Glas Javnosti

Umetnički performans Marine Abramović ponovo šokira: Kapija od golih ljudi (FOTO)

Kultura
Autor: Glas javnosti

Prolazak između dva naga izvođača primorava posetioce da uđu u „sukob između golotinje i pola, seksualnosti, želje“

Posetioci nove izložbe u prostorijama Kraljevske akademije u Londonu, moraju da se stisnu između dva naga modela da bi ušli na nju. Neobična postavka deo je retrospektive karijere srpske performans-umetnice Marine Abramović. Za one kojima je neprijatno da se provlače kroz golišave izvođače, postoji poseban ulaz. Izložba je dobila različite reakcije od strane kritičara - Gardijan ju je nazvao „bitnom“, dok ju je Tajms ocenio kao „nemilosrdnu“.


Ulazak između dva gola izvođača primorava one sa ulaznicama da uđu u „sukob između golotinje i pola, seksualnosti, želje“, rekao je šef izložbi Kraljevske akademije Andrea Tarsija.


Neobičan komad prvi put su 1977. godine postavili Abramovićeva i njen tadašnji nemački partner Ulaj. Par je stajao blizu jedan drugom na vratima, primoravajući posetioce da prođu između njih.

- Ne morate da prolazite kroz kapije od golih ljudi. Postoji obilazni put, ali to je štos. Progurala sam se, uvlačeći stomak, pokušavajući da nikome ne gazim po prstima i ne očešem se o bilo šta - ekla je Lora Friman.

Retrospektiva prikazuje poluvekovnu karijeru Abramovićeve. Ona je prva umetnica koja ima samostalnu izložbu u glavnim galerijama Kraljevske akademije u njenoj 255-godišnjoj istoriji.

Narcistička umetnost lišena rizika

Ben Luk iz časopisa Ivning standard performansu je dodelio četiri zvezdice:


„Mučio sam se da zamislim kako bi ogromne galerije Akademije mogao da ispuni umetnik čija je praksa neizbežno bila u velikoj meri efemerna. Ali nema osećaja podmetanja. Tempo je odličan, sve je tamo gde treba, a prostor zauzet koliko treba i u pravim trenucima“.

Bilo je manje entuzijazma u recenziji sa dve zvezdice Alistera Suka:


„Te predstave iz 1970-ih i 80-ih godina - mnoge od njih su bile u saradnji sa njenim tadašnjim partnerom, nemačkim umetnikom Ulajem – i dalje deluju radikalno i hrabro, sa nečim hitnim da se kaže o, na primer, složenim odnosima između muškaraca i žena, ili rodne uloge koje nas društvo primorava da igramo. Međutim, tokom vremena, kako je Abramovićeva postajala manje zabrinuta za telesnu izdržljivost, a više zainteresovana za ispitivanje svog uma, počela je da veruje u propagandu. Rezultat? Narcistička umetnost, lišena rizika, bez rigorozne, visceralne, krvlju poprskane žilavosti iz starih vremena“.


Neumoljiva, neumorna, hrabra i ekstremna

Frimanova iz Tajmsa dodelila je dve zvezdice i istakla da postoje „dva glavna problema sa ovom stilski predstavljenom, ali nezadovoljavajućom retrospektivom“: Prvo: mislili ste da je performans loš? Stari video snimci iz prošlosti performansa su lošiji. Drugo: Abramovićeva je svoju karijeru i umetničku reputaciju napravila zadirkivanjem, testiranjem i probijanjem granica sopstvene izdržljivosti, može biti tvrda i jaka, ali ona ima 76 godina i počasni je kraljevski akademik“.


Ali Adrijan Sirl iz Gardijana bio je pozitivniji, nazvavši izložbu „zastrašujućom i vitalnom“ u svojoj recenziji sa četiri zvezdice: „Vidimo je kako plete, puši, drži sveću i hoda beskrajno sporo, noseći činiju mleka. Ovde ona leži gola ispod skeleta u svojevrsnom video sarkofagu, na čijem vrhu goli izvođač uživo ponavlja pozu. Abramovićeva je neumoljiva, neumorna, hrabra i ekstremna“, napisao je Sirl.

Stanje sreće

Marina Abramović (76), pionir ekstremnog performansa i dalje istražuje koje mogućnosti nudi „stanje sreće“.

Provela je dobar deo proteklih 50 godina nanoseći bol i stres sopstvenom telu u ime umetnosti. Ranije ove godine, njeno telo joj se malo „osvetilo“. U maju, nakon što je otišla u bolnicu zbog operacije kolena, umetnica je pretrpela plućnu emboliju zbog čega joj je život bio ugrožen.


Glas javnosti/D03S


 

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR