Ono što je moglo biti samo još jedno poglavlje u sagi o Betmenu pretvorilo se u duboku, mračnu i stilizovanu krimi dramu sa odličnom glumačkom postavom i nezaboravnom izvedbom Hita Ledžera kao Džokera, prenosi Index.hr.
Ono što je moglo biti samo još jedno poglavlje u sagi o Betmenu pretvorilo se u duboku, mračnu i stilizovanu krimi dramu sa odličnom glumačkom postavom i nezaboravnom izvedbom Hita Ledžera kao Džokera, prenosi Index.hr.
Bio je to film koji je prkosio žanru, zaradivši preko milijardu dolara na blagajnama i postavši prvi superherojski film u istoriji koji je bio ozbiljan kandidat za prestižne nagrade.
Rada filma se odvija ubrzo nakon događaja iz filma Betmen: Početak. Brus Vejn (Kristijan Bejl) nastavlja svoju borbu protiv kriminala u Gotamu, nadajući se da će jednom za svagda osloboditi grad korupcije i haosa uz pomoć poštenog tužioca Harvija Denta (Aron Ekart) i poručnika Džima Gordona (Gari Oldman).
Ali onda se pojavljuje Džoker, anarhični, nasilni i nepredvidiv kriminalac koji ne traži novac ili moć, već potpuni haos. Njegov cilj nije da pobedi Betmena, već da ga mentalno slomi, natera ga da preispita granice svoje etike i dokaže da su čak i najbolji ljudi samo jedan loš dan udaljeni od ludila.
Ledžerov Džoker pamti se kao jedan od najstrašnijih zlikovaca u modernoj kinematografiji. Od prvog kadra, njegov lik zrači neizvesnošću i pretnjom, ima neobične tikove, šminku koja se topi sa njegovog lica i cinične crte koje publika i danas pamti.
Ledžer je ulogu shvatio ozbiljno: nedeljama se pripremao u izolaciji, proučavajući manično ponašanje i vodeći lični dnevnik dok je igrao Džokera. Njegova izvedba mu je posthumno donela Oskara za najboljeg sporednog glumca i pokrenula debate o mentalnom zdravlju i posvećenosti glumaca.
Nolanov „Mračni vitez“ nije samo priča o borbi između dobra i zla, već duboka studija prirode društva, krhkosti morala pod pritiskom i gde se heroji završavaju, a zlikovci počinju.
Film ne nudi lake odgovore, već postavlja neugodna pitanja: Može li iko ostati moralan u nemoralnom svetu? Da li je Betmen zaista heroj ili samo maskirani čovek koji pokušava da postigne mir nasiljem?
Harvi Dent, čovek koji simbolizuje nadu na početku priče, pretvara se u tragičnog Dvolikog, potvrđujući jednu od glavnih poruka filma: Ili umireš kao heroj, ili živiš dovoljno dugo da postaneš zlikovac.
Nolan je koristio IMAX kamere za najvažnije akcione sekvence, što je bila prekretnica u to vreme. Akcija u filmu ostavlja utisak brutalnosti, stvarnosti i napetosti, posebno sekvence poput pljačke banke na početku ili potere gradskim ulicama u kojoj se kamion prevrće.
Muzika Hansa Cimera i Džejmsa Njutna Hauarda dodatno pojačava osećaj neizvesnosti i napetosti. Kombinacija dubokih, ritmičkih tonova i gudačkih instrumenata stvara osećaj stalne opasnosti, kao da se ceo svet ruši dok gledamo.
Film je postigao ogroman uspeh kod kritičara i publike, zaradivši više od milijardu dolara širom sveta. Dobio je osam nominacija za Oskara, a pored nagrade za Ledžera, osvojio je i Oskara za montažu zvuka.
Nedostatak nominacije za najbolji film te godine izazvao je toliko kritika da je Akademija sledeće godine proširila broj nominovanih filmova sa pet na 10, upravo da bi omogućila da filmovi poput Mračnog viteza budu prepoznati ne samo kao zabava, već i kao umetnost.
Mračni vitez se sada smatra ne samo najboljim filmom o Betmenu, već i jednim od najboljih filmova 21. veka. Njegov uticaj je očigledan u brojnim drugim naslovima koji su pokušali da postignu isti nivo ozbiljnosti, realnosti i moralne složenosti. Ali malo ko je uspeo da postigne taj nivo.
Glas javnosti /N01S
13 min