su se sporadično organizovale u Kaću i u Tehničkoj školi Novi Beograd, za članove našeg udruženja – objašnjava naša sagovornica.

A onda su prošle godine počele da stižu informacije o strogim inspekcijskim kontrolama, često i u pratnji policije sa nalozima za pretres, a povodom „sertifikata B“ i opasnog otpada.

Ovih dana kontrole su pojačane, ističu iz UAS, a sada su u problemu i prodavci kontrolisanih gasova, koji su dobili obaveštenje od Ministarstva da ih ne smeju prodavati ne samo fizičkim licima (serviserima), već ni pravnim licima koja se bave servisiranjem klima-uređaja ako nisu upisana u evidenciju Ministarstva i imaju potrebne licence.

Metež je pojačan i time što neki serviseri kažu da imaju sertifikat a nisu stavljeni na spisak u registru na sajtu Ministarstva. Problem (ne)ažurnosti se širi i na to da kada se obuka i završi, do dobijanja sertifikata prođe od tri do četiri meseca, a do upisa u registar servisa koji ima obučenog servisera i više od pola godine.


Glas javnosti/D03S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR